در بیانیه چهارمین مجمع عمومی تشکل‌های ملی مردم‌بنیان مطرح شد؛

تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی؛ تنها راه‌ برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

در بیانیه چهارمین مجمع عمومی تشکل‌های ملی مردم‌بنیان تاکید شد؛ با توجه به آنکه تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی در گام دوم انقلاب اسلامی و نیز تنها ابزار مبارزه با دشمنان انقلاب در جنگ تمام‌عیار اقتصادی تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۴۴۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴ - 04March 2021

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در پایان چهارمین مجمع عمومی تشکل‌های ملی مردم‌بنیان که صبح امروز در سالن شهید سلیمانی مجتمع حضرت ولی‌عصر (عج) سپاه برگزار شد بیانیه‌ای صادر شد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ﭐسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ ﭐلْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ ﭐللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ (انفال ۶۰)
هفت سال پیش، در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ «اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مقابله با جنگ تمام‌عیار اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران ابلاغ شد. ایشان با بیان مؤلفه‌هایی مانند مردم‌بنیان، عدالت‌محور، درون‌زا و برون‌گرا، رویکرد جهادی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، هدف از آن را بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی، استحکام درونی و قوی شدن اقتصاد اعلام فرمودند.

رهبری معظم با تبیین ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی، از سران قوا، سایر نهاد‌های حاکمیتی، بسیج، سایر اقشار مردم، به‌ویژه فعالان اقتصادی و نخبگان جامعه خواستند تا برای تحقق اقتصاد مقاومتی قیام کنند. به یقین می‌توان ادعا کرد که پس از پیروزی انقلاب تنها الگوی اقتصادی براساس مبانی اسلامی ارایه گردیده، الگوی اقتصاد مقاومتی است که در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان تنها نسخه شفا‌بخش مشکلات اقتصادی کشور معرفی شده است.

گروه‌های جهادی و آتش‌به‌اختیار و برخی از مسئولین تلاش‌های فراوانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند، ولی رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۶ در جمع اساتید دانشگاه‌ها اعلام فرمودند که در خصوص اقتصاد مقاومتی تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد، ولی اقتصاد مقاومتی پیش نمی‌رود؛ معلوم است در این میان گرهی وجود دارد که لازم است این گره شناسایی و رفع شود.

در برابر مطالبه رهبری لازم بود تمام کسانی که دغدغه تحقق اقتصاد مقاومتی داشتند، برای جستجو و یافتن گره اصلی تلاش‌های جدی داشته باشند. چون به مصداق روایت امام صادق (ع) بدون شناخت گره اصلی و رفع آن، به‌رغم تمام تلاش‌های فعالان اقتصادی، آنان را از هدف دور می‌کند: «العامِلُ عَلى غَیرِ بَصیرَةٍ کالسّائرِ عَلى غَیرِ طَریقٍ، فَلا یَزیدُهُ سُرعَةُ السَّیرِ إلاّ بُعدا»

از این‌رو در پاسخ به مطالبه رهبری معظم، تشکل‌های ملی مردم‌بنیان تلاش‌هایی را برای شناسایی گره اصلی اقتصاد مقاومتی آغاز نمودند. نتیجه تلاش‌ها آن بود که اولا فهم و تبیین اقتصاد مقاومتی باید براساس تفسیر رهبری از آن صورت گیرد، نه براساس تفسیر سرمایه‌سالاری اقتصادی یا دولت‌سالاری اقتصادی، چراکه ارایه هر گونه تفسیر اشتباه از اقتصاد مقاومتی نتیجه‌اش به بیراهه‌بردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود؛ ثانیا براساس مهمترین مؤلفه اقتصاد مقاومتی، یعنی مردم‌بنیانی، باید تمام تشکل‌های مردمی جهادی در صف واحد علیه جنگ تمام‌عیار اقتصادی در مقابل هیمنه اقتصادی دشمنان انقلاب اسلامی صف‌آرایی نموده و مدل مردم‌سالاری دفاعی هشت‌سال دفاع مقدس را با اقتضائات اقتصادی در صحنه دفاع از مرز‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بازسازی کنند.

در این میان سه نهاد انقلابی مردمی که در هشت‌سال دفاع مقدس نقش‌آفرینی برجسته‌ای داشتند، یعنی حوزه‌های علمیه، شورای سیاستگزاری ائمه جمعه و بسیج مستضفین برای پشتیبانی از تشکیل جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی، نقشه‌راه آن را تهیه و امضا کردند. الحمدلله تشکل‌های جهادی و انقلابی تاکنون چهار نشست ملی برگزار کرده‌اند. در نسشت اول برای اجرای اقتصاد مقاومتی با هم پیمان بستند تا الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را برای همه نیرو‌های مقاومت اسلامی به نمایش بگذارند.

در نشست دوم، نقشه‌راه جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی به تایید این تشکل‌ها رسید. در نسشت سوم، مدل عملیاتی «مدل مردم‌سالاری اقتصادی دینی» را به عنوان چارچوب عملیاتی اقتصادی خود پذیرفتند، و در نسشت چهارم، کلیات برنامه اجرایی مدل به تصویب مجمع عمومی تشکل‌های مردمی رسیده است که ان شاء‌الله با نصرت الهی گام در مسیر عملیاتی نمودن آن برمی‌دارند.

با توجه به آنکه تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی در گام دوم انقلاب اسلامی و نیز تنها ابزار مبارزه با دشمنان انقلاب در جنگ تمام‌عیار اقتصادی تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی است، ضرورت دارد تا همه مردم، نهاد‌های انقلابی و حاکمیتی مواردی را مورد توجه جدی خود قرار دهند:

۱. معارف دینی در کنار تاکیدات امامین انقلاب و تجربه گذشته صحنه‌های مختلف، حاکی از آن است که در میدان مبارزه با هر مشکلی، حضور فعال و با بصیرت مردم راهگشای اصلی است؛ بنابراین خود مردم، نهاد‌های انقلابی و حاکمیتی باید زمینه حضور فعال همه مردم را در این کارزار فراهم کنند و موانع قانونی و ساختاری آن را برطرف نمایند.

۲. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تمام قوانین عرصه اقتصادی را براساس تفسیر رهبری معظم انقلاب از اقتصاد مقاومتی بررسی نمایند و قوانین معارض با تحقق اقتصادی را لغو و خلأ‌های قانونی را برطرف نمایند تا ریل‌گذاری مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

۳. مفاسد اقتصادی در هر سطحی، به هر میزانی و در هر نقطه‌ای از ایران اسلامی ظلم به مردم بوده و مانع تحقق عدالت اقتصادی است؛ بنابراین قوه قضائیه باید قدرتمندانه با این پدیده ظالمانه مبارزه نماید و توجه داشته باشد که ریشه مفاسد اقتصادی با وجود ریل‌ها و ساختار‌های اقتصادی فسادزا خشکانده نخواهد شد. از این‌رو برای خشکاندن ریشه مفاسد اقتصادی لازم است تا قوه قضائیه با هماهنگی با نمایندگان محترم مجلس، قوانین مناسب برای تغییر ریل‌های فاسد اقتصادی را وضع نمایند.

۴. همه مردم و تشکل‌های مردمی باید گفتمان انقلاب و اقتصاد مقاومتی را براساس تفسیر رهبری معظم انقلاب، گفتمان اصلی فضای انتخابات ریاست جمهوری آینده قرار دهند، بنابراین لازم است فهم صحیح از اقتصاد مقاومتی، داشتن برنامه اقتصادی تحولی براساس مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی و پرهیز از تفکرات اقتصاد لیبرال سرمایه‌داری که همه مشکلات اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ناشی از چنین تفکری است، ملاک‌های ارزیابی کاندیدا‌ها قرار گیرد.

۵. نظام جمهوری اسلامی ایران در صدد تنظیم سیاست‌های کلی برنامه هفتم می‌باشد. لازم است متصدیان امر، سیاست‌های کلی تحولی را برای تغییر ریل‌های فاسد اقتصادی به ریل‌های مناسب با مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار دهند تا در تنظیم و اجرای برنامه هفتم فاصله همه بخش‌های اقتصادی کشور نسبت به الگوی اقتصاد مقاومتی و مؤلفه‌های آن از بین برود و با عملیاتی شدن الگوی اقتصاد مقاومتی، دشمنان انقلاب طعم تلخ شکست را از جنگ اقتصادی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را نیز بچشند.

در پایان به رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای اطمینان می‌دهیم که فرزندان شما با جهاد اقتصادی تمام داشته‌های علمی، گفتمانی و عملیاتی خود را برای تحقق کامل الگوی اقتصاد مقاومتی در ایران و شکست سخت دشمن در جنگ تمام‌عیار اقتصادی از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد و با دعا و تضرع به درگاه الهی برای آن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی طول عمر و سلامتی را طلب نموده و امیدواریم که ایشان نیز ما را در انجام این مأموریت مهم مشمول دعای خوش فرمایید.

چهارمین مجمع عمومی تشکل‌های ملی مردم‌بنیان

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها