مقاومت در شهر با دستان خالی/ عقب نشینی دشمن با مقاومت مردم غیر نظامی

با وجود فشار دشمن بر مردم بوسیله بمباران هوایی برای فراری دادنشان و تصرف دزفول، مردم تا رسیدن نیرو‌های نظامیِ خودی به منطقه، با دستان خالی از شهر دفاع کردند و دشمن را مجبور به عقب‌نشینی تا پشت رودخانه کرخه کردند.
کد خبر: ۴۴۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰ - 11March 2021

مقاومت در شهر با دستان خالی/ عقب نشینی دشمن با مقاومت مردم غیر نظامیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مبارزات مردم دزفول پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری آیت الله قاضی دزفولی آغاز شد که نشان دهنده پیشگامی مردم دزفول در مبارزات پیش از انقلاب بود و منزل آیت الله قاضی هم مرکز پیشبرد اهداف مدنظر بود.

وی در این سال‌ها همواره مردم را نسبت به ماهیت رژیم پهلوی آگاه می‌کرد و توانست با امام خمینی (ره) هماهنگ شود و دزفول را که یک شهر مهم و استراتژیک در استان خوزستان بود، راهبری کرده و در راستای اهداف انقلاب پیش ببرد.

آیت الله قاضی، پیش از پیروزی انقلاب، کمیته‌های انقلابی از جمله کمیته رفاه و امنیت اجتماعی، کمیته خدمات رسانی، کمیته حقوقی و کمیته حمایت از مستضعفان را به منظور خدمت رسانی به مردم و کنترل اوضاع شهر راه اندازی کرد و خودش مدیریت تمام آن‌ها را بر عهده گرفت.

نخستین شهری که میزبان موشک باران شد

در  ۱۷ مهر ۱۳۵۹، شهرستان دزفول مورد اصابت سه فروند موشک زمین به زمین قرار گرفت و بدین ترتیب این شهر، به عنوان نخستین شهری که در جنگ تحمیلی مورد اصابت موشک قرار گرفته است، ثبت شد.

صدام از ابتدا و پس از نبرد در شرق کرخه، توجه ویژه‌ای به شهر دزفول داشت و به فرماندهانش در ارتش بعث سفارش کرده بود تا کاری کنند که مردم همه چیزشان را رها کنند و از شهرشان بروند، اما مردم مقاومت کردند.

علاوه بر مقاومت مردم، موقعیت استراتژیک دزفول باعث توجه دشمن به این شهر شد. مردم دزفول کنار تیپ دوم زرهی، از پل نادری محافظت کردند، چون اگر دشمن از این پل می‌گذشت، می‌توانست به شهر‌های شوش و اندیمشک و از همه مهم‌تر دزفول دست پیدا کند.

فشار بر مقاومت مردمی با هدف تصرف دزفول

به گفته یکی از فرماندهان ارتش بعث، کلید فتح تهران در فتح دزفول بود و این شهر، گذرگاه جبهه‌ها و محل تقویت رزمندگان بود؛ لذا دشمن سعی می‌کرد بوسیله بمباران هوایی و موشکی، مردم را فراری دهد تا در صورت کمبود مقاومت مردمی، تصرف دزفول آسان شود. اما مردم تا رسیدن نیرو‌های نظامیِ خودی به منطقه، با دستان خالی از شهر دفاع کردند و دشمن را مجبور به عقب نشینی تا پشت رودخانه کرخه کردند.

مردم دزفول نقش بزرگی در حمایت از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس داشتند. پس از پیروزی انقلاب، گروهک «خلق عرب» که وابسته به رژیم بعث بود، شروع به ایجاد نا امنی کرد و مردم دزفول، نقش بزرگی در سرکوب این گروه داشتند.

تداوم اقامه نماز جمعه با وجود بمباران

همچنین نماز‌های جمعه در این شهر که با حضور رزمندگان و مردم انجام می‌شد، باوجود بمباران‌ها و فشار‌های دشمن، هر هفته برگزار می‌شد و مردم با رهبری آیت الله قاضی هیچ گاه نگذاشتند نماز جمعه در این شهر تعطیل شود. حتی اگر بمبارانی هم صورت می‌گرفت، مکان نماز را تغییر می‌دادند نه اینکه آن را تعطیل کنند. به همین خاطر، دزفول به عنوان «شهر مقاومت» شناخته شد.

آموزه‌های اسلامی، عامل تداوم انسانیت در مردم آسیب دیده

با وجود فشار‌ها و حملات نیرو‌های صدام به شهر‌های مختلف و شلیک موشک برفراز شهر‌های مختلف و آزار مردم بی‌گناه، مردم با تکیه بر آموزه‌های اسلامی هیچ گاه نخواستند شاهد کشته شدن مردم بی‌گناه و غیر نظامی باشند و حتی پیش از انفجار زیرساخت‌ها، ساکنان آن منطقه را از این اقدام آگاه می‌کردند تا خسارت انسانی احتمالی به کمترین حد ممکن خود برسد و جمهوری اسلامی این اقدام را تا آخرین روز‌های جنگ ادامه داد.

شهری که هیچ گاه خالی از سکنه نشد

به دستور آیت الله قاضی، هر نقطه از شهر که مورد اصابت موشک و بمب قرار می‌گرفت، دولت بلافاصله آن منطقه را بازسازی می‌کرد و بدین گونه شهر هیچ گاه خالی از سکنه نشد.

حضور زنان در پشت جبهه و روحیه دادن آن‌ها به رزمندگان، دلگرمی جبهه بود

پابه پای رزمندگان، زنان در پشت جبهه حضور داشتند و برای جبهه مهمات می‌فرستادند. زنان همچنین بر احساسات خود پا می‌گذاشتند و بانوان شهید را غسل و کفن می‌کردند و اقرار می‌کردند که همه چیز ما فدای یک تار موی امام (ره) است و ما هیچ گاه شهرمان را خالی نمی‌کنیم و تا آخرین نفس از اسلام و انقلاب و رزمندگان دفاع می‌کنیم. زنان با همین حرف‌ها به رزمندگان روحیه می‌دادند.

ایستادگی مردم دزفول، زبانزد رسانه‌های خاص و عام

مردم دزفول با وجود اینکه مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفتند، از خود مقاومت نشان دادند و ایستادگی شان زبانزد رسانه‌های عام و خاص شد و شهر دزفول، یکی از موفق‌ترین شهر‌ها در بسیج عمومی و ترویج روحیه مقاومت و ایثار شناخته شد.

جنگ، جنگ تا پیروزی

امام خمینی (ره) در پنجم اردیبهشت ۱۳۶۲ در پیامی خطاب به مردم دزفول فرمودند:
« ملت ایران و دزفول عزیز و مقاوم، در برابر دشمن ایستاده است و امروز هم که مصیبت وارد کرده‌اند، فریاد جنگ، جنگ تا پیروزی از جوانان دزفولی بلند است.»

مقاومت و ایستادگی مردم دزفول، نتیجه نفوذ ایمان انقلابی

رهبر معظم انقلاب، در ۲۳ اسفند ۱۳۷۵ در سفر به استان خوزستان، در بین مردم دزفول به ایستادگی‌ها، شجاعت و مقاومت مردم در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره کردند و فرمودند: « مردم شهر دزفول، یکی از بهترین خاطرات را در دوران جنگ تحمیلی و انقلاب به یادگار گذاشتند و قهرمانیِ ماندگاری را ثبت کردند که این کار، نتیجه نفوذ ایمان انقلابی تا اعماق روح و جان این مردم بود.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار