در پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس؛

روحانی: ملت و دولت ایران تسلیم‌شدنی نیست/ لاریجانی: مذاکره‌کنندگان خطوط قرمز را مدنظر دارند

پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس شب گذشته به میزبانی دولت و در ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.
کد خبر: ۴۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶ - 13April 2015

روحانی: ملت و دولت ایران تسلیم‌شدنی نیست/ لاریجانی: مذاکره‌کنندگان خطوط قرمز را مدنظر دارند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری دیشب (یکشنبه) در پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس، ضمن خوشآمدگویی به رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و نمایندگان مردم گفت: دولت در شرایط بسیار حساسی کار را تحویل گرفت اما توانستیم با همکاری مجلس و همه مردم و با رهنمودهای مقام معظم رهبری از مشکلات بسیاری در ۲۰ ماه گذشته عبور کنیم.

وی با اشاره به رقم ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد و مصارف بودجهای در سال ۹۳، تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در این سال را قابل ملاحظه توصیف کرد و افزود: سال ۹۳ را که سال سختی بود با نفت بشکهای بالای ۱۰۰ دلار آغاز کردیم و با قیمت حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه به پایان بردیم. در حالی که امسال از ابتدا، کار را با نفت حدود ۵۰ دلار آغاز کردهایم و نمیدانیم تا پایان سال نیز چه وضعیتی بر بازار نفت حاکم خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اگر در مذاکرات هستهای طرف مقابل زیادهخواهی نکند و گفتوگوها در چارچوبی که مدنظر داریم به پیش برود، باز هم آثار اقتصادی آن در کوتاه مدت نمود چندانی نخواهد داشت، تصریح کرد: هم دولت و هم مجلس باید کاملا تمرکز کنیم که بار جدیدی بر دوش دستگاه اجرایی قرار ندهیم تا کشور آنگونه که مورد نظر مردم و رضایت خداوند است، اداره شود.

** اگر بخواهیم کشور رونق بیابد، نیاز به جذب سرمایههای خارجی و داخلی داریم

روحانی بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را به طور طبیعی ناشی از تحریمهای ظالمانه دانست و خاطرنشان ساخت: اگر چه تقریبا از رکود عبور کردهایم اما اگر بخواهیم کشور رونق بیابد، نیاز به جذب سرمایههای خارجی و داخلی داریم، از سوی دیگر باید به انتقال تکنولوژی هم توجه کنیم و بر روی افزایش صادرات غیرنفتی متمرکز شویم.

رئیس جمهور ادامه داد: از سوی دیگر علاوه بر سایه تحریم بر اقتصاد کشور، مشکلات دیگری نیز داریم. از جمله اینکه هر موقع درآمد نفت خوب بوده، اقتصاد کشور به واردات بیرویه مبتلا شده و بعد که در دورهای مثل این روزها با کاهش درآمدهای نفتی مواجه شدهایم، مشکلات مضاعف شده است. از طرف دیگر مشکلاتی اساسی نیز در ساختار اداری و اقتصادی کشور داریم که در کوتاه مدت قابل حل و فصل نیست.

** تک رقمی شدن نرخ تورم تا پایان دولت یازدهم از اهداف مهم ما است

روحانی با بیان اینکه اقتصاد کشور دولتی و نفتی است و اگر نتوانیم این معضلات را حل کنیم، نخواهیم توانست بر مشکلات اقتصادی فائق آییم، گفت: در مدت حدود ۲۰ ماهه سپری شده از دولت یازدهم موفقیتهای خوبی در عرصه اقتصادی داشتهایم و توانستهایم تورم را به شکل چشمگیری کاهش دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تک رقمی شدن نرخ تورم تا پایان دولت یازدهم از اهداف مهم ما است، اضافه کرد: البته از این به بعد روند کاهش تورم کندتر خواهد بود، چرا که به هسته اصلی آن رسیدهایم ولی برای تداوم این روند بیش از گذشته به نزدیک شدن دلها، دستها و زبانها نیاز داریم.

روحانی با تاکید دوباره بر اینکه رفع معضلات به تنهایی از عهده دولت و مجلس برنمیآید، اظهار داشت: در حالی که در چند سال گذشته گرفتار یک رکود عمیق بودیم، با تلاشهای صورت گرفته رشد منفی مستمر به رشد مثبت رسیده است.

** دولت همچنان به کمک مجلس برای خروج از شرایط فعلی نیاز دارد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بعد از این ارتقای نرخ رشد نیز نسبت به سال ۹۳ متعادلتر میشود، تصریح کرد: دولت تمایل داشت لایحه خروج از رکود که مرداد ماه ۹۳ تقدیم مجلس شد، سریعتر در اختیار قرار میگرفت تا با اجرای آن در رفع مشکلات تسریع شود، اما به هر حال روال قانونی کار باید طی شود. دولت همچنان به کمک مجلس برای خروج از شرایط فعلی نیاز دارد.

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر تعامل با دنیا در مسأله هستهای، گفت: در مذاکرات هستهای دو گام بسیار بزرگ برداشته شده است. گام اول توافق موقت ژنو در سال گذشته بود که تجربه آن دارای اهمیت بسیاری است، چرا که در یک روز ما اقداماتی کردیم و آژانس بینالمللی انرژی هستهای اقدامات انجام شده را تأیید کرد و همزمان برخی تحریمها نیز برداشته شد.

روحانی با اشاره به اینکه در گام دوم نیز میتوانیم این تجربه را تکمیل کنیم، گفت: اینگونه نخواهد بود که در یک توافق، یک طرف قضیه به تعهدات خود عمل کند و طرف دیگر از مسئولیت خود شانه خالی کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این فرض که آمریکا یا اتحادیه اروپا قدرتهای بزرگی هستند، پس هر کاری میتوانند انجام دهند، درست نیست و حیثیت و آبروی آنها در صورت طفره رفتن از تعهداتشان به خطر خواهد افتاد.

** نباید قدرت خود را دست کم بگیریم

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه "منکر قدرت دستگاه تبلیغاتی غرب برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی نیستم"، تصریح کرد: ما نباید قدرت خود را دست کم بگیریم. دیپلماتها، حقوقدانان و سیاستمداران ما ورزیده هستند و اینگونه نیست که طرف مذاکره بتواند بر ما چیره شود. طرف مقابل امروز به خوبی میداند که این دولت و ملت اهل تسلیم نیستند.

روحانی گفت: واقعیت دنیای ما چیزی است که الان وجود دارد. ما نمیتوانیم اول دنیایی خوب خلق کنیم و سپس با آن تعامل کنیم. البته باید حواسمان جمع باشد و با مشورت و همدلی به دنبال تأمین منافع کشور باشیم.

رئیس جمهور مذاکرات هستهای را پیچیده و سنگین توصیف کرد و با اشاره به نظارت دقیق بر این مذاکرات، گفت: آنچه از روز اول به مذاکرهکنندگان و به مردم گفتم این بود که باید به فکر بازی برد – برد باشیم، زیرا تلاش برای بازی برد – باخت به نتیجه نخواهد رسید.

** قدردانی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب

روحانی با اشاره به مشورت منظم و همکاری سران قوا و شورای عالی امنیت ملی در پیشبرد مذاکرات هستهای، افزود: از رهبر معظم انقلاب صمیمانه تشکر میکنم، زیرا هر وقت و هر جلسهای که خواستیم، ایشان دریغ نکرده و رهنمودهای خود را ارایه فرمودند.

رئیس جمهور با تأکید بر توجه به منافع و خواست ملت ایران، گفت: حقوق هستهای تنها خواست ملت ایران نیست و مردم در زمینههای مختلف نظیر بانک و ارتباطات تجاری با دنیا، حضور سرمایه خارجی و ایجاد رفاه، ورود فناوری و ایجاد اشتغال حق دارند و ما باید برای تحقق همه حقوق آنها تلاش کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه "مردم صاحبان واقعی کشور هستند"، گفت: ما خودمان صاحب حق نیستیم و این مردم هستند که با رای خود نمایندگان مجلس و رئیس جمهور را انتخاب میکنند تا وظایف خود را انجام دهند.

** رضایت مردم معیاری برای درستی کار دولت و مجلس است

روحانی با تاکید بر اینکه رضایت مردم معیاری برای درستی کار دولت و مجلس است، افزود: هر وقت لبخند مردم را دیدیم متوجه میشویم که موفق هستیم، اما هر وقت که ناراحتی مردم را دیدیم باید بدانیم که مشکل داریم.

رئیس جمهور مردم ایران اسلامی را فهیم و دانا توصیف کرد و با اشاره به نتایج مذاکرات هستهای در لوزان، اظهار داشت: در این مذاکرات بر راهحلها تفاهم شده است و تا رسیدن به نتیجه نهایی راه بسیار سختی را پیش رو داریم که در این راه از نظرات مقام معظم رهبری، قوا و مشاورانی که از ابتدای این راه کمک کردند، استفاده میکنیم.

روحانی با اشاره به وضعیت نامطلوب کنونی در منطقه بر تعامل سازنده برای حل مشکلات تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر در مسائل منطقه پیچیدگیهای فراوانی وجود دارد که باید حل و فصل شود. عدهای دعوایی را در منطقه طراحی کردند که به ضرر همه مسلمانان میباشد و باید با تعامل بر این مشکلات غلبه کرده و به ظلمهایی که به مظلومان وارد میشود، پایان دهیم.

** لاریجانی: مذاکرهکنندگان خطوط قرمز را مدنظر دارند

به گزارش دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تبریک سال جدید و میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا(س)، از رییس جمهوری، وزیر خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی که در هفتههای اخیر تلاش وافری برای هدایت مذاکرات هستهای در مسیر صحیح داشتند، قدردانی کرد و گفت: این مذاکرات سخت و پیچیده بود و عبور از آن وقت و دقت بسیار میطلبید.

رئیس مجلس، مسأله هستهای را یک موضوع مهم در صحنه بینالمللی برای ایران دانست و با اشاره به سنگاندازی برخی کشورها در سطح منطقهای و جهانی برای جلوگیری از نهایی شدن توافق در مذاکرات هستهای، اظهار داشت: ایران در بحثهای منطقهای و بینالمللی مستقل است و با وجود عدم همراهی برخی دولتها، ملتها به دلیل ماهیت انقلاب، همواره از ما حمایت کردهاند. بنابراین ما باید در همه مسایل روی پای خود بایستیم و نباید چشم امید به دیگران داشته باشیم.

وی بر انسجام درونی در کشور برای مقابله با چالشهای بیرون تأکید کرد و نامگذاری امسال به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی از سوی رهبر معظم انقلاب را دقیق و مناسب دانست و گفت: در صحنه بینالمللی و منطقهای، عدهای دغلکاری میکنند تا میان ایران با کشورهای اسلامی و همسایه اختلاف بیندازند و هاله دروغین ایجاد کنند که اجماع جهانی علیه ایران وجود دارد.

** از بین رفتن هاله دروغین اجماع جهانی علیه ایران از دستاوردهای مذاکرات هستهای است

لاریجانی گفت: یکی از دستاوردهای مذاکرات هستهای از بین رفتن هاله دروغین اجماع جهانی علیه ایران است و با توانمندی و توفیق در مذاکرات، منافع کشور بیشتر تأمین خواهد شد.

رئیس مجلس با تأکید بر لغو قطعنامههای تحریم اقتصادی علیه ایران همزمان با توافق، اظهارات رییس جمهوری آمریکا در این خصوص را نقد کرد و گفت: مذاکرهکنندگان کشور متوجه نگرانی منتقدان مذاکرات هستهای بوده و هستند و خط قرمزهای تعیین شده را مدنظر دارند.

وی با اشاره به ارتباط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مردم و آشنایی آنها با دغدغههایی نظیر بیکاری، گفت: ایران به دلیل خصوصیات الهامبخش انقلاب، پیشرفت خوبی در منطقه داشته است و جایگاه کشور موجب رشک برخی بازیگران دیگر شده است، اما باید تلاش کنیم همزمان با این پیشرفت در حوزه تقویت اقتصاد کشور هم گام برداریم تا کشور با توسعه همه جانبه به جایگاهی دست یابد که مورد نظر انقلاب است.

** سال ۹۴، سال دشواری برای اقتصاد است

لاریجانی افزایش نرخ رشد بیکاری را عامل واگرایی اجتماعی توصیف کرد و با اشاره به مشکلات موجود در مسیر جذب سرمایهگذاری، گفت: سال ۹۴، سال دشواری برای اقتصاد است و اینجا اهمیت سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر انسجام و همدلی برای حل مشکلات مشخص میشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بحرانآفرینی و تروریسم در شرق و غرب کشور اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف کشورهای غربی سرگرم کردن کشورهای مسلمان با مسألهای نظیر تروریسم به منظور تأمین منافع رژیم صهیونیستی است و باید در این زمینه برنامهریزی داشت.

رئیس مجلس از خشکسالی و دغدغه کشاورزان به عنوان یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، یاد کرد و خواستار همدلی و همزبانی در همه حوزهها برای رفع نگرانیها شد و گفت: هر چه نظرات بیشتری در مسایل مختلف مطرح شود میتوان راهکارهای بهتری برای حل معضلات یافت.

لاریجانی بر حفظ دستاوردهای مهم انقلاب و تقویت اقتصاد داخلی تأکید کرد و اظهار داشت: حمایت از بخشهای خصوصی و بهبود و تسهیل فضای کسب و کار امروز، به شکل قانون در آمده است و باید دولت و مجلس چند برنامه مشخص مانند رونق تولید کشور داشته باشند تا هم ثروت ایجاد شود و هم بیکاری مرتفع گردد.

وی با تأیید نظر دولت در خصوص مشکلات نظام بانکی در ارایه تسهیلات به بخشهای مختلف نظیر صنعت و تعیین تکلیف معوقات بانکی، گفت: امروز تولیدکنندگان باید حمایت شوند و باید دولت و مجلس روی حمایت از کسانی که در سالهای گذشته به خاطر رشد قیمت ارز دچار خسران شدند، برنامهریزی کنند.

رئیس مجلس گفت: توسعه راهآهن و حمل و نقل ریلی، اتمام طرحهای نیمه تمام عمرانی، حفظ منابع آب کشور، کوچک و چابکسازی دولت، بهرهوری، سرمایهگذاری در حوزه نفت و گاز، سلامت و امنیت غذایی، ارتباط دانشگاه و صنعت و... میتواند به عنوان محورهای کاری مشترک مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.
 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار