رحمانی فضلی در نشست خبری مطرح کرد؛

پیشنهاد به پاکستان برای عملیات های مشترک علیه گروه های تروریستی/ کسی مانع فعالیت احزاب و گروههای قانونی نیست

وزیر کشور با بیان اینکه در مرز بین ایران با پاکستان و افغانستان به علت نبودِ حکومت قوی مرکزی، گاهی اوقات شاهد وقوع مسائل تروریستی بوده ایم، گفت: به آنان گفته ایم که باید امنیت مرزهای خود را تامین کنند اما آنان به صراحت اعلام کرده اند که به اندازه خواسته شما امکان تامین امنیت وجود ندارد.
کد خبر: ۴۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ - 13April 2015

پیشنهاد به پاکستان برای عملیات های مشترک علیه گروه های تروریستی/ کسی مانع فعالیت احزاب و گروههای قانونی نیست

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز(دوشنبه) در اولین نشست خبری خود در سال 94 با رسانههای داخلی و خارجی، گفت: جلسه امروز بهمنظور تشریح فعالیتهای ستاد و وزارت کشور است و فعالیتهای استانها و استانداریها در فرصت دیگری بیان خواهد شد.

در ابتدای این نشست خبری، خبرنگاری از رحمانی فضلی پرسید که به یکسری احزاب و گروهها درسالهای قبل اجازه فعالیت داده نشده است این درحالیست که ما حضور حداکثری را در پای صندوق ها خواستاریم، فعالیت آنان در انتخابات به چه صورت خواهد بود؟

** کسی مانع فعالیت احزاب و گروههای قانونی نیست

وی  در پاسخ تصریح کرد: احزاب و گروه ها اگر مجوز قانونی دارند درقالب تشکل و حزب طبق مجوز در حوزه و حیطه فعالیت خود، می توانند فعالیت کنند و کسی مانع فعالیت آنها نیست اما اگر در قالب تشکل هایی که به ثبت نرسیده و مجوز ندارند و یا مجوزشان ازطریق مراجع قضایی باطل شده است باید از طریق مجاری قانونی مجوز خود را پیگیری کنند.

وزیر کشور گفت: درباره فعالیت احزاب در کوتاه ترین زمان مجوزها را صادر می کنیم و در حوزه سازمان های مردم نهاد نیز در سال گذشته 60 تا 65 درصد افزایش ثبت داشتیم.

رحمانی فضلی همچنین به فعالیت این وزارتخانه درحوزه سیاسی اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث احزاب، «خانه احزاب» را به طور جدی پیگیری کردیم؛ از همان روزهای نخست فعالیت خود، جلسات متعددی با نمایندگان احزاب برگزار و اعلام شد از فعالیت آنان استقبال و حمایت می کنیم .

وی افزود: با نمایندگان احزاب جلسات متعددی را در مرکز پژوهش و آموزش و معاونت سیاسی برگزار و نظرات  نزدیک شد که اکنون با همگرایی و همدلی فعالیت خود را شروع کرده اند.

وزیر کشور ادامه داد: همچنین در بحث قانون احزاب نیز که پیش از این، قانون آن در کمیسیون مجلس مطرح بود، تلاش کردیم بین مجلس، مرکز پژوهش های وزارت کشور و نمایندگان احزاب یک تعامل و همگرایی مثبت برقرار شود که جلسه ای در این خصوص برگزار و قانون احزاب تهیه و به دولت فرستاده شد که شاخص های حقوقی از پشتیبانی احزاب در این قانون دیده شده است.

رحمانی فضلی گفت: همچنین درلایحه پیشنهادی، بحث تقسیمات کشوری را به دولت ارائه دادیم و امیدواریم تصویب شود.

۹۱ درصد از فرمانداران انتخاب شده اند

رحمانی فضلی در ادامه افزود: این نشست درباره فعالیت های  20 ماهه همکاران در ستاد وزارت کشور است و قرار است فعالیت استانداری ها در جلسه دیگری به صورت مفصل اطلاع رسانی شود و خود استانداران نیز به طور جدا اطلاع رسانی کند.

وی در ادامه به فعالیت های 600 روزه وزارت کشور اشاره و تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در موقع انتخابات از طرف ریاست جمهوری برنامه ها و سیاست های کلی و مشخص همه حوزه ها را اعلام کرد و وزارتخانه ها نیز برنامه های خود را مطابق با برنامه دولت و اسناد بالادستی و برنامه  5 ساله اعلام و ایفای نقش کردند.

رحمانی فضلی افزود: وزارت کشور نیز در حوزه سیاست داخلی، برنامه های خود را مطابق با این سیاست ها پیگیری کرد که در این حوزه بحث وحدت، همگرایی، انسجام، مشارکت فعال و فعالیت های قانونی و جدی احزاب، حمایت از فعالیت احزاب و ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان اقوام و اقلیت ها و در حوزه امنیت، بحث امنیت پایدار در مناطق مرزی مدّنظر بوده است .

وی گفت: وزارت کشور این برنامه ها را در گام نخست به گونه ای عمل کرده است که با برنامه های دولت هماهنگی کامل داشته باشد.

وزیر کشور افزود: با هماهنگی، همکاری و پیگیری خط سیاسی تعادل و تدبیر تلاش شد تا استاندارانی که تجربه مفید و در حوزه سیاسی نگاه های اعتدالی داشتند و هم در حوزه اجرایی به مباحث توسعه ای توجه داشتند انتخاب شوند .

رحمانی فضلی ادامه داد: در یک تعامل نزدیک با حفظ استقلال دولت و سیاست های آن عمل کردیم و توانستیم در یک بازه زمانی استانداران را تعیین کنیم.

وی افزود: مرحله بعد، انتخاب فرمانداران بود که هم مهم و هم مشکل بود که با توجه سوابق آنان دقت هایی را لحاظ کردیم.

** 37 فرماندار باقیمانده در مرحله استعلام هستند

وزیر کشور گفت: با توجه به تجربه، توانمندی و قبول سیاست های دولت، از 429  فرماندار در کل کشور 392 مورد یعنی  91 درصد با همین مشخصه ها تغییر کردند و  37 فرماندار باقیمانده نیز که حدود  9 درصد است، انتخاب شده اند و در مرحله استعلام هستند که امیدواریم هر چه زودتر آنها را نیز اعلام کنیم.

رحمانی فضلی افزود: در دولت یازدهم یکی از ویژگی های و شاخصه های انتخاب فرمانداران این بود که فرمانداران را از کادر وزارت کشور انتخاب کنیم که این موضوع به دلیل هم گرایی بود.

وی گفت: در دولت قبل 164 نفر یعنی 38 درصد از آنها جز کادر وزارت کشور بودند و  266 نفر یعنی  62 درصد از آنها از سایر دستگاه ها بودند .

وزیر کشور گفت: در دولت یازدهم 308 نفر یعنی معادل  79 درصد از فرمانداران از کادر وزارت کشور هستند و 84 نفر یعنی  21 درصد از آنها از سایر دستگاه ها انتخاب شده اند که این آمار قابل قبولی است و نشان دهنده حجم تغییرات و نگرش در تغییرات است .

** معاون امنیتی به پاکستان می رود

وزیر کشور گفت: معاون امنیتی وزارتخانه برای بررسی حوادث تروریستی مرزهای شرقی به پاکستان سفر می کند.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به برخی حوادث تروریستی در مرزهای شرقی افزود: قرار است برای بررسی این حوادث امروز و فردا آقای ذوالفقاری به پاکستان سفر کند.

** پاکستان و افغانستان اعلام کرده اند که به اندازه خواسته شما امکان تامین امنیت وجود ندارد

وی گفت: در مرز بین ایران با پاکستان و افغانستان به علت نبودِ حکومت قوی مرکزی ما گاهی اوقات این مسائل را شاهد بوده ایم و به آنان نیز گفته ایم که باید امنیت مرزهای خود را تامین کنند اما آنان به صراحت اعلام کرده اند که به اندازه خواسته شما امکان تامین امنیت وجود ندارد.

رحمانی فضلی افزود: مذاکرات با طرف پاکستانی همچنان ادامه دارد و حتی پیشنهاد دادیم در داخل مرز پاکستان عملیات های مشترکی را با این کشور علیه گروه های تروریستی داشته باشیم که امیدواریم با تمهیدات و پیگیری های انجام شده دیگر شاهد بروز  چنین حوادثی نباشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش از این حفره مرزی 300 کیلومتری در شرق کشور در مناطق نزدیک به سراوان سخن گفته بودید، گفت: امنیت شرق کشور به عهده سپاه است و اکنون آن حفره 300 کیلومتری با توجه به اقدامات انجام شده به 150 کیلومتر کاهش یافته است.

رحمانی فضلی افزود: در مناطق مرزی برای تامین امنیت علاوه بر سپاه، سایر دستگاه ها نیز مسئولند و اکنون نیز در جاهای مشخصی سپاه جاده و نیروی انتظامی نیز، برجک و نگهبانی می سازد.

وی برخی اقدامات تروریستی در شرق کشور را مرتبط با تحولات منطقه دانست و گفت: تحولاتی در سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان شاهد بودیم که امروز به یمن رسیده است و دیگر کار مخفیانه نمی کنند بلکه اقدامات نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی آنان برملا شده است و تلاش می کنند با پولهایی که در اختیار دارند ایران را با توجه به اینکه مانع پیشروی تروریست ها شده و با ثبات است، هدف قرار داده اند.

** برخورد قاطع با مروّجان فساد و فحشا

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات این وزارتخانه مبنی بر جلوگیری از برخی ناهنجاری های اخلاقی از جمله بدحجابی در ایام تابستان نیز افزود: همه دستگاه ها درباره امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و عفاف مسئولند و ما شورای اجتماعی وزارتخانه را نیز در این باره فعال کردیم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: موضوع عفاف و حجاب در جامعه به مبانی اعتقادی، اخلاقی، دینی و اجتماعی بر می گردد و بررسی ها نیز نشان می دهد که 3 تا 4 درصد پوشش خود را رعایت نمی کنند اما این مشکل زمانی به صورت پایدار و واقعی حل می شود که مردم ورود کنند.

وزیر کشور گفت: دستگاه های مسئول با کسانی که به صورت ساماندهی شده به ترویج فساد و فحشاء و منکر اقدام می کنند به صورت قاطع برخورد خواهد کرد.

رشد 4/2 درصدی ولادت در سال 93

وزیر کشور گفت : در سال 93 یک میلیون و 534 هزار و 359 نفر در کشور متولد شدند که در مقایسه با سال  92 از رشد 4/2 درصدی حکایت دارد.

رحمانی فضلی در ادامه افزود: در سال گذشته 446 هزار و 293 نفر فوت کرده اند که تلاش شد فوتی بدون ثبت نداشته باشیم از این جهت آمار فوتی ها در مقایسه با سال های قبل از آن کامل تر ثبت شده است.

وی درباره وضعیت ازدواج و طلاق در سال 93 نیز گفت: پارسال  724هزار و 345 ازدواج داشتیم که نسبت به سال 92 منفی  6/5 درصد کاهش نشان می دهد این در حالی است که 163 هزار و 572 طلاق  نیز داشتیم که از افزایش مثبت 5/3 درصدی نسبت به سال قبل از آن حکایت دارد .

** آمادگی ثبت احوال برای صدور 20 میلیون کارت هوشمند در سال 94

رحمانی فضلی همچنین از آماده شدن زیرساخت ها برای تولید کارت ملی هوشمند خبر داد و افزود: ثبت احوال آماده است تا 20 میلیون کارت هوشمند را در سال 94 آماده کند که تحول عظیمی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره اهانت به یک جانباز همانند تعرض به علی مطهری در شیراز نیز پیگیری شد ؟ گفت: در وزارت کشور فردی مراجعه نکرده است که به او بی حرمتی شده باشد در عین حال دستگاه ها مسئولند در صورت ارجاع هر فرد با مشکل، برخورد کنند.

رحمانی فضلی افزود: در حادثه شیراز با توجه به ابعاد آن و همچنین فضای سیاسی متاثر از آن شاهد واکنش هایی بودیم به گونه ای که در شورای امنیت کشور همه اعضا بر پیگیری و حل این مسئله تاکید داشتند؛ چرا که چنین فضای سیاسی زیبنده مردم نیست.

وی گفت: درباره حادثه شیراز اقدامات خوبی صورت گرفت که قوه قضائیه با عاملان آن باید برخورد کند.

وزیر کشور با اشاره به تلاش دستگاه ها برای ایجاد فضای با ثبات همراه با نشاط سیاسی افزود: دستگاه های امنیتی و انتظامی اصرار دارند که رفتارهای سیاسی در چارچوب قانون باشد و کسانی که تلاش می کنند با رعایت نکردن قانون در فضای سیاسی موثر باشند و چنین تاثیری جنبه عمومی داشته باشد با آنان برخورد خواهد شد .

رحمانی فضلی گفت: البته برخی دستگاه ها که مسئول امنیت بودند در باره حادثه شیراز کوتاهی کردند که باید با آنها برخورد شود به ویژه اینکه ما در آستانه انتخابات باید فضا و نشاط سیاسی داشته باشیم تا به همدلی و همزبانی بیشتر برسیم.

کشف 555 تن موادمخدر در سال گذشته

وزیر کشور گفت: در سال گذشته، 555 تن موادمخدر کشف شد که رقم بالایی است.

رحمانی فضلی در ادامه و در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اقدامات وزارت کشور در مقابله با معتادان ولگرد و کشف موادمخدر افزود: باید مجموعه کارهای اطلاعاتی و عملیاتی انجام شود و با افرادی که مسلح، مجهز و سازمان دهی شده هستند برخورد شود تا بتوانیم این مقدار موادمخدر را کشف کنیم.

وی با بیان اینکه از همه کسانی که در این حوزه اعم از نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی و همه کسانی که در این حوزه فعال هستند تشکر می کنم، گفت: حدود 330 هزار نفر بازداشت شده اند که خرده فروش، معتاد و قاچاق فروش هستند.

رحمانی فضلی افزود: سیاست های ما در سال قبل این بود که خرده فروشان را از کف خیابان ها جمع و معتادان متجاهر را جمع آوری کنیم.

وی ادامه داد: از وقتی ستاد مبارزه با موادمخدر را تحویل گرفتم، کل ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در تهران کمتر از 500 نفر بود اما ما برای 10 هزار نفر سازماندهی و فضا ایجاد و در این خصوص از بخش های خصوصی و بخش های مختلف استفاده کردیم.

وزیر کشور گفت: در ایام عید توانستیم دو هزار تا دو هزار و 500 نفر را جمع آوری کنیم که طبق آمارها بیش از 25 تا 30 درصد کاهش سرقت داشتیم.

رحمانی فضلی افزود: یک ساختمان با بیش از سه هزار نفر ظرفیت آماده و تحویل قوه قضائیه شد تا خود قوه قضائیه آن را تجهیز کند.

** در بحث جمع آوری معتادان، اولویت ما متجاهرین و خرده فروشان است

وی گفت: در حوزه مقابله نیز اولویت ما سه تا چهار استان خواهد بود که در این خصوص اولویت بندی کرده ایم و سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد از جمله آن هستند و در بحث خروجی نیز آذربایجان غربی جزو اولویت هاست و همه امکانات نیروها را در این استانها تجهیز کردیم تا بتوانیم با جدیت بحث مقابله را ادامه دهیم.

وزیر کشور ادامه داد: در بحث جمع آوری معتادان نیز اولویت ما متجاهرین و خرده فروشان است تا بتوانیم به حد مطلوبی آنها را جمع آوری کنیم و اماکنی را در آذربایجان غربی و شرقی، خراسان و مازندران برای این کار آماده کردیم تا ان شاء الله امسال سال موفقیت آمیزی باشد.

رحمانی فضلی گفت: در بحث صیانت نیز ایجاد اشتغال و آماده سازی فرهنگی خانواده ها در امسال اقدامات خوبی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار