خطیب‌زاده در نشست خبری:

ما باید شاهد رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا باشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما باید شاهد رفع تحریم‌ها و اجرای برجام از سوی آمریکا و طرف‌های دیگر حاضر در برجام باشیم و تا موقعی که این اتفاق نیفتد و به طور موثر رفع تحریم‌ها اتفاق نیفتد، هیچ اتفاقی از طرف جمهوری اسلامی ایران نمی‌افتد.
کد خبر: ۴۳۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶ - 25January 2021

ما باید شاهد رفع تحریم‌ها و اجرای برجام از سوی آمریکا و طرف‌های دیگر حاضر در برجام باشیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: با تلاش‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته، امروز گفت‌وگوی برخط رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس کنگره خلق چین انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سفر رسمی وزیر امور خارجه به منطقه نیز آغاز شده است، افزود: او آخر هفته به ترکیه می‌رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر تحریم‌ها لغو شود ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد، گفت: هنوز شاهد هیچ اتفاق جدیدی نبودیم. موضع ما همان موضعی است که قبلا گفتیم و ما باید شاهد رفع تحریم‌ها و اجرای برجام از سوی آمریکا و طرف‌های دیگر حاضر در برجام باشیم و تا موقعی که این اتفاق نیفتد و به طور موثر رفع تحریم‌ها اتفاق نیفتد، هیچ اتفاقی از طرف جمهوری اسلامی ایران نمی‌افتد.  

خطیب‌زاده بیان کرد: اگر طرف مقابل به تعهدات خود بازگردد و تحریم‌های ایران را تماماً بر دارد، اقدامات کاهش تعهدات ایران در برجام کاملاً برگشت‌پذیر است اما تا آن موقع ما منتظر اقدام خواهیم بود و ما تاکنون صحبت زیاد شنیدیم و الان وقت عمل است.  

وی درباره توقیف نفت‌کش ایران در اندونزی، تصریح کرد: ما منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از سوی دولت اندونزی هستیم؛ چراکه برخی اطلاعات ضد و نقیض در این باره دریافت کردیم البته این موضوع فنی است و در کشتیرانی این موضوعات همواره وجود داشته است. همچنین سفارت ما در اندونزی و وزارت امور خارجه در حال پیگیری این موضوع هستند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و عربستان سعودی، گفت: موضع ما درباره همسایگانمان یکسان است و زمانی که رئیس جمهور ایران طرح صلح هرمز را طی نامه‌ای به کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال کرد، موضع ما کاملا روشن بود و ما نشان دادیم که به دنبال ایجاد یک ساز و کار منطقه‌ای و در چارچوب همکاری در منطقه هستیم و سیاست ما عوض نشده است.  

خطیب‌زاده گفت: در صورتی که عربستان سعودی از چرخه باطل خشونت و نادیده گرفتن امنیت منطقه‌ای و همکاری با قدرت‌های فرامنطقه‌ای فاصله بگیرد و اگر این تغییر نگرش در رفتار عربستان مشاهده شود، آغوش ایران از ابتدا باز بوده اما ما نمی‌توانیم هر روز شاهد بمباران در یمن باشیم.  

وی با بیان اینکه تا موقعی که رفع تحریم‌ها را به طور موثر و پایبندی طرف مقابل به قطعنامه ۲۲۳۱ را نبینیم، اقدامی نخواهیم کرد و خیلی به گفته‌ها توجه نمی‌کنیم، اظهار داشت: دولت جدید ایالات متحده باید نشان دهد که رویکرد متفاوتی با دولت قبلی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضع ما کاملاً روشن است،باردیگر تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا باید به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند. 

همکاری ایران با آژانس متوقف نمی‌شود

خطیب‌زاده درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز گفت: تکلیف مجلس در قانون لغو تحریم‌ها روشن است و اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود و آمریکا به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ عمل نکند، طبیعتا ایران باید نظارت‌های فراپادمانی و پروتکل الحاقی را متوقف کند. 

وی تصریح کرد: ایران به صورت داوطلبانه پذیرفته است که پروتکل الحاقی را اجرا کند که می‌توانیم آن را متوقف کنیم اما همکاری ایران با آژانس متوقف نخواهد شد و به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره انتخاب مقامات جدید آمریکا از سوی «بایدن»، گفت: بنده درباره مباحث داخلی ایالات متحده آمریکا موضع‌گیری نمی‌کنم. 

دیپلماسی اقتصادی فقط به وزارت خارجه مربوط نمی‌شود

خطیب‌زاده در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی فقط به وزارت امورخارجه مربوط نمی‌شود و نهادها و ارگان‌هایی که مسئولیت مستقیم در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری، بازرگانی و مراودات دارند، اختیاراتی دارند که اختیارات آنان دست وزارت امور خارجه نیست، اظهار داشت: وزارت خارجه مسئولیت هماهنگی و تسهیل امور آنها را دارد و در بسیاری از موارد فقط وقتی سراغ ما می آمدند که به مشکل برمی خوردند. 

وی همچنین با بیان اینکه ما در سطوح مختلف رابطه نزدیکی با عراق داریم اما موانعی هم وجود دارد که باید با روابط نزدیکی که داریم، موانع را حل و فصل کنیم، افزود: مراودات و رایزنی‌های ما در حوزه مراودات تجاری و در حوزه‌هایی همچون راه‌آهن شلمچه است و فکر می‌کنیم که مسیر به درستی پیش می‌رود تا ما به رایزنی‌های بسیار نزدیکی با دوستان خود در عراق برسیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تاکید کرد: ما با همسایگان خود در خلیج فارس و شرق ارتباطات گسترده‌ای داریم و باید به کاهش فشار حداکثری ارج گذاشت. 

خطیب‌زاده اظهار داشت: برخی از طرف‌های ما در برجام تصور می‌کنند که می‌توانند با برخی از اظهارات خود حافظه تاریخی را پاک کنند اما این تصور آنان ساده انگارانه است. تاریخ خودش حرف خودش را خواهد زد. اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام تعهداتی داد و هیچ کدام را انجام نداد. 

وی در پاسخ سوالی درباره پیگیری شهادت سردار سلیمانی، گفت: موضوع شهادت حاج قاسم سلیمانی در چند سطح پیگیری می‌شود که یک سطح بعد حقوقی داخلی است که در محاکم صالحه ایران در حال پیگیری است و پیگیری‌های دوجانبه با دولت عراق هم در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: همچنین درخواست ما از عراق به عنوان کشوری که این ترور در خاک عراق اتفاق افتاد، آن است که این موضوع را پیگیری کنند و در هیچ ملاقاتی نیست که ما این موضوع را مطالبه نکنیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها