گام دوم انقلاب/

انفعال دستگاه فرهنگی در مقابل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه راه آینده نظام است و باید مرجع سیاست‌گذاری‌های کشور قرار بگیرد اما چنان که انتظار می‌رفت این بیانیه هنوز از چارچوب کاغذها و دستورالعمل‌ها خارج نشده است و آنچه که شاهد آن هستیم با آنچه که باید اتفاق بیفتد فاصله زیادی دارد.
کد خبر: ۴۳۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 26January 2021

دستگاه فرهنگی کشور برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چه کرده است؟گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ سال 1397 رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راه دهه پنجم نظام اسلامی را تعیین کردند، نقشه راهی که باید به عنوان سندی رهبردی ملاک عمل همه دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد. در واقع همه سیاست‌گذاری‌ها باید بر اساس بیانیه گام دوم انجام شود.

سوالی که در این اینجا مطرح می‌شود این است؛ در این دو سال که از صدور این بیانیه راهبردی گذشته چه اتفاقی در فضای کشور ایجاد شده است؟ دولت، مجلس و قوه قضائیه و نهادهای مرتبط به  آن تا چه حد خود را ملزم به عملیاتی کردن مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی کرده‌اند؟

متاسفانه در خصوص بیانیه گام دوم انجام شده جز تحلیل و بررسی روی کاغذ و احیانا اجرای چند برنامه نمود عینی قابل توجهی نداشته است. به عنوان مثال بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در نظام سینمایی کشور، مطبوعات، چاپ و نشر، هنرهای نمایشی، صدا و سیما و ... هنوز تغییر رویه‌ قابل ملاحظه‌ای دیده نشده است. در حالی که انتظار می‌رود نهادهای فرهنگی پرچم‌دار اجرایی شدن این بیانیه باشد و برای دیگر نهادها الگوی عمل قرار بگیرد، همچنان منفعلانه عمل می‌کنند.

مهم نیست تا چه میزان در سیستم مدیریتی کشور جلسات و سیمنار و برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شده است آنچه اهمیت دارد اجرایی شدن برنامه‌‌هایی است که بتوان آن را خارج از کاغذ و دستور مشاهده کرد. بیانیه گام دوم انقلاب اسلام چنان صریح و شفاف نقشه راه آینده نظام اسلامی را طرح کرده است که نباید در تعیین سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تعلل کرد.

اگر نگاهی به برنامه‌های صدا و سیما بیندازیم خواهیم دید حتی یک دقیقه اثر نمایشی در راستای فرازهای گام دوم انقلاب اسلامی تولید نشده است. دو سال زمان کمی نیست تا حداقل یکی از بندهای این بیانیه در قالب یک تله‌فیلم که به سرمایه زیادی هم نیاز ندارد مورد بررسی قرار بگیرد.

گویا همچنان باید امیدوار بود تا ببینیم از تنور سرد دستگاه‌های فرهنگی چه نان گرمی بیرون می‌آید، این درحالی است که تسلیحات فرهنگی غرب هر روز با توان و برد بیشتری در حال نفوذ به دنیای جوانان ایران اسلامی است.

بدون شک تنها راه برون‌رفت از ولنگاری فرهنگی توجه تام به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، نسخه‌ای که تا سال‌ها می‌تواند ما را از هجمه فرهنگی مصون بدارد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار