عراقچی:

سند راهبردی ایران و افغانستان به زودی نهایی می‌شود

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان گفت: سند راهبردی ایران و افغانستان پنج بخش دارد که چهار بخش آن نهایی شده و فقط بخش امنیتی این سند مانده است که به‌زودی نهایی می‌شود.
کد خبر: ۴۳۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰ - 13December 2020

سند راهبردی ایران و افغانستان به زودی نهایی می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان شب گذشته (شنبه) در حاشیه سفر به کابل و دیدار با مقامات عالی‌رتبه افغانستان درباره اهمیت رایزنی‌های فشرده دو کشور اظهار داشت: ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند و منافع و نگرانی مشترک دارند.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: افغانستان درگیر مشکلات متعدد بوده است و همواره مردم و دولت ایران در کنار مردم و دولت افغانستان هستند.

عراقچی خاطرنشان کرد: این همراهی نشان می‌دهد صلح و ثبات در افغانستان، صلح و ثبات در ایران بوده و رفاه و پیشرفت مردم افغانستان ارتباط مستقیم با پیشرفت مردم ایران دارد و این یک واقعیت راهبردی است.

معاون سیاسی وزیر خارجه اظهار کرد: فکر می‌کنم همه مردم افغانستان اذعان دارند که منشاء مشکلات این کشور در ۴۰ سال گذشته از جاهای مختلف و جانب کشورهای دیگر بوده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: آسیب‌هایی که افغانستان در ۴۰ سال گذشته خورده، هیچ کدام از ناحیه ایران نبوده است.

عراقچی با بیان اینکه برای رایزنی درباره سند جامع راهبردی بین ایران و افغانستان به کابل سفر کرده است ابراز امیدواری کرد، این دور از مذاکرات در کابل، دور پایانی باشد، چرا که پیشرفت‌های خوبی درباره این سند حاصل شده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه امیدواریم امروز جمع‌بندی نهایی درباره سند جامع راهبردی انجام شود، اظهار داشت: سند جامع راهبردی چشم‌اندار روابط بلندمدت ایران و افغانستان را ترسیم و اصول این روابط مشخص می‌کند و نقش مهمی در تحکیم روابط دو کشور دارد.

عراقچی همچنین درباره برخی اظهارنظرها در زمینه مکان مذاکرات صلح افغانستان در دوحه گفت: مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، مذاکراتی بین خود افغان‌هاست و کشوری نباید در جزئیات آن دخالت کند و محل مذاکرات در حالت ایده‎آل باید در داخل افغانستان باشد و البته فقط افغان‌ها در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها