ناکامی ربودن امام خمینی (ره) در دوران تبعید با درایت همافران اصفهانی

یکی از خلبانان هوانیروز خاطره راهپیمایی پنج هزار نفری همافران اصفهانی را در اوج حکومت نظامی روایت کرد.
کد خبر: ۴۴۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱ - 12February 2021

راهپیمایی همافران اصفهانی در اوج حکومت نظامی/ دستور امام برای حفظ امکانان هوانیروزبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سرتیپ خلبان محمد کریم عابدی از خلبانان پیشکسوت هوانیروز یکی از اعضای گروه مبارز جمعیت حافظ وحدت بود که با بیت امام در نجف ارتباط داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مسوولیت‌های مهمی را در هوانیروز اصفهان عهده‌دار شد.

در ادامه خاطره او از فعالیت‌های این گروه و اقدامات همافران ارتش در روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی را می‌خوانید.

«جمعیت حافظ وحدت در سال ۱۳۴۷ تاسیس شد و جلسات آن با شرکت تعدادی از افسران و درجه‌داران هوانیروز اصفهان در خانه‌های شخصی اعضا در اصفهان برگزار می‌‎شد. فعالیت‌های انقلابی جمعیت در هوانیروز اصفهان متمرکز بود که افسران و پرسنل انقلابی را سازماندهی می‌کرد، ساواک و اداره دوم ارتش در آستانه پیروزی انقلاب به فعالیت این گروه پی برد و آن را گروه توحیدی صف معرفی کرد. در حقیقت ساواک زمانی حضور نیرو‌های انقلابی در ارتش را کشف کرد که کار از کار گذشته بود. اصفهان دربرگیرنده مهمترین پایگاه استراتژیک هوایی و زمینی ارتش است و در دوران انقلاب اولین شهری بود که حکومت نظامی در آن برقرار شد.

حدود پنج هزار نفر از افسران و همافران انقلابی نیروی هوایی و هوانیروز اصفهان در اوج حکومت نظامی اولین راهپیمایی را در همبستگی با امام امت و با انقلاب در روز ۲۹ دی ۱۳۵۷ در سبزه‌میدان اصفهان برگزار کردند که تیمسار ناجی فرمانده حکومت نظامی جرات نداشت دستور حمله به راهپیمایی را بدهد.

رژیم پهلوی و رژیم صدام همدست شده بودند که امام را از نجف اخراج کنند و ایشان را از مرز خسروی به ایران بفرستند. سرتیپ خسروداد فرمانده وقت هوانیروز مامور شده بود این طرح را به اجرا بگذارد و با اعزام هلی‌کوپتر‌های مخصوص به مرز خسروی، امام را برباید و ناپدید کند. البته امام با تغییر مسیر و عزیمت به سمت پاریس این توطئه را ناکام گذاشت. خلبانان و همافران غیور هوانیروز اصفهان هم آن وسیله پرنده را که قرار بود در آن ماموریت استفاده شود، منفجر کردند که مستشاران آمریکایی حاضر در پایگاه اصفهان از این کار به وحشت افتادند.

در روز سوم بهمن سال ۱۳۵۷ یک راهپیمایی باشکوه با شرکت نظامیان پایگاه‌های اصفهان و با لباس نظامی برگزار شد که از دروازه شیراز تا مسجد سید ادامه داشت و حدود ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان هم به نظامیان پیوستند. وقتی شاهپور بختیار فرودگاه تهران را بر روی پرواز انقلاب بست و از ورود امام جلوگیری کرد، فرودگاه اصفهان بازگذاشته شد.

۱۴ بهمن در مدرسه رفاه به محضر امام خمینی رسیدیم تا از اوضاع پایگاه‌های هوانیروز و موشکی اصفهان گزارشی تقدیم ایشان کنیم. ایشان فرمودند که این امکانات باید حفظ شود. وقتی انقلاب به پیروزی رسید بچه‌های حافظ وحدت به تهران آمدند و همکاری خود را با دفتر امام آغاز کردند که اولین اقدام آنان دستگیری خسروداد فرمانده سابق هوانیروز بود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار