نویسنده و رزمنده دفاع مقدس در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

«۹ دی» دهه‌ی آزمون خواص جامعه است/ «حاج قاسم» ذخیره الهی بود تا مظلومیت انقلاب اسلامی را نشان دهد

فرشته چترعنبری «۹ دی» را دهه‌ی آزمون خواص جامعه دانست و گفت: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ذخیره الهی بود تا مظلومیت انقلاب اسلامی را نشان دهد.
کد خبر: ۴۳۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵ - 29December 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: «فرشته چترعنبری» از زمره رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است که علیرغم جانبازی ۵۰ درصدی؛ هنوز عرصه مبارزه را رها نکرده است و هرگاه نظام اسلامی نیازمند حضور نیرو‌های دغدغه‌مند مجاهد باشد، حاضر در میدان است.

سال‌ها حضور در جریان فرهنگی راهیان نور، فعالیت فرهنگی مستمر در حوزه زنان و خانواده و حالا حضور فعالانه در عرصه نشر و ادبیات دفاع مقدس و نویسندگی بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی را با این رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس و فعال و نویسنده داشته باشیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

دفاع‌پرس: انتشارات تفحص از چه سالی فعالیت‌هایش را شروع کرده و مهم‌ترین دغدغه شما برای شکل دادن آن چه بوده است؟
انتشارات تفحص از سال ۱۳۹۲ در حوزه فرهنگ و با هدف حفظ فرهنگ ایثار و شهادت ایجاد شد. مسئله‌ای که رهبری تاکید دارند تا ۵۰ سال آینده جا دارد روی این مسئله کار شود. مسوولین اگر آگاه باشند تمام رموز پیروزی آن‌ها در دفاع مقدس گره خورده است. به‌عنوان مثال شهید حسن تهرانی مقدم وقتی موشک می‌سازد و شخص دیگری همانند شهید محسن فخری‎زاده زمانی به چنین جایگاهی می‌رسد که دشمن سال‌ها برای ترور او برنامه‌ریزی می‌کند همه این دستاورد‌هایی که داشته‌اند از دل جریان دفاع مقدس ایجاد شده است.

«۹ دی» دهه‌ی آزمون خواص جامعه است/ «حاج قاسم» ذخیره الهی بود تا مظلومیت انقلاب اسلامی را نشان دهد

دفاع‌پرس: شما چه خدماتی را برای نویسندگان این حوزه قائلید؟
ما برای تمام نویسندگانی که کار اولی باشند و کارشان در حوزه دفاع مقدس باشد تخفیفات ویژه‌ای را قائل می‌شویم و حتی در برخی موارد کتاب‌هایشان را بدون هیچ هزینه‌ای چاپ می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کاری روی زمین بماند.

دفاع‌پرس: نشر تفحص تاکنون چند کتاب به چاپ رسانده است؟
تا امروز حدود ۱۵۱ کتاب منتشر کرده‌ایم. کتاب «مشارکت سیاسی زنان» یکی از کار‌های خوب و شاخص ما در این مدت بوده است. البته تمرکز ما بیشتر روی کار‌های آموزشی است؛ مثلا بنیه علمی مدارس مختلف تهران را تقویت می‌کنیم.

دفاع‌پرس: در این مجموعه کاری را هم برای مدارس مناطق محروم در دست اقدام دارید؟
بله؛ ما آمادگی داریم جزوات تمام مناطق محروم را تهیه کنیم و با بهره‌گیری از پشتبان‌های درسی در این زمینه کمک کنیم.

دفاع‌پرس: رهبری درخصوص ادبیات دفاع مقدس مطالبه افزایش ۱۰۰ برابری را داشته‌اند، در این خصوص چه کاری کرده‌اید؟
تمرکز ما در زمینه دفاع مقدس روی تاریخ شفاهی است؛ نسل آینده خیلی اهل کتاب نخواهند بود و ما باید تاریخ شفاهی را به سمت تولید انیمیشن‌های گرافیکی ببریم. نسل پدران و مادران شهدا درحال ازبین رفتن هستند و در این زمینه اقدام فوری نیاز است.

طرحی را در این زمینه به مجموعه جامعه‌الزهرا (س) قم ارائه دادیم و قرار بود در این مجموعه حدود ۱۰۰ کتاب از همسران و مادران و فرزندان شهدا و رزمندگان زن منتشر شود. 

دفاع‌پرس: از تازه‌ترین کتابی که در دست انتشار دارید برایمان بگویید.
«از محرم تا مقاومت» جدیدترین کاری است که در دست نگارش دارم؛ این کتاب درباره ارتباط قضیه محرم سال ۶۱ هجری با جبهه مقاومت است. در این کتاب بحث محرم را تشریح کرده‌ام و به گروه‌هایی که به خون‌خواهی حضرت سیدالشهدا (ع) پرداخته‌ام که سرکوب شدند و شکست خوردند و به انقلاب اسلامی و قیام حضرت امام خمینی (ره) و جریان جبهه مقاومت ختم می‌شود.

این کتاب ریشه‌یابی تاریخی و مستند است؛ برای این کتاب البته مصاحبه‌هایی را با امیرعبداللهیان و حسن عابدینی و برخی دیگر از چهره‌ها و صاحب‌نظران حوزه مقاومت و چندین مستشار نظامی فعال در جریان جبهه مقاومت و برخی از اساتید علوم سیاسی داشته‌ام.

کتاب دیگری که هم‌اکنون منتشر شده، درباره «زنان در چهار دهه انقلاب و مشارکت سیاسی» آن‌هاست. «انقلابی‌گری در بین دانشجویان و اساتید» دیگر کتابی است که در دست چاپ دارم؛ بخش دانشجویان این مجموعه در دست چاپ است و بحث اساتید هنوز در مرحله نگارش است. در این مجموعه از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده شده لذا نیازمند تایید از مجموعه نشر ایشان است که مقداری انتشار آن زمان‌بر است و توسط موسسه نشر تفحص منتشر می‌شود.

دفاع‌پرس: نشر تفحص تاکنون در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت داشته است؟
بله؛ البته در ابتدای تاسیس به لحاظ اقتصادی قوی نبودیم و، چون تولیدات زیادی نداشتیم حضور ما با حضور مجموعه نشر نیروی دریایی سپاه بود. اما به طور کلی دو سال در نمایشگاه حضور داشتیم.

دفاع‌پرس: در جریان حمایت‌های سال‌های اخیر وزارت ارشاد اسلامی مورد حمایت قرار گرفتید؟
نه متاسفانه ما مورد حمایت قرار نگرفتیم؛ دلیل آن هم این بود که خودمان پیگیری نکردیم، اما ما درحال حاضر ۱۰۰ عنوان در دست چاپ داریم که نیازمند حمایت وزارت ارشاد اسلامی برای چاپ آن‌ها هستیم؛ امیدواریم با وجود گرانی کاغذ بتوانیم حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چاپ این کتاب‌ها و تامین کاغذ مورد نیاز را جذب کنیم.

دفاع‌پرس: امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مجازی است، شما در این نمایشگاه حضور دارید؟

بله انشالله؛ ثبت نام انجام داده‌ایم و در نمایشگاه شرکت خواهیم کرد. هم‌اکنون ۱۵۱ کتاب برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران داریم و اگر بتوانیم کاغذ مورد نیاز را تامین کنیم انشالله ۶۰ کتاب جدید دیگر را عرضه خواهیم کرد.

دفاع‌پرس: درخصوص بحث «گام دوم انقلاب اسلامی» در مجموعه نشر تفحص کاری انجام داده‌اید؟
گام دوم انقلاب یک چشم‌انداز زیبا و یک سرمایه برای انقلاب اسلامی است، اما متاسفانه بسیاری از مسائل کشور دنبال نمی‌شود. اما ما در مجموعه فرهنگی تفحص درخصوص گام دوم انقلاب متمرکز بر موضوع حجاب و عفاف شدیم چراکه در خانواده که بنیان آن مادر است، حجاب و عفاف و اخلاق مهم و تاثیرگذار است.

حجاب و پوشش زنان امروز جامعه برازنده انقلاب اسلامی نیست
غرب برای متلاشی کردن خانواده، به‌دنبال تغییر در نوع پوشش و حذف چادر است، لذا بحث حجاب و پوشش برای تقویت خانواده بسیار مهم است. برازنده انقلاب اسلامی نیست که حجاب و پوشش زنان آن دچار مشکل باشد. دین اسلام و انقلاب اسلامی دچار نقص نیست بلکه متاسفانه عملکرد مدیران فرهنگی باعث تغییر دید مردم شده است که ریشه همه این کار‌ها دشمن است؛ آن‌ها به‌دنبال تاثیرگذاری در فرهنگ هستند چراکه می‌دانند اگر در فرهنگ بتوانند رخنه کنند، می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

«۹ دی» دهه‌ی آزمون خواص جامعه است/ «حاج قاسم» ذخیره الهی بود تا مظلومیت انقلاب اسلامی را نشان دهد

گام دوم انقلاب بحث بسیار مهمی است و ما اگر بتوانیم در این زمینه رشد داشته باشیم در بحث اقتصادی و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رشد خواهیم کرد. خیلی‌ها منتقد جریان جبهه مقاومت هستند و ادعا می‌کنند ایران سرمایه‌های مالی خود را در اختیار این جبهه قرار داده درحالی که رزمندگان یمنی با پای برهنه و شاید بدون نان و غذا در برابر آل سعود مبارزه می‌کنند؛ بنده به‌عنوان یک کارشناس مسائل سیاسی معتقدم اگر رزمنده یمنی جلوی عربستان سعودی نباشد، قطعاً اولین تیر عربستان به سمت منافع کشور ما خواهد بود.

دشمن امروز در حوزه مقاومت واقعاً در همه زمینه‌ها شکست خورده است و به قدری کوتاه فکر هستند و ضعیف که دست به ترور شهید سلیمانی و دانشمندان ما می‌زنند و فکر می‌کنند مقاومت تنها محدود به چنین شخصیت‌هایی است درحالی که ایران درحال حاضر ده‌ها و صد‌ها فرمانده برای جانشینی و ادامه دادن این مسیر هستند.

حاج قاسم ذخیره الهی بود تا مظلومیت انقلاب را نشان دهد
کوتاه آمدن نیرو‌های متعهد و انقلابی در زمینه‌های مختلف باعث رخنه نیرو‌های دشمن خواهد شد لذا تقویت فرهنگ باعث بی اثر ماندن فعالیت‌های دشمن خواهد شد. ما از ابتدای انقلاب تاکنون اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم. قضیه طبس، حمایت از جریان‌های تجزیه‌طبی در گلستان و کردستان و خوزستان و ترور بیش از ۱۸۳ نفر در قضیه‌های سال ۱۳۶۰ که شامل اصلی‌ترین افراد مملکت بود مهم‌ترین ضربه‌هایی بود که دشمن به کشور وارد کرد. با وجود همه اتفاقا خدا حامی انقلاب شد و پیشرفت‌ها همواره وجود داشت.

در قضیه جنگ ۷۸ کشور غیر مستقیم و ۳۰ کشور به طور مستقیم با ایران وارد جنگ شدند؛ درحالی که ایران کمترین امکانات را در دست داشت و در جریان همین مقاومت نبوغی همانند حسن باقری پدید آمدند. خبرنگاری که در جریان جنگ به جایگاه فرماندهی رسیدند لذا دانشگاه اصلی برای تربیت فرزندان ما جنگ بود؛ با اینکه جنگ چهره خوبی ندارد، اما برای ما دانشگاه انسان ساز شد که نمونه انسان‌های آن حسن تهرانی مقدم و سردار سلیمانی بودند. خواست خدا بوده است که حاج قاسم در آن ایام و در لباس یک پاسدار شهید نشود و بماند تا امروز با شهادت خود مظلومیت انقلاب اسلامی نشان دهد.

ایران امروز یک کشور بسیار قدرتمند است؛ تایید این ادعا را هم باید در تمرکز آمریکا بر کشور ایران جست‌وجو کرد؛ چطور ممکن است در بین تمام کشور‌های دنیا، آمریکا تنها ایران را مورد تاکید قرار دهد؟ همین مسئله نشان دهنده نهایت قدرت جمهوری اسلامی ایران است. البته مردم در داخل کشور متوجه این قدرت نمی‌شوند و آن را دست کم می‌گیرند درحال که دشمن این قدرت را فهمیده است.

همه دستاورد‌های امروز انقلاب اسلامی مدیون فداکاری امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واقعاً شخصیتی خردمند و شجاع و آگاه به تمام مسائل است که همه دستاورد‌های ما مدیون ایشان است. با تدابیر رهبری درخصوص مرزبندی با آمریکا و دشمنان، اما متاسفانه هنوز برخی دشمنی دشمنان کشور را باور ندارند؛ معتقدم دولت‌ها همواره مستاجر مردم و نظام هستند، لذا باید به‌گونه‌ای تدابیر اندیشیده شود که لطمه‌ای بر مردم و نظام وارد نشود.

دفاع‌پرس: در آستانه شهادت حاج قاسم هستیم، تا به امروز درباره ایشان چندین کتاب منتشر شده است؛ به‌نظر شما کتاب درباره شهید سلیمانی باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد؟

معتقدم بعد از رهبر معظم انقلاب اسلامی و سید حسن نصرالله که برای جبهه مقاومت جایگاه معنوی دارند، در بعد نظامی و قدرت، حاج قاسم سلیمانی یک فرمانده قدرتمند است لذا برای نگارش کتاب درباره ایشان باید نویسندگان قدر که بتوانند بار نظامی و قدرت ایشان را منتقل کنند به میدان بیایند. برخی از کتاب‌ها که درباره شخصیت‌های محور مقاومت نوشته شده است سطحی است.

من در آخرین کتابی که درباره محور مقاومت می‌نویسم یک فصل را به شخصیت حاج قاسم اختصاص داده‌ام؛ و معتقدم درخور شهید سلیمانی است که یک فرهنگ لغت مقاومت نوشته شود. فرماندهان شهید زیادی در جریان مقاومت وجود داشته که باید فرهنگ نامه مقاومت را برای آن‌ها بنویسیم.

دفاع‌پرس: در استان کرمان نیز جشنواره هنری با موضوع شهید سلیمانی ایجاد شده؛ در جشنواره‌های مختلف فجر و مقاومت نیز جایزه‌های ویژه‌ای به اسم شهید سلیمانی ایجاد شده است، نظر شما درباره این رویداد‌ها چیست؟

درباره شهید سلیمانی فعالیت‌های فرهنگی و هنری نباید رفع تکلیفی باشد؛ اصل همه فعالیت‌ها که سپهبد شهید سلیمانی و صیاد شیرازی را موفق کرد، ولایت پذیری آن‌ها بود. آن‌ها هیچ‌گاه عقب نماندند و جلو نیز نرفتند، در بحث فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز باید جوانان خودمان را باور کنیم و نحوه کارمان سطحی نگرانه نباشد، لازمه این کار توجه به حوزه مقاومت است.

شهید سلیمانی محور فرهنگی جشنواره‌ها باشد

فیلم «به وقت شام» درباره جریان مقاومت منطقه خوب بود، اما این روند تولید آثار سینمایی باید ادامه پیدا می‌کرد و ابعاد مختلف آن را به مردم نشان می‌دادیم. «داعش» جریانی است که در یک روز سر ۲ هزار جوان دانشجوی علمی و نخبه عراقی را برید؛ درحالی که برخی از مردم مخالف حمایت کشور از جریان مقاومت هستند. ما باید برای مردم تببین کنیم که اگر جریان مقاومت نبود، امنیت ملی کشور مورد خدشه قرار می‌گرفت لذا باید تولیدات فرهنگی و هنری در این زمینه را افزایش داد.

شخصیت حاج قاسم می‌تواند محور فعالیت‌های فرهنگی باشد؛ البته جریان مقاومت گستردگی دارد و لازم است به همه ابعاد آن پرداخته شود. شخصیتی همانند دانشمند شهید محسن فخری زاده و دیگران نیز را باید جریان مقاومت بدانیم لذا باید به همه این شخصیت‌ها پرداخت و تولید محتوا داشته باشیم.

دفاع‌پرس: هفته جاری، دهه بصیرت است، در این خصوص حرفی دارید؟

فتنه ۸۸ مصادف با ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) شد که فتنه‌گران جرم و خیانت بزرگی را به دستگاه ایشان و سپس انقلاب اسلامی کردند؛ انقلاب نشاًت گرفته از محرم بود و همه فتنه‌گران به سزای اعمال خودشان رسیدند، چون ضربه زدن و حرمت شکنی به دستگاه امام حسین (ع) بی پاسخ نخواهد ماند. 

«۹ دی» دهه‌ی آزمون خواص جامعه است/ «حاج قاسم» ذخیره الهی بود تا مظلومیت انقلاب اسلامی را نشان دهد

در این فتنه شاهد بودیم که اصل نظام و ولایت فقیه را مورد تهاجم قرار دادند و در شعارهایشان کاملاً مشخص بود. همین موضوع بود که هفته بصیرت را رقم زد؛ در سال ۱۳۸۸ که شاهد فتنه بودیم مردم به آگاهی و بصیرت رسیدند که باید حامی و پشتبان ولایت باشند. سال ۱۳۹۸ نیز اتفاق شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دی ماه رقم خورد و امروز این دهه آزمون خواص جامعه است.

۹ دی، دهه آزمون خواص جامعه است

شاهدیم که بسیاری از بزرگان در طول تاریخ همواره در آزمون‌های سخت موفق نبوده‎اند؛ آخرین نمونه‌های این رفوزه‌های آزمون بصیرت را هر روز شاهدیم که عاقبت برخی از آنها هم ختم به خیر نشده است. عاقبت به‌خیری حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس هستند که به درجه بالایی رسیدند. 

در واقع انقلاب اسلامی، مردم و ولایت می‌مانند و خواص باید در آزمون‌های تاریخی مراقبت کنند چراکه دشمن سعی می‌کند دین را در برابر دین قرار دهد و با این وسیله ما را در آزمون‌ها قرار دهد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار