یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

امام خمینی (ره)، پرورش‌دهنده شخصیت رزمندگان در تراز انقلاب اسلامی

یکی از ارزشمندترین برکات دفاع مقدس، پرورش و تربیت شخصیّت رزمندگانی در تراز انقلاب اسلامی بود. امام خمینی (ره) در مقام یک مربی انسان‌ساز، نسلی را پرورش دادند که در مسیر خدمت و جهاد فی‌سبیل‌الله قدم بردارد و مکتب جهادی را بنیان گذارند که حماسه‌سازان آن در قلوب ملت‌های آزاده و خداجو، ماندگار شوند.
کد خبر: ۴۴۶۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ - 08March 2021

امام خمینی (ره)، پرورش‎دهنده شخصیت رزمندگان در تراز انقلاب اسلامیگروه استان‌های دفاع‌پرس - «موسی‌الرضا عبداللهی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ تربیت و پرورش شخصیّت انسان‌ها یکی از عوامل اصلی در دگرگونی جامعه و تغییر رفتارهای اجتماعی است، عنصر ویژه‌ای که می‌توان شخصیت افراد را طبق هدف مورد نظر و دلخواه شکل داد و آنان را به خدمت گرفت.

اگر این تربیت با برنامه و دقیق و حساب شده باشد رسیدن به هدف بسیار موفقیّت‌آمیز و نتیجه‌بخش خواهد شد. وقتی خبرنگار در ابتدای شروع مبارزات انقلاب از حضرت امام خمینی (ره) سئوال می‌کند که شما با پشتوانه کدام سربازان می‌خواهید با مقابل شاه بایستید و انقلاب کنید؟! نقل به مضمون امام خمینی (ره) در جواب می‌فرمایند یاران من در گهواره هستند و با لطف خدا و یاری او توسط آنها رژیم طاغوت را ساقط خواهم کرد.

از این فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب این پیام حاصل می‌شود که بهترین زمان برای تربیّت و شخصیّت‌پروری، دوران کودکی است و امام خمینی (ره) نسلی را تربیت و پرورش داد که حضورشان برای اسلام و انقلاب سودمند واقع شد. اگر مربی بداند که برای پرورش شخصیّت باید مطابق با مجموعه‌ای از قواعد و ضوابط حرکت کند قطعاً در هدفی که دنبال می‌کند به نتیجه خواهد رسید.

یکی از ارزشمندترین برکات دفاع مقدس، پرورش و تربیت شخصیّت رزمندگانی در تراز انقلاب اسلامی بود. امام خمینی (ره) در مقام یک مربی انسان‌ساز، نسلی را پرورش دادند که در مسیر خدمت و جهاد فی‌سبیل‌الله قدم بردارد و مکتب جهادی را بنیان گذارند که حماسه‌سازان آن در قلوب ملت‌های آزاده و خداجو، ماندگار شوند.

پرورش و تربیت شخصیّتی نسل انقلاب و دفاع مقدس از ابعاد گسترده‌ای برخوردار است که مستلزم مطالعه همه جانبه کارشناسان علوم تربیتی است. آنها در بررسی‌های خود دلیل این که والدین با نیّت خالصانه و متعهدانه نسلی را بوجود آوردند که سرنوشت‌ساز شدند را باید مورد توجه قرار دهند.

جهت‌دهی امام خمینی (ره) در تربیّت نسل انقلاب و دفاع مقدس به گونه‌ای بود که مادران نسل دفاع مقدس با همیاری و کمک پدران نسلی را پرورش و مدیریّت کردند که هم خود از آن بهره بردند و هم جامعه را از نعمت وجود آنان متنعّم شد و  مایه سرافرازی اسلام و انقلاب شدند.

امروز ما شاهد هستیم که نسل دفاع مقدس با اعتمادترین افراد جامعه در حوزه خدمت، تربیّت، نیکی و صالح به امور جامعه و مسلمین هستند. این هویّت‌یابی و تربیت شخصیّتی رزمندگان یکی از ابعاد مهم دفاع مقدس است.

یکی از موضوعاتی که ضرورت دارد اصحاب حوزه علوم تربیتی و شخصیّت‌شناسی در حوزه سیره عملی امام در حوزه پرورش و تربیّت رزمندگان دفاع مقدس مورد مطالعه و تحقیق و پژوهش قرار دهند موضوع هویّت شخصیّتی فرزندان معنوی امام راحل در دفاع مقدس است، تا با بهره‌گیری از آن و با هم فکری و همدلی و به دور از هرگونه اختلاف سلیقه برنامه‌ریزی پرورشی و تربیتی را برای نسل‌های آینده تدوین نمایند تا شاهد پرورش نسل مهدوی باشیم که یاریگر آخرین ذخیره الهی باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها