رئیس سازمان تبلیغات مطرح کرد؛

کتاب «اسباب‌بازی ایران» رونمایی شد/ پیوند دانشگاه و صنعت در روند تولید اسباب‌بازی مؤثر است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی با تاکید بر لزوم پیوند دانشگاه و صنعت در روند تولید اسباب‌بازی گفت: باید پرداختی علمی به حوزه اسباب‌بازی شده و رشته‌ای در دانشگاه با این موضوع موجود باشد تا محصولات ایرانی اسلامی با رویکرد علمی در این حوزه تولید شود.
کد خبر: ۴۴۴۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳ - 24February 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی کتاب «اسباب‌بازی ایران» روایتی از دستاورد‌های هویت‌سازترین صنعت فرهنگی امروز با حضور حجت‌الاسلام‌ قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، غلامرضا دیزجی رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، محمد سرشار رئیس شبکه پویا، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره و محمد نخ‌چی، مدیرعامل سرزمین اسباب‌بازی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

قمی: در روایت از سرمایه‌های انقلاب اسلامی کاهلی کردیم

حجت‌الاسلام‌ قمی در این مراسم رونمایی با اشاره به اهمیت روایت درست از دستاورد‌های انقلاب اسلامی گفت: ما در روایت از سرمایه‌های انقلاب اسلامی کاهلی کردیم، شاید برخی اتفاقات رخ‌داده که روایت نشده‌اند از به دلیل داشتن درجه اهمیت کمتر، موردتوجه قرار نگرفته باشند، ولی مسئله اسباب‌بازی ایرانی حوزه مهمی است که خیلی روایت نشده و به آن پرداخت‌نشده است درحالی‌که باید به این محصول به‌صورت جدی بپردازیم.

وی افزود: از اراده و ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان خادمین حوزه فرهنگ و به نمایندگی از فعالان این حوزه ابراز اشتیاق می‌کنیم برای حمایت از محصولاتی که در حوزه اسباب‌بازی تولید می‌شوند، به‌عنوان‌مثال سرمایه‌های رسانه‌ای همچون تبیان در می‌توانند حول محور سبک زندگی در اختیار این حوزه قرار بگیرند و قطعاً شما پشتیبانانی از طرف ما در این حوزه خواهید داشت، همچنین خبرگزاری مهر و سازمان تبلیغات می‌توانند فعالیت فرهنگی در این زمینه داشته باشند و می‌توانید از این پتانسیل‌ها استفاده کنید.

پیوند دانشگاه و صنعت در روند تولید اسباب‌بازی مؤثر است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به لزوم پیوند میام دانشگاه و صنعت در زمینه اسباب‌بازی اظهار کرد: ما باید پرداخت جدی و علمی به این حوزه داشته باشیم و فعالیت‌های شما عزیزان را با پیوستی علمی همراه کنیم. ما تعداد زیادی دانشجو و تحصیل‌کرده علمی و مکتبی داریم که باید به این حوزه ورود کنند تا بتوانیم محصولات فرهنگی، علمی و جدی ایرانی اسلامی را تولید کنیم.

نخ‌چی: شبکه‌سازی در حوزه اسباب‌بازی بود

همچنین در این مراسم محمد نخ‌چی، مدیرعامل سرزمین اسباب‌بازی بیان کرد: پیش‌ازاین تمام اسباب‌بازی‌هایی که در ایران تولید می‌شد بانک اطلاعاتی نداشت و مرجع اطلاعاتی از آن در اختیار نداشتیم؛ بر همین اساس برای اولین بار در ایران نمایشگاه دائمی اسباب‌بازی با عنوان «سرزمین اسباب‌بازی» افتتاح کردیم و همه تولیدکنندگان را دورهم جمع کردیم تا آثارشان را عرضه کنند.

وی اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانید برای سیاست‌گذاری در هر بخش، نیازمند اطلاعات هستیم؛ بر همین اساس شروع به داده‌کاوی‌های مختلف در حوزه اسباب‌بازی کردیم که این داده‌ها در کتاب اسباب‌بازی ایران که امروز قرار است رونمایی شود، آوردیم. هدفمان این بود که نمایشگاه فیزیکی که اکنون برگزار می‌شود در قالب کتاب نیز آورده شده تا این محصول در اختیار تاجران ایرانی و خارجی نیز قرار گیرد. در این کتاب سعی شده اطلاعات خوبی ازنظر جنس، برند، مهارت‌های هوشی و... مربوط به هر اسباب‌بازی به‌صورت کامل تشریح شود؛ به‌عبارت‌دیگر این کتاب یک پایگاه اطلاعاتی است و می‌تواند تبدیل به کاتالوگ نیز شود.

نخ‌چی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی دیگر از اتفاقات مثبت شبکه‌سازی در حوزه اسباب‌بازی بود؛ توانستیم با انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی تعامل کرده و وارد همکاری شویم. این انجمن ۲ سال قدمت دارد و اتفاقات خوبی در حوزه اسباب‌بازی رقم‌زده است. همچنین به‌زودی تشکیل مجمع فعالین اسباب‌بازی ایرانی - اسلامی را خواهیم داشت.

پیوند دانشگاه و صنعت در روند تولید اسباب‌بازی مؤثر است

سپس غلامرضا دیزجی، رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی اظهار کرد: در ابتدا خوشحالی خودم را به‌عنوان یکی از اعضای کوچک صنعت اسباب‌بازی ابراز کنم که جلساتی به این شکل برگزار می‌شود تا درباره تأثیر اسباب‌بازی گفتگو کنیم و این‌یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات در این عرصه است.

وی ادامه داد: یکی از تأثیرگذارترین محصولات فرهنگی اسباب‌بازی است، که حتی از کتاب هم تأثیر بیشتری در شخصیت کودکان دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی اظهار کرد: محصولات این هنر صنعت باید افزایش یابد که به همین جهت محل دیگری را هم برای نمایشگاه دائمی اسباب‌بازی راه‌اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم در توسعه مرکز فرهنگی و ظرفیت موردنیاز صنعت فعالیت ثمربخشی را در تولید و توزیع اسباب‌بازی داشته باشیم.

وی درباره تغییر زندگی از زندگی غربی به ایرانی و اسلامی گفت: در آینده انسان محصولات اسباب‌بازی تأثیرگذار است و باید سعی کنیم با تولید محصولات این امر را گسترش دهیم این کتاب در ارائه جمع‌آوری فعالیت‌های اسباب‌بازی بسیار توانا و مؤثر است و امیدوارم زحمتشان نمود پیدا کند. ابعاد صنعت اسباب‌بازی بسیار بزرگ است، اما برخی مراکز در چارچوب خودشان محدود می‌کنند متأسفانه این کار ضعف در این صنعت است باید همه سازمان‌ها و مراکز با همدلی در کنار هم این حوزه را در تمام زنجیره‌ها توسعه دهند.

این فعال حوزه کودک در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ مجموعه تولیدکننده در این حوزه فعالیت دارند، که امیدوارم فعالیت آنان در این زمینه کارساز باشد.

کرمی: اسباب‌بازی یکی از صنایع فرهنگی خلاق
در ادامه پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تلاش‌های بسیاری برای پیوند میان دانشگاه و صنعت انجام داد که شاید تلاش‌های کمتری در موضوع اسباب‌بازی انجام‌شده باشد.

پیوند دانشگاه و صنعت در روند تولید اسباب‌بازی مؤثر است

وی ادامه داد: موضوع اسباب‌بازی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیست، ولی می‌توان به این صنعت به‌عنوان یکی از صنایع فرهنگی خلاق نگاه کرد که به‌تازگی به‌عنوان صنعت دانش‌بنیان نوع سوم شناخته می‌شود.

همچنین در پایان با حضور حجت‌الاسلام قمی، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، محمد سرشار رئیس شبکه پویا و محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره از کتاب سال اسباب‌بازی ایران رونمایی شد.

ساعی: در طراحی اسباب‌بازی‌ها چگونه باید نگاه کنیم 

محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره سخنران پایانی این جلسه بود و گفت: حوزه کودک اساساً حوزه مهمی است به‌ویژه آنکه در روزگار ما ترکیب آن با حوزه‌های دیگر ترکیب‌های دانشگاهی عجیبی را به وجود آورده است. اینکه در طراحی اسباب‌بازی‌ها چگونه باید نگاه کنیم و چگونه به ادبیاتی برسیم که مدل کاملی باشد، مقوله‌ای است که در آن ضعف داریم.

وی ادامه داد: در دوره جدیدی که در دانشگاه سوره هستیم تلاش کرده‌ایم تا در این زمینه فعالیت جدی‌تری داشته باشیم؛ در اولین گام جلسه‌ای با آقای فاضل نظری مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتیم تا ببینیم توانایی طراحی رشته‌ای برای طراحی و تولید اسباب‌بازی وجود دارد یا خیر. در اینجا هم از انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی دعوت می‌کنم تا ما را در این زمینه یاری کنند. این کار سبب می‌شود تا نیرو‌هایی تربیت شوند که خود می‌توانند در همین شرکت‌ها به کار گرفته شوند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها