مواضع متناقض برجامی مقام‌های آمریکایی؛ از حمایت تا هشدار

داغ شدن بحث بازگشت آمریکا به برجام سبب موضع‌گیری‌های ضد و نقیض مقام‌های مختلف این کشور شده است.
کد خبر: ۴۴۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹ - 24February 2021

مواضع متناقض برجامی مقام‌های آمریکایی؛ از حمایت تا هشداربه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، موضع گیری مقام‌های آمریکایی در مورد برجام با تناقض مواضع و رویکرد دولت «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا، شانه به شانه پیش می‌روند.

به گزارش پایگاه «markey.senate.gov»، «ادوارد مارکی»، سناتور عضو کمیته روابط خارجی سنا به همراه ۹ سناتور دیگر طی نامه‌ای به بایدن، اعلام کردند که از تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن همه طرف‌ها به پیروی کامل از تعهدات برجامی حمایت می‌کنند.

این سناتور آمریکایی با اشاره به ناکام ماندن کارزار «فشار حداکثری» «دونالد ترامپ»، رییس جمهور سابق آمریکا، گفت «ایران به خروج آمریکا از برجام با بازگشت نگران کننده، اما بازگشت پذیر کاهش تعهدات خود براساس توافق پاسخ داد.»

وی در ادامه ضمن تاکید بر بازگشت سریع ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود مدعی شد که واشنگتن باید پس از بازگشت طرفین به اجرای تعهداتشان، علاوه بر تقویت محدودیت‌هایی بر برنامه موشکی ایران و مقابله با چنین فناوری هایی، بند «غروب خورشید» و سایر مفاد مهم توافق نامه را مورد بازبینی قرار داده و اقدام‌های دیپلماتیک دیگر منجر به ارتقا امنیت آمریکا، منطقه و جهان را پیش برد.

در نامه ۱۰ سناتور آمریکایی به بایدن، ضمن غیرانسانی توصیف کردن تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران، همچنین توصیه‌هایی برای ایجاد فضایی جهت استفاده از معافیت‌ها و مکانیسم‌های بشردوستانه جهت تسهیل مقابله ایران با کرونا شده است.

از سناتور‌های امضاکننده این نامه باید به «الیزابت وارن»، «برنی سندرز»، «تامی داکورث»، «پاتریک لیهی»، «دیانا فینستین»، «کریس مورفی»، «تامی بالدوین»، «پتی مورای»، «کریس ون هولن» و «جف مارکلی» اشاره کرد.

از سوی دیگر «هیل» اعلام کرد ۱۴ نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با تنظیم و امضای نامه‌ای از رفع احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران به عنوان پیش شرط مذاکرات دوجانبه ابراز نگرانی شدید کردند.

این نامه که به هدایت «جان کاتکو» عضو ارشد جمهوریخواه کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان تهیه شده، از بایدن خواسته است که در برابر ایران از خود ضعف نشان ندهد.

امضاکنندگان نامه مدعی شدند که رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران «اشتباهی تاریخی» است و ایران تهدیدی قریب الوقوع برای آنچه «امنیت و دموکراسی آمریکا» خواندند، است.

«لیز چنی»، از اعضای ارشد حزب جمهوریخواه نیز در جریان یک رویداد مجازی با موسسه «ریگان»، اقدام‌های بایدن برای تعامل با ایران در تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای دوران «باراک اوباما»، رییس جمهور سابق آمریکا را رد کرد.

وی ضمن توصیف برجام به عنوان بدترین توافق تاریخ آمریکا، اعتراف کرد که آمریکا از برجام خارج و فشارحداکثری علیه ایران را اعمال کرده است.

«آرتی» نیز از ابراز نگرانی نائب رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا از توانایی موشکی ایران در کنفرانسی مجازی خبر داد.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به پایان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران، مدعی شد «ایران در مسیری اشتباه گام بر می‌دارد و از تعهدات برجامی اش بیشتر فاصله می‌گیرد.»

وی همچنین با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتش تا پیش از خروج آمریکا از برجام براساس ارزیابی کاخ سفید و نهاد‌های امنیتی آمریکا، گفت «ما بر همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل موضوع‌های مورد اختلاف تاکید داریم.»

پرایس همچنین در موضوع اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت که واشنگتن نظری درباره تحویل اموال از کره جنوبی به ایران ندارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار