تکمیلی/ سردار کارگر:

اپلیکیشن روزشمار دفاع مقدس، بهترین راهنمای مجازی زائران است/ لزوم بهره‌مندی از فضای مجازی برای گسترش فرهنگ ایثار

اولین اپلیکیشن اندروید روزشمار دفاع مقدس، عصر امروز با حضور سردار کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خبرگزاری دفاع مقدس رونمایی شد.
کد خبر: ۴۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵ - 18March 2015

اپلیکیشن روزشمار دفاع مقدس، بهترین راهنمای مجازی زائران است/ لزوم بهره‌مندی از فضای مجازی برای گسترش فرهنگ ایثار

به گزارش خبرنگار دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در آیین رونمایی از اولین اپلیکیشن روزشمار دفاع مقدس که در خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: این نرمافزار برای اولین بار درکشور تولید شده و همزمان با ایام راهیان نور رونمایی می شود.

سردار کارگر بیان کرد: این نرم افزار با تلاش پیشکسوتان و متخصصان پس از ماه ها تحقیق، بررسی، گردآوری، اسناد ومدارک به صورت اپلیکیشن تدوین و تولید شده و آماده بهره برداری عموم است.

وی با بیان اینکه تهاجم نظامی رژِم بعثی عراق در تاریخ 31 شهریور 59 با حمایت آمریکا و پشتیبانی 36 کشور علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، اظهار داشت: در این نرم افزار وقایع دوران هشت سال دفاع مقدس به صورت روزشمار به تصویر کشیده شده و شامل مستندات صوتی، تصویری، متن و بخشهای متنوع دیگر از جمله مناسبتهای روز، درآمدی بر جنگ تحمیلی، تقویم عملیات، کلام یار، شناسنامه کل عملیات، شوخ طبعیها، فال شهدا، از من بپرس و دل نوشته ها است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس درباره ضرورت آگاهی نسل امروز و نسلهای بعد در مورد پیشینه تاریخی خود تاکید کرد: آحاد مردم، رزمندگان اسلام و به ویژه تمامی کاروانهای راهیان نور از سراسرکشور عازم مناطق عملیاتی کشور و به ویژه مناطق خوزستان و ... می گردند و یکی از راهنماهای همراه آنان این نرم افزار خواهد بود که تا قبل از حضور در مناطق و یا هنگام شنیدن تاریخ توسط روایتگران بیشتر به مناطق و عملکردها اشراف پیدا خواهند کرد.

سردار کارگر، مراجعه عموم به ویژه زائران را به نشانی پایگاه اینترنتی مرکز نرم افزار ایران www.iransoftcenter.ir و یا فروشگاههای اندروید فراخواند و گفت: این نسخه هم اکنون از سایت قابل دانلود است و بعد از ایام راهیان نور نیز می توان نسخه طلایی آن را تهیه کرد.

وی افزود: من در سوم خرداد سال پیش گفتم افرادی که برای بازدید به مناطق عملیاتی می روند اگر بتوانند از تلفن های همراه خود به عنوان راهنما استفاده کنند، از سفر خود بهره بیشتری خواهند برد. اکنون نیز رونمایی از این نرمافزار آغاز همین راه است.

سردار کارگر با بیان اینکه 43 یادمان دفاع مقدس در 5 استان خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی وجود دارد، گفت: در دو استان هرمزگان و بوشهر نیز 7 یادمان در جزایر وجود دارد که این که فقط از مکتوبات برای آشنایی بازدید کنندگان استفاده کنیم، پاسخگوی خیل عظیم زائران نیست.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به دیدار دست اندرکاران راهیان نور با مقام معظم رهبری در 26 اسفند سال گذشته، اظهار داشت: ایشان نسبت به تهیه شناسنامه برای یادمان ها تاکید بسیاری داشتند؛ اکنون نیز برای بیست یادمان شناسنامه تهیه شده که قرار است برای استفاده در دسترس عموم قرار گیرد و تا سوم خرداد 94 نیز شناسنامههای بقیه مناطق تهیه می شود.

وی با تاکید بر استفاده از سیستم مخابرات برای آشنایی زائران با مناطق عملیاتی دفاع مقدس گفت: قرار است تمهیداتی اندیشیده شود تا زائرانی که وارد این مناطق می شوند با استفاده از تلفنهای همراه خود از سیستمی که در آن مناطق و برای آشنایی با یادمان ها تعبیه شده استفاده کنند که البته زمان بر است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان این که یکی از ایرادها در زمینه دفاع مقدس استفاده کم از فضای مجازی است، خاطرنشان کرد: باید به فضای مجازی به عنوان فرصت نگاه کرد و به بهترین شیوه برای گسترش فرهنگ دفاع مقدس از آن بهره برد. موسسات مردم نهاد نیز باید در این رابطه فعالیت کنند.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور خاطرنشان کرد: در سال گذشته چهار میلیون نفر از مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید کردند که 47 درصد یعنی حدود 2 میلیون نفر از این افراد با خودروی شخصی به این مناطق سفر کردند. این افراد مانند کاروان ها از راویان و مبلغان بهره مند نیستند و باید برای آنها تمهیداتی اندیشید.

وی ادامه داد: 52 درصد از این افراد زن و 48 درصد مرد بودند؛ همچنین 77 درصد این افراد جوانان بین 15 تا 30 سال بودند که حدود 7 درصد از آنها تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی داشتند. 80 درصد نیز برای بار اول به این مناطق سفر کردند.

سردار کارگر با بیان این که در سال های قبل 400 هزار نفر به مناطق عملیاتی سفر کرده بودند اظهار داشت: عمده این سفرها به مقصد خوزستان بود اما اکنون 7 استان درگیر جنگ تحمیلی در طول سال پذیرای بازدیدکنندگان هستند.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور اظهار داشت: در سال جاری بیشترین زائران مناطق عملیاتی شمال غرب به شهر پیرانشهر سفر کردند زیرا در آن منطقه چند عملیات بزرگ انجام شده بود. شهرستان های پاوه و مریوان نیز پذیرای تعداد زیادی از بازدیدکنندگان بودند.

وی با بیان این که عراق در سال های اول جنگ تا منطقه نورد اهواز پیشروی کرده بود گفت: تاکنون پیشروی رژیم بعث در عملیات های دفاع مقدس مشخص نشده بود که این موضوع نیز باید برای زائران منطقه های عملیاتی تبیین شود.

وی بیان کرد: مناطق عملیاتی دفاع مقدس در سال 94 آمادگی پذیرایی از 6 میلیون زائر را دارند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان این که عده ای می گویند چندان درباره دفاع مقدس صحبت نکنید زیرا آمیخته با غم است گفت: این گونه سخنان درست نیست زیرا هشت سال دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ کشورمان و از افتخارات میهن است. در کشورهای اروپایی نیز به آثار سال های 1939 تا 1945 که مربوط به جنگ جهانی است به عنوان میراث ملی نگریسته می شود.

وی ادامه داد: دفاع مقدس، فوندانسیون و پایه حرکتی کشور ما محسوب می شود و پیشرفت هایی که در مسائل هسته ای و نانو انجام شده نیز برگرفته از فرهنگ دفاع مقدس است.

سردار کارگر با تشکر از مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مردم ایران گفت: در دیدار اعضای ستاد مرکزی راهیان نور با حجت الاسلام روحانی، ایشان راهیان نور را حرکت درستی دانستند که دولت با تمام توان از آن پشتیبانی می کند.

وی با تقدیر از صدا و سیما در پوشش حماسه راهیان نور گفت: نقش صدا و سیما در این زمینه بی بدیل است و امسال هم کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. صدا و سیما هر سال بهتر از سال گذشته عمل می کند و در نظرسنجی که از مردم صورت گرفت بیشترین اطلاعات خود در زمینه راهیان نور را از صدا و سیما کسب کرده اند.

نظر شما
پربیننده ها