گفت‌وگو‌هایی درباره انقلاب اسلامی در «چهل سال بعد» چاپ شد

کتاب «چهل سال بعد؛ گفت‌وگوهایی درباره انقلاب اسلامی» توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.
کد خبر: ۴۳۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ - 28December 2020

گفتگوهایی درباره انقلاب اسلامی در «چهل سال بعد» چاپ شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «چهل سال بعد؛ گفت‌وگوهایی درباره انقلاب اسلامی» به‌تازگی توسط انتشارات سروش و مشارکت رادیوگفت‌وگو منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب مشتمل بر مباحث مطرح‌شده توسط کارشناسان و صاحب‌نظران برنامه فانوس است که از رادیوگفتگو پخش شده‌اند. اثر پیش‌رو با مقدمه‌ای از محمدباقر خرمشاد همراه است.

در بخشی از پیش‌گفتار کتاب که توسط یاسر برخورداری معاون اجتماعی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته شده، آمده است:

«در این پژوهش دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در چهار دهه گذشته در مهم‌ترین حوزه‌ها، مسائل و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی، بازخوانی و بازتفسیر و در چهار فصل تدوین شده است: فصل نخست به موضوعات و مفاهیم داخلی و نسبت آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران پرداخته و یازده موضوع بحران‌های سیاسی، امنیتی، عدالت، هویت و هویت ملی، مردم‌سالاری دینی، وضع نهادهای مدنی، تحزب، زنان، نهاد علم و کارآمدی را بررسی کرده است. این فصل در پی پاسخ به این پرسش‌ها است که انقلاب اسلامی ایران در این حوزه‌ها چه دستاوردهایی داشته و تا چه حد توانسته است موفقیت‌آمیز عمل کند و نقاط قوت و ضعف سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در این حوزه‌ها چه بوده است؟»

همچنین در بخش دیگری از کتاب از قول محمدحسین انتظار دبیر کمیته راهبردی موسسه تحقیق و توسعه دانشمند، در مورد تهدید استقلال کشور توسط فضای مجازی آمده است:

«چین به سادگی اجازه ورود و خروج دیتا را نمی‌داد. ابتدا با گوگل همکاری کرد و با توجه به جمعیت بسیار زیادش گوگل را وادار کرد تا قوانین کشورشان را بپذیرد و سپس آرام آرام شبکه ملی اطلاعات خود را شکل داد.

ما می‌توانستیم در شکل دادن به شبکه اطلاعات ملی پیشرو باشیم و نظام حکمرانی مسقل مجازی خود را به دست بگیریم، اما با کم کاری‌هایی که در بحث شبکه ملی اطلاعات اتفاق افتاد تا حدی حق پیش‌دستی خود را از دست دادیم. زیرساخت شبکه ملی اطلاعات می‌تواند حکمرانی را به داخل کشور منتقل کند؛ یعنی اجازه دهد که ما سیاست‌ها و قوانین و مقررات خود را در فضای مجازی برقرار کنیم.»

این‌کتاب با 178 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 40 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها