«مستندسازی»؛ آینه‌ای از تاریخ نهضت اسلامی در قاب تلویزیون

تلویزیون با ساختن و پخش مجموعه‌های مستند می‌تواند به چگونگی رخداد‌ها و وقایع و همچنین مقاومت ملت ایران در طول تاریخ بپردازد و آن را در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... به نسل‌های بعدی منتقل کند.
کد خبر: ۴۴۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۱ - 09February 2021

مستندسازی آینه‌ای از تاریخ نهضت اسلامی در قاب تلویزیون استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ انقلاب اسلامی کلیدی‌ترین نقطه در تاریخ چند هزار ساله‌ی ایران است. انقلابی با رهبری امام خمینی و جانفشانی مردم و اقشار مختلف که در تاریخ منطقه و جهان اسلام بی‌سابقه است. ساختن و پرداختن مستند‌های تلویزیون به دلیل مستند بودن و عدم دخالت کارگردان و برنامه ساز و نیز وجود تصویر و رنگ و حرکت تاثیر به سزای در شناخت نسل‌های بعدی از انقلاب اسلامی و چند و چون آن دارد.

تلویزیون به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌ها که وظیفه‌ی تولید صدا و تصویر را دارد، می‌تواند با تولید چنین محتوایی، رسالت خود را در قبال نسل‌های بعدی ادا کند. در این نوشتار به بررسی چند برنامه‌ی مستند درباره‌ی انقلاب اسلامی ایران با تهیه کنندگی سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته می‌شود:

تازه نفس‌ها:

مستندی از وقایع پس از انقلاب اسلامی به روایت کیانوش عیاری است و حال و هوای نخستین سال پس از پیروزی انقلاب و شادی‌های مردم را روایت می‌کرد. این اثر محصول سال ۱۳۵۸ است و البته جزء نخستین فیلم‌های مستند سینمای بعد از انقلاب به شمار می‌رود.

به روایت دربار:

محصول واحد مرکزی خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۱۳۹۴. در این مجموعه‌ی مستند با برخی از نزدیکان دربار که بعد از انقلاب در ایران مانده‌اند مصاحبه و گفتگو شد.

روزگار رضاخانی:

مجموعه‌ای مستند همراه با تصاویر کاریکاتورگونه از زندگی و پادشاهی رضاخان با کارگردانی مهدی فارسی و صدای ناصر طهماسب. این مجموعه محصول زمستان ۱۳۹۶ است.

ارثیه‌ی پدری:

روایتی از زندگی محمدرضا شاه پهلوی، از تولد تا مرگ. از تاجگذاری و روز‌های اوج اقتدار تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران. مستندی به کارگردانی مهدی نقویان و محصول ۱۳۹۷.

در برابر طوفان:

مستندی از به قدرت رسیدن، اوج و افول سلسله‌ی پهلوی. کارگردانی این مجموعه‌ی مستند را مهدی نقویان بر عهده داشته است. ناصر طهماسب راوی این مجموعه‌ی مستند بوده است. مرکز مستند بسیج و مرکز مستند سوره در تهیه‌ی این اثر تلویزیونی مهدی نقویان را همراهی کرده اند. این مستند در دو فصل در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تهیه و از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفت.

من می‌توانم:

مجموعه‌ای مستند از اسماعیل جعفری که با توجه به گفتمان اقتصاد مقاومتی و در فضایی کاملا جوانگرا ساخته و از شبکه‌ی آموزش سیما در سال ۱۳۹۸ روی آنتن رفته است.

پس از طوفان:

ادامه‌ی مجموعه‌ی مستند در برابر طوفان که به بررسی نخستین سال‌های پس از انقلاب اسلامی می‌پردازد. این مجموعه‌ی مستند را نیز مهدی نقویان کارگردانی و ناصر طهماست گویندگی کرده اند. پس از طوفان محصول سال ۱۳۹۹ است.


راه، فراز و نشیب ها:

روایتی از مسیر پر پیچ و خم چهل و دو ساله‌ی ملت ایران. روایتی مستند از تمام وقایع چهار دهه‌ی اخیر در کشور. از انقلاب تا استقرار نظام جمهوری اسلامی و مقاومت هشت ساله در برابر دشمن بعثی و سازندگی‌ها خیانت‌ها و پیشرفت‌ها و غیره. مستندی ساخته‌ی شبکه‌ی خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران و محصول سال ۱۳۹۹.

تلویزیون با ساختن و پخش مجموعه‌های مستند می‌تواند به چگونگی رخداد‌ها و وقایع و همچنین مقاومت ملت ایران در طول تاریخ بپردازد و آن را در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... به نسل‌های بعدی منتقل کند. همانگونه که از تاریخ پخش برنامه‌های فوق الذکر پیداست در دهه‌ی چهارم انقلاب اسلامی ایران روند تولیدات مستند سریع‌تر از قبل شده است که البته این سرعت و دقت باید از سال‌ها قبل در تلویزیون کلید می‌خورد. بیشتر تولیدات تلویزیونی در دهه‌های پس از انقلاب اسلامی درباره‌ی تاریخ نهضت اسلامی معطوف به ساخت سریال‌های داستانی درخصوص قیام مردم ایران بود و کمتر به ژانری به نام مستند پرداخته می‌شد که در سال‌های اخیر با ساخت مستند‌های درخوری این کمبود تا حدی جبران شده است. 

انتهای پیام/ 133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار