همایش ملی کارگروه تخصصی حقوقی نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر برگزار شد

نخستین همایش ملی کارگروه تخصصی حقوقی و قضایی نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با حضور معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ساختمان شهید رسول‌زاده و به‌صورت ویدئو کنفرانسی در سراسر کشور برگزار شد.
کد خبر: ۴۴۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲ - 23February 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مهدی ایزدی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران دیروز (دوشنبه) در نخستین همایش ملی کارگروه تخصصی حقوقی و قضایی نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و تبریک سالروز میلاد حضرت امام جواد (ع) نشست با تشکل‌های شاهد و ایثارگر را از جلسات مفید سازمانی خواند و اظهار داشت: سازمانی می‌تواند پیشرو باشد که از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی استفاده کند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: بهترین بازرس و ناظر بر عملکرد جامعه و سازمان‌ها، به‌طور عام مردم و به‌طور خاص تشکل‌های مردم‌نهاد هستند. بنیاد شهید و امور ایثارگران هرچقدر هم بر خود نظارت داشته باشد و از سازمان‌های رسمی نظارتی استفاده کند باز هم ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد.

ایزدی با اشاره به اینکه عموم مردم ناظر بی‌طرف و خیرخواه هستند که نوع خاص آن در تشکل‌ها شکل گرفته است، اضافه کرد: اگر این تشکل‌ها نقش نظارت را انجام دهند، چون از جنس جامعه مخاطب هستند، هم انتظارات واقعی را به‌عنوان نمونه آماری خوب می‌فهمند، هم در جریان واقعیات سیستم هستند و هم اشکالات را خوب درک می‌کنند پس بهترین ناظر هستند.

وی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری تشکل‌های شاهد و ایثارگر گفت: پدید آمدن تشکل‌ها و استفاده از ظرفیت‌های جامعه ایثارگری برای حل مشکلات جامعه ایثارگری، منجر به تشکیل تشکل بزرگ معتمدین معین با حدود ۱۶ هزار نفر عضو شد، ولی ادامه فعالیت آن با فراز و نشیب همراه بود.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: خوشبختانه با حضور مهندس اوحدی در بنیاد شهید و امور ایثارگران و رویکرد‌های جدیدی که اتخاذ شد، دوباره پویایی و تحرک تشکل‌های ایثارگری را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: آنچه در جامعه ایثارگری پایدار و ماندگار است، مردم و تشکل‌ها هستند که از قبل بوده‌اند و احتمالاً ده‌ها دوره مدیریتی را خواهند دید؛ لذا بهترین گزینه برای نظارت بر کار و سیستم بنیاد هستند و می‌توانند بازخورد مناسبی ارائه دهند. تشکل‌ها نباید فقط نظاره‌گر باشند، بلکه اثربخشی آن‌ها در انعکاس بازخورد‌ها است لذا ما به نقش نظارتی و کمکی تشکل‌ها اعتقاد داریم.

ایزدی با تشریح وضعیت قوانین و مقررات در مورد ایثارگران، اضافه کرد: حدود دو هزار و ۶۰۰ قانون و حکم و مقرری در مورد جامعه ایثارگری وجود دارد. مجالس در طول تاریخ انقلاب اسلامی نگاه مثبتی نسبت به ایثارگران داشتند، اما برخی قوانین به مرحله عملیاتی و اجرا نرسیده و موجب آشفته وضعیت قوانین شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به حضور ایثارگران در مجلس، اضافه کرد: امروز بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس، فراکسیون ایثارگران است که حدود ۱۷۹ عضو دارد؛ یعنی تقریباً بیش از نیمی از جمعیت مجلس ایثارگر هستند و باید از این ظرفیت برای ارائه پیشنهادات مناسب برای رفع مشکلات و ساماندهی مقررات استفاده کرد.

عادل مهری، مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر هم ضمن تبریک میلاد امام جواد (ع) و اعیاد پیش رو، گفت: تشکل‌های شاهد و ایثارگر ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان‌ها به لحاظ حقوقی دارند و این امکان فراهم است که درخواست‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در این کارگروه مطرح و بررسی شود و اعضای کارگروه تمایل به برداشتن باری از روی دوش ایثارگران دارند.

در این نشست رییس کارگروه حقوقی و قضایی شاهد و ایثارگر و چند تن دیگر از اعضای این کارگروه به بیان نظرات خود در موضوعات مختلف تخصصی حقوقی در حوزه ایثارگران پرداختند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها