16 دی ماه؛ سالگرد بزرگداشت شهدای دانشجوی جهادگر

چهل سال از سالگرد شهادت پنج دانشجوی جهادگر که اردوهای جهادی را کلید زدند گذشت.
کد خبر: ۴۳۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ - 05January 2021

16 دی ماه؛ سالگرد بزرگداشت شهدای دانشجوی جهادگربه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در فرهنگ عمومی کشور ما شانزدهم دی ماه روز بزرگداشت شهدای دانشجو نامگذاری شده است. اولین شهدایی که در مقام دانشجو به شهادت رسیدند، دانشجویان سبزواری بودند که ضمن این که در جبهه‌های جنگ و دفاع از مام میهن حماسه می‌آفریدند اما هرگز از فعالیتهای جهادی و کمک به همنوعان خود غافل نشدند و همواره آیه‌ی 273 سوره‌ی مبارکه‌ی بقره را زیر لب زمزمه می‌کردند:

"لِلْفُقَرَاء الَّذِینَ أُحصِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْبًا فِی الأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ"

(این صدقات‏) براى آن (دسته از) نیازمندانى است که در راه خدا فرومانده‌‏اند، و نمى‏‌توانند‌(براى تأمین هزینه زندگى‏) در زمین سفر کنند. از شدّت خویشتن‏دارى‏، فرد بى‏‌اطلاع‏، آنان را توانگر مى‏‌پندارد. آن‌ها را از سیمایشان مى‏‌شناسى‏. با اصرار،‌(چیزى‏) از مردم نمى‏‌خواهند. و هر مالى‌(به آنان‏) انفاق کنید، قطعاً خدا از آن آگاه است‏.

شانزدهم دی ماه سالگرد شهادت شهدای دانشجویی است که در اردوهای جهادی شرکت جستند . آنها هم از جنگ با استکبار ظالم دست نکشیدند و هم از هم میهنان ساکن مناطق محروم بی خبر نبودند و دلشان برای آنها می‌تپید. بزرگانی جوان که شور و حال جوانی خود را در حال جهاد و خدمت صرف کردند و به فیض شهادت رسیدند. مخلصین راستینی که که از نخستین ماه‌های پس از انقلاب اسلامی گروههای جهادی تشکیل دادند و خدمت خلق کردند. هسته‌ی اصلی گروه جهادی "اخلاص" در دانشگاه و بین دانشجویان مبارز شکل گرفت.

شهید «محمد فاضل»، شهید «حسن فتاحی ثانی»، شهید« مجید مهدوی»، شهید «یدالله مجید کریمی ثانی» و شهید «سید مصطفی مختاری» پنج دانشجوی شهید بزرگواری بودند که به نوعی نخستین اردوهای جهادی انقلاب اسلامی را از روستای محروم دوچاهی در اطراف سبزوار کلید زدند.

چهل سال از سالگرد شهادت این پنج دانشجوی جهادگر و مبارز گذشت. دانشجویانی که بدون هیچ چشمداشتی آماده به خدمت به خلق الله بودند و مکتبشان اسلام ناب محمدی بود. مولایشان اسوه‌ی ایثار امیر مومنان علی علیه السلام بود. تمام فعالیت‌هایی که در چهار دهه‌ی گذشته در قالب اردوهای جهادی در کشور صورت پذیرفته، از پویش‌های خداپسندانه‌ی این شهدای دانشجو منشا گرفته‌ است.

به هرحال نامگذاری روز شهادت این بزرگواران به نام «روز شهدای دانشجو» بسیار درخور شان بوده و البته کمترین عرض ارادتی است که می‌توان به این فرزندان پاک این سرزمین نثار کرد. امید آن که سیره‌ی این شهدا الگوی زندگی همه‌ی جوانان در همه اعصار باشد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار