چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه ۱۰

پایگاه چهاردهم شکاری، کانون پشتیبانی جنگ در خراسان

با توجه به بعد مسافت مشهد با جبهه‌های جنگ و صرف وقت و هزینه‌ی زیاد جهت اعزام نیرو و انتقال امکانات از طریق مسیر زمینی به جبهه‌ها، نقش پایگاه چهاردهم شکاری در پشتیبانی جنگ بسیار حیاتی بوده است.
کد خبر: ۴۳۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱ - 30December 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

پایگاه چهاردهم شکاری مشهد

پایگاه چهاردهم شکاری مشهد که در اواخر دهه‌ی ۴۰ هجری شمسی، تأسیس شد، با پیروزی انقلاب اسلامی، مزین به نام مبارک «حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع)» شده است.

این پایگاه هوایی از اولین روزهای شروع ناامنی‌ها در کردستان، در دفاع از انقلاب اسلامی نقش داشته است. اولین گروه از نیروهای خراسان به فرماندهی سرداران شهید «بابا رستمی و نظرنژاد» در مردادماه ۱۳۵۸، از طریق این پایگاه به کردستان اعزام شدند.

پایگاه چهاردهم شکاری در دوران دفاع مقدس در اعزام نیرو، انتقال تجهیزات و امکانات به جبهه‌های جنگ، انتقال مجروحین از خطوط مقدم جبهه به مراکز درمانی سایر شهرها از جمله مشهد در شرایط مختلف جنگی و آب و هوایی نقش داشته است.

با توجه به بعد مسافت مشهد با جبهه‌های جنگ و صرف وقت و هزینه‌ی زیاد جهت اعزام نیرو و انتقال امکانات از طریق مسیر زمینی به جبهه‌ها، نقش پایگاه چهاردهم شکاری در پشتیبانی جنگ در مواقع ضرورت، بسیار حیاتی بوده است.

این پایگاه تا آخرین روزهای دفاع مقدس و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و حمله مجدد رژیم بعث عراق و منافقین به میهن اسلامی و دفع متجاوزین در عملیات مرصاد، همچنان اقدام به اعزام نیرو و تجهیزات به خطوط درگیری می‌نمود.

بعد از پایان جنگ و با شکل‌گیری پدافند هوایی در ارتش جمهوری اسلامی، پایگاه چهاردهم شکاری به فرماندهی منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق امام رضا (ع) اختصاص پیدا کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار