عضو هیات رئیسه مجلس:

رشد علمی کشور در حال حاضر با وجود تحریم‌ها قابل انکار نیست

روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه رشد علمی کشور در حال حاضر با وجود تحریم‌ها قابل انکار نیست، گفت: علم بن مایه تمام تحرکات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی در کشور است.
کد خبر: ۴۴۱۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ - 08February 2021

رشد علمی کشور در حال حاضر با وجود تحریم‌ها قابل انکار نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، روح‌الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن گرامی‌داشت ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: حوزه علم، حوزه‌ای است که در کارنامه جمهوری اسلامی کارنامه قابل دفاعی دارد. بر اساس مستندات متقن ملت ایران بعد از انقلاب توانسته در حوزه علم حرفی برای گفتن داشته باشد و در سطح بین‌المللی دارای جایگاه خوبی است. 

وی افزود: در حال حاضر ایران در تولید علم رتبه پانزدهم یا شانزدهم را به خود اختصاص داده است که در رشته‌های مختلف ممکن است این رتبه بندی متفاوت باشد. 

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: در گذشته و در نظام ارزیابی و نظام تولید علم نیاز به استقلال داشتیم و در حال حاضر توانسته‌ایم در برخی از فرآیندها به آن نقطه نزدیک شویم. منظور از استقلال، استقلال از داده دنیا نیست بلکه هدف استقلال مسیر گذاری و ریل گذاری در این راستا است. 

متفکر آزاد تصریح کرد: ایران و ایرانی شایسته یک قله است و زیستن در دره پیشنهاد آنهایی است که این کشور را به خوبی نمی‌شناسند رهبر معظم انقلاب اسلامی از کلید واژه ایران قوی بارها استفاده کرده اند، ساختار ایران قوی در سه حوزه قدرت نظامی، قدرت اقتصادی و قدرت علمی تعریف می‌شود و محصول نگاه استقلال گرایانه و قدرت گرایانه بعد از انقلاب به علم، ما را به این جایگاه رسانده است.

وی تاکید کرد: در جمعیت بین ۱۵ سال و ۴۰ سال ۳۶ میلیون نفر جوان داریم که ۱۴میلیون نفر از آنها دارای تحصیلات عالیه هستند و این کمیت، بستر رشد فرهنگی، سیاسی و علمی به‌وجود آورده است. 

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: داشتن رشد علم و به تبع آن رشد سایر حوزه‌ها مستلزم شکل‌گیری یک جریان است. دانشگاه‌های بزرگ و مادر کشور، پیشران این حوزه هستند و این ریل گذاری بر دوش دانشگاه‌های مادر است. دانشگاه تمدن‌ساز متشکل از بازوی داخلی است. بازوی داخلی ناظر به بعد داخلی و قدرتمند سازی ایران است و دانشگاه تمدن‌ساز کشور باید ایران قوی بسازد و ما را در مرزهای علم حرکت دهد که در بسیاری از حوزه‌ها به آن نزدیک شده‌ایم. 

متفکرآزاد افزود: ایران نمی‌تواند در نهاد علم مقلد باشد و باید حرفی برای گفتن داشته باشد در این صورت است که داد و ستد علمی هم پس از آن حاصل می‌شود و برای رسیدن به این نقطه نیازمند سه تحول هستیم. تحول در رویه‌های جذب دانشجو و استاد است که اساتید باید وارد حوزه‌های استاد الهام بخش و نه صرفا تولید کننده یا توزیع کننده باشد. دوم، تحول در رویه‌های حکمرانی نهاد علم است و سوم، تحول در حکمرانی‌های بین‌المللی است. 

وی بیان کرد: با وجود تحریم در حال حاضر کشور به لحاظ علمی قابل انکار نیست. علم دیگر متوقف در وزارت خانه‌های خاص نیست، علم بن مایه تمام تحرکات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی در کشور است و اینجاست که سیطره علمی معنا پیدا می‌کند. 

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار