مدیران شهری، پروژه خط 7 مترو تهران را چگونه دیدند؟

مدیران تلاشگر و دلسوز شورای شهر تهران نسبت به حضور فعالانه و موثر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در میدان سازندگی و توسعه عمرانی کشور واکنش‌ها و مواضع اندیشمندانه و عمیقی داشتند که تبلور اقتصاد مقاومتی و اهتمام ویژه به دغدغه ها و فرامین مقام معظم رهبری در جریان این اقدامات و پروژه ها به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۴۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸ - 16March 2015

مدیران شهری، پروژه خط 7 مترو تهران را چگونه دیدند؟

به گزارش خبرنگار دفاعی و امنیتی دفاع پرس، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در دوران دفاع مقدس، حفاظت و صیانت از تمامیت ارضی کشور و تقویت جبهه دفاعی را در دستور کار خود داشت و امروز رزمندگان جبهه سازندگی و عمرانی کشور هستند و از هیچ کوششی در راستای توسعه زیرساختی و زیربنایی کشور دریغ ندارند.

تعهد، دلسوزی و اتکا به نیروهای متخصص داخلی یکی از نکات برجسته فعالیت های قرارگاه سازندگی است که به زعم مدیران شهری چه در شورای شهر تهران و چه استانداری مهندسین ارزشی قرارگاه مصداق تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی هستند و اصلاً تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی در روند پیشرفت های آن ها هیچ تأثیری ندارد.

مشروح صحبت های مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران، سیدحسین هاشمی استاندار تهران و معصومه آباد عضو شورای شهر تهران که نظرات، راهکارها و مواضع خودشان را نسبت به نقش فعالانه و موثر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در توسعه عمرانی و سازندگی کشور خاصه حوزه شهری، تسهیل تردد و رفع ترافیک ارائه دادهاند که به قرار زیر است:

رئیس شورای اسلامی شهر تهران: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در شرایط بحرانی، با تعهد کاری و نگاه دلسوزانه، توسعه کشور را دنبال میکند

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: خوشبختانه از سال 82 تاکنون در نقاط، شرایط و زمانهای مختلف از خدمات و همکاریهای خوب قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) استفاده کردهایم و نمونههای بسیاری از اقدامات خارقالعاده و شایسته این نهاد مقدس را شاهد بودهایم.

وی تأکید کرد: قرارگاه سازندگی در پروژههای نوینی همچون پل طبقاتی بزرگراه شهید صدر و اقدامات ریلی کشور، نقش مؤثر و بسزایی را ایفا کرد و خوشبختانه این همکاریها، دستاوردهای علمی بسیار بالایی را برای کشور به ارمغان آورد. با این تفاسیر، فکر میکنم با حمایت از این مردان ارزشی سازندگی کشور، بتوانیم شاهد درخششهای دیگری از قرارگاه خاتم در راستای ارتقای صنعت عمرانی و سازندگی کشورمان خاصه شهر تهران باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که قرارگاه، تا چه حد در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق بوده است، افزود: یکی از پایههای اقتصاد مقاومتی، توجه و بهرهگرفتن از نیروهای داخلی است. یعنی اتکا به نیروی داخلی و درونزا، نقش بسزایی در تحقق این سیاستها ایفا میکند. خوشبختانه در این راستا قرارگاه سازندگی خاتم، دارای توانمندیهای بالقوهای است. توانمندی علمی و تکنیکی بالایی که بتواند کارهایی را در سطح بینالمللی به انجام برساند.

مهندس چمران، اذعان کرد: در شرایطی که بحرانهای مالی ایجاد میشود، برخی در بخشهای خصوصی تمایل زیادی به کار سازندگی و عمرانی ندارند و حتی بعضاً شاهد بودیم در اواسط کار هم، پروژه را رها کردهاند. اما قرارگاه خاتم در شرایط بحرانی، روابط را به گونهای تنظیم میکند که کار کشور جلو برود.

وی تأکید کرد: در شرایط سخت تحریم، قرارگاه سازندگی خاتم تا جایی که توانسته و امکان داشته همکاریهای لازم را با نهادهای ذیربط دولتی داشته است. مثلاً تفاهمنامهای را با شهرداری تهران به امضا رسانده که به محض کسب درآمد از سوی شهرداری، هزینهها به قرارگاه بازگردانده شود. این اقدامات و حرکتهای خداپسندانه مهندسین ارزشی کشور نشان میدهد قرارگاه سازندگی بیشتر به دنبال انجام عملیات عمرانی و آبادانی در کشور است و به کسب درآمد صرف، توجهی ندارد و این امر یک ارزش محسوب میشود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که قرارگاه سازندگی خاتم این ظرفیت را دارد که به معماری اسلامی ایرانی نیز در پروژههای عمرانی مورد توجه قرار دهد، خاطرنشان کرد: خوشحالم که قرارگاه پروژههای خودش را در هنگام ساخت، حین اجرا و پس از بهرهبرداری، مستند میکند. به ویژه در راستای انتشار مقالههای علمی حتی در سطح بینالمللی نیز قدمهایی را برمیدارد. این اقدامات بسیار قابل تقدیر است که کارهای ما به صورت علمی دنبال شود و پروژههای عمرانی و سازندگی پشتوانه محکم علمی دارد.

وی در خاتمه افزود: باید مهندسین ارزشی قرارگاه به طراحیها هم توجه بیشتری داشته باشند. چرا که قرارگاه تنها به منفعت و درآمد شخصی نمیاندیشد و در روند خود از مباحث ارزشی و معنوی نیز غافل نمیشود و به نگاه مقام معظم رهبری در معماری اسلامی- ایرانی نیز توجه دارد.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران: حمایت از قرارگاه سازندگی ما را به یک مدل نظاممند اقتصاد مقاومتی میرساند

«پرویز سروری»، رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران، تصریح کرد: تأثیر حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در عمران و آبادانی کشور خاصه شهر تهران بسیار واضح و مبرهن است. چرا که امروز در جای جای تهران هر کار بزرگ، موثر و مفید و ماندگاری را شاهد هستیم جای پای قرارگاه به طور ملموس دیده میشود. نقشی که در آبادانی و سازندگی توسط این سربازان و جهادگران عرصه سازندگی کشور به منصه ظهور میر سد به مدلی جهانی تبدیل شده که دشمنان و مستکبران بدانند ایران در اوج تحریم به اوج سازندگی، استحکام و ثبات عمرانی دست پیدا میکند.

سروری تأکید کرد: باید قدر سربازان سازندگی کشور را بدانیم؛ وجود قرارگاه خاتم که نشان سازندگی کشور را بر سینه دارد برای کشور ما مغتنم است. مسئولین ما وظیفه دارند زمینههای توسعه فعالیتهای این عزیزان را فراهم کنند. اقدامات و اهداف قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)اصلاً مغایربا سیاستهای بخش خصوصی نیست و به نظرمن این اظهارنظرها کاملاً بی ربط، اما دشمن شادکن است.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران افزود: قرارگاه سازندگی خاتم از یک جلوه خصوصی برخوردار است و در این میان بیشترین سهم دستاوردهایی که به واسطه تلاش های بی وقفه مهندسین قرارگاه بدست میآید نیز به همین مجموعه های بخش خصوصی میرسد. از طرفی اقدامات قرارگاه بالندگی و توسعه توانمندی در بخش خصوصی را ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: پل صدر، تونل نیایش، تونل توحید و خطوط مختلف مترو از اقدامات ارزنده عمرانی قرارگاه است. از این حیث، کار این سربازان سازندگی کشور قابل تقدیر است.متأسفانه در این میان عده معدودی سمفونی خودشان را با ساز غربیها تنظیم میکنند و تلاش میکنند این افراد را که در راه سازندگی، آبادانی و عزت کشور، وقف کردهاند، تضعیف کنند تا زمینه برای حضور کسانی که سال ها منابع کشور را غارت کردند، در بزنگاهها پشت ملت ایران را خالی کردند و خباثت خودشان را در تاریخ به ما نشان دادند بار دیگر به کشور باز شود.

سروری در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه عملکرد و دستاوردهای قرارگاه سازندگی خاتم در عرصه های مختلف به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کرده است، گفت: باید در گام اول سیاستها و رویکردهای کاری مسئولین و متولیان عرصههای مختلف با اقتصاد مقاومتی هماهنگ شود. اما هنوز جای این مهم در کشور ما خالی است. یعنی ما هنوز باور نکرده ایم کشوری هستیم که در عرصههای مختلف حرفهای جدیدی برای گفتن داریم.

وی تصریح کرد: ما وظیفه داریم با تکیه بر قدرت بومی و توانمندیهای داخلی، اقتصادمان را تنظیم کنیم؛ اقتصادی درون ریز و برون گرا. چون متأسفانه این باور در میان مسئولین ما نیست و یا خیلی کمرنگ است. بنابراین زمینههای شکلگیری اقتصاد مقاومتی به صورت سیستماتیک وجود ندارد. به صورت نقطهای تجلی آن را در سربازان گمنام سازندگی کشور مثل قرارگاه شاهد هستیم. چرا که آنها با صیانت از ثروت ملی و کسب دستاوردهای فراوان تلاش کردهاند با تکیه بر توانمندیهای داخلی، کارهای بزرگ، ملی و ماندگار انجام میدهند.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: به نظرمن دیگر نهادها نیز میتوانند با تأسی به قرارگاه سازندگی خاتم از همه ظرفیت های داخلی با کاهش مصارف و افزایش دستاوردها در عرصه های مختلف، اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب زوایای آن را به خوبی تبیین کردند، شکل دهند. بنابراین این نقطهای است که با تلاشهای مهندسین قرارگاه خاتم میتواند به خط تبدیل شود.یعنی ما اگر اقدامات دوستان انقلاب را در عرصه سازندگی کشور مثل قرارگاه خاتم مدل سازی کنیم می توانیم به یک سیستم و شکل نظام مند در رابطه با اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم.

استاندار تهران: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) میکوشد تا مسیر توسعه کشور دچار حالت ایستایی نشود

«سیدحسین هاشمی» استاندار تهران پیرامون نقش قرارگاه سازندگی در عمران و آبادانی پایتخت، تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پایان جنگ تحمیلی، توانمندیهای بالقوه نیروهای ارزشی خودش را به شایستگی در خدمت سازندگی کشور قرار داد. از این حیث تشکیل قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) برکتی است که در عرصه عمرانی و سازندگی کشور سرنوشت بسیاری از طرحهای اساسی کشور را رقم میزند و این مهندسی موفقیتآمیز میتواند در راستای توسعه کشور بازوی استواری برای دولت باشد.

استاندار تهران بزرگ افزود: برخی کارشناسان اعتقاد دارند قرارگاه سازندگی با توجه به اقتصاد مقاومتی باید مسیر را برای ورود موسسات غیردولتی هموار سازد؛ اما پروژههایی که مسئولیت سازندگی آن را قرارگاه میپذیرد، از جمله اقدامات عمرانی است که بخش خصوصی برای اجرای آن تمایلی از خودش نشان نمیدهد.

وی با اشاره به اجرای دو پروژه مهم دیگر توسط قرارگاه سازندگی خاتم، تأکید کرد: استان تهران به عنوان پایتخت کشور پروژههای بزرگی را در دستور کار خود داشته که به میدان آمدن جهادگران سازندگی خاتم باعث ایجاد موفقیت در توسعه زیرساختها و پیشرفتهای حوزه عمرانی پایتخت شده است. یکی از این پروژهها کمربندی سوم تهران بود که خوشبختانه قرارگاه با پذیرفتن مسئولیت این طرح با سهولت در اجرا و ارتقای کیفیت زودتر از موعد، کار را به پایان رساند. در کنار این موفقیت یکی دیگر از اقدامات، ایجاد کانالی برای استفاده بهینه از تونل شمال غربی تهران بود که در نوع خودش بلامنازع و علمی ساخته شد.

سیدحسین هاشمی با بیان این که اعمال سیستم BOTدر آب یکی از اهداف دیگر ما در توسعه زیرساختهای استان تهران است، اظهار داشت: با قرارگاه سازندگی در حال مذاکره هستیم تا همچون گذشته ما را در اجرایی کردن پروژه اعمال سیستم BOTدر آب یاری نمایند. اگر این مهم محقق شود برگ زرینی در تاریخ اقدامات عمرانی کشور به ثبت خواهد رسید.

وی ادامه داد: ما نمیتوانیم مملکت را در حال سکون قرار دهیم و کار عمرانی تعطیل شود؛ در صورتی که امروز پیش از مقاطع دیگر نیاز به پیشرفت و سرعت در حوزههای سازندگی و عمرانی کشور داریم. این امر شائبهها را از بین میبرد و حقیقت را مشخص میکند که بخش خصوصی به واقع قادر به اجرای این حرکتهای ملی پرهزینه و سخت نیست و تنها موسسات غیردولتی زیر بار هزینههای حداقل 300 میلیارد تومان میروند. با توجه به این محدودیتها و شرایط سخت و بحرانی باید فرصت را مغتنم شمرد و از این حرکتهای جهادگونه استقبال و حمایت کرد.

مهندس هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه قرارگاه مانع حرکت بخش خصوصی در توسعه عمرانی و آبادانی کشور نیست و تنها تلاش میکند در شرایط تحمیل تحریمهای ظالمانه از سوی استکبار جهانی، کشور دچار حالت ایستایی نشود.

عضو شورای شهر تهران: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) پروژههای شهری را با کمترین هزینه اجرا میکند

«معصومه آباد» عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که قرارگاه سازندگی میتواند نقش تأثیرگذاری در ارتقای مدیریت شهری ایفا کند، تصریح کرد: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) با تکیه بر استعداد جوانان فعال بومی و استقلال منابع، ضمن برداشتن اولین گام تحقق اقتصاد مقاومتی میکوشد تا این سیاستهای مدنظر رهبری را از منظر شعار خارج و به منصه ظهور برساند.

وی اظهار داشت: ویژگیهای منحصر به فرد قرارگاه سازندگی خاتم در محاسبات و کیفیت اجرای پروژهها، نوید آیندهای درخشان همراه با ارتقا و افزایش کیفیت را برای مدیریت شهری میدهد که به حول قوه الهی از این ظرفیت در جهت عمران و آبادانی شهر بهرهبرداری لازم صورت گیرد.

عضو شورای شهر تهران پروژه پل صدر و نیایش را یک شاهکار مهندسی دانست و افزود: عمدتاً پروژههایی که برای رفع ترافیک و تسهیل تردد در استان تهران انجام میشود، شکل بزرگراهی دارد؛ اما در این بین مهندسان ارزشی و جهادی قرارگاه سازندگی فراتر از اینها عمل کردند و با ساخت پل صدر و نیایش یک شاهکار مهندسی را به منصه ظهور رساندند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این راستا شاهد ارائه یک پروژه مستقل بدون وابستگی به ظرفیت مهندسی کشورهای دیگر بودیم. این اقدام بزرگ توانست گرههای ترافیکی آن منطقه را که به یک معضل شهری جدی تبدیل شده بود تا حدودی رفع کند.

معصومه آباد در خصوص حضور قرارگاه سازندگی خاتم در حوزه عمرانی و تحقق استحکام داخلی مدنظر رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: خوشبختانه دانش، ابتکارات نوین و سرمایههای علمی که مهندسین قرارگاه به دست میآورند یک سرمایه فنی و عمرانی داخلی است؛ به واسطه دانش و تجربه علمی از صادرات بیرویه و اتکا به بیگانه جلوگیری میشود و زودتر به خودکفایی و ایجاد یک اعتماد به نفس در میان جامعه متخصصان میرسیم.

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار