مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نیرو‌های مسلح کشور از توان مقابله به مثل برخوردارند/ اجرای طرح پالایش پلاسمای خون

توشه گفت:‌ نظام اسلامی به مرحله‌ای رسیده که دشمن توان مقابله با کشورمان را ندارد؛ زیرا اگر بخواهد اقدام نظامی انجام دهد، توان مقابله به مثل در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
کد خبر: ۴۴۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۳ - 13March 2021

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ نهادها، دستگاه‌ها و اقشار متعددی در کشور برای رشد و توسعه نظام جمهوری اسلامی ایران در حال تلاش هستند که یکی از آن‌ها قشر مهندسان هستند؛ قشری که با تلاش خود چرخ‌های صنعت کشورمان را در مسیر خودکفایی و آبادانی می‌چرخانند و این تلاش آن‌ها باعث شده است تا امروز در بخش‌هایی مانند صنعت دفاعی به خوداتکایی برسیم؛ از این روی، سازمان بسیج مستضعفین برای استفاده هرچه بیشتر از این قشر از جامعه در صدد برآمده تا سازمانی را تحت عنوان سازمان بسیج مهندسین صنعت راه‌اندازی کند تا از ظرفیت مهندسان در بخش صنعت برای کارآمدی هرچه بیشتر نظام استفاده کند. براین اساس، خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس گفت‌وگویی را با «علی توشه» مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت انجام داده که در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: سازمان بسیج مهندسین صنعت چه ماموریت‌هایی دارد؟

به طور کلی ما در این سازمان مأموریت داریم که بر روی تمام واحد‌های تولیدی که غیرفعال یا نیمه‌فعال هستند، تمرکز پیدا کنیم تا تیم‌های تخصصی که بسیج صنعت در قالب کلینیک‌های صنعتی با عنوان گروه جهادی دارد در این واحد‌های تولیدی حضور یابند و عارضه‌یابی کنند، بلکه تولید آن‌ها ارتقا پیدا کند؛ البته برای رونق یافتن تولید باید همزمان شبکه تولید، توزیع و بازار مصرف عارضه‌یابی شود که انجام این مهم را گروه جهادی بسیج صنعت انجام می‌دهد.

بازار مصرف داخلی ما عوارض زیادی دارد؛ بر این اساس، ما در بسیج مهندسین صنعت وظیفه داریم برای کمک به رفع این عوارض تلاش کنیم. از سوی دیگر، بازار مصرف خارجی را هم باید مورد توجه قرار دهیم؛ زیرا همین ۱۵ کشوری که با ایران دارای مرز مشترک (آبی و خاکی) هستند با جمعیت کشورمان جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند که این میزان جمعیت بازار مصرف خوبی برای واحد‌های تولیدی کشورمان هستند؛ لذا اینکه چگونه بتوانیم محصولات واحد‌های تولیدی را به همین کشور‌های همسایه صادر کنیم، یکی از مواردی است که بسیج برای تحقق آن تلاش می‌کند؛ اگرچه بازارچه‌های مرزی در استان‌های مرزی کشورمان راه‌اندازی شدند، ولی عمده این بازارچه‌ها یا تعطیل هستند یا آن‌گونه که باید فعالیت سودمندی ندارند و این باعث شده تا در این بازارچه‌ها به یک واردکننده تبدیل شویم.

به همین جهت یکی از کار‌هایی که با محوریت استان‌های مرزی در حال انجام است، فعالیت برای احیاء بازارچه‌های مرزی با هدف افزایش صادرات است؛ نتیجه این تلاش در نهایت موجب بالا رفتن رونق واحد‌های تولیدی، ایجاد توازن در بازار ارز و تءمین مواد اولیه واحد‌های تولیدی می‌شود.

در موازات تولید در عرصه صنعت، موضوعات مرتبط با معادن را هم داریم؛ در بحث معدن از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستیم؛ زیرا معادن متعددی در استان‌های مختلف کشورمان داریم که بعضاً در سطح دنیا رتبه نخست را دارند، اما با وجود این، به این بخش از سرمایه‌های کشور هم تاکنون خیلی توجه نشده است.

براین اساس، چون بسیج نگاه سیاسی به عارضه‌های موجود در بخش صنعت ندارد، تلاش می‌کنیم موانع، آسیب‌ها و مشکلات این بخش را شناسایی و راهکار‌هایی را در جهت رفع موانع تولید اتخاذ کنیم، بلکه اقتصاد مقاومتی محقق شود.

یکی دیگر از مأموریت‌های بسیج مهندسین صنعت، گرفتن کمک از ظرفیت‌های کلان سایر بخش‌هاست؛ به همین دلیل کارگروه‌هایی را راه‌اندازی کردیم که طی آن از اساتید دانشگاه، صاحبان حرفه‌ها، دانشجویان و کارفرمایان نمونه در قالب ۱۵ کارگروه تشکیل شده در بسیج مهندسین صنعت استفاده می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین کارگروه‌ها، کارگروه پزشکی است؛ مهم‌ترین فعالیت این گروه این است که هر ماه طرح‌های کابردی را برای کمک به بخش پزشکی کشور ارائه می‌دهند؛ به‌عنوان مثال در طرح پالایش پلاسمای خون در دنیا بعد از آلمان و هلند سومین کشوری خواهیم بود که در این حوزه فعالیت خواهد داشت.

زمانی که مقام معظم رهبری عنوان می‌کنند «خام‌فروشی نباید داشته باشیم»؛ این خام‌فروشی فقط محدود به معادن نمی‌شود؛ چون در بخش خون هم این اتفاق سالیان سال در حال انجام است؛ زیرا خون‌هایی که با کد ملی ما می‌گیرند به آلمان ارسال کرده و در آنجا پلاسمای خون‌ها را پس از تبدیل کردن به دارو، با قیمتی بسیار بالا برای بیماران خاص وارد کشورمان می‌شود.

این یکی از مباحثی است که ما در کارگروه‌های تخصصی بسیج مهندسین صنعت در حال پی‌گیری و انجام آن هستیم و امیدواریم بزودی به‌صورت پایه و نمونه در یکی از استان‌های کشورمان آن را اجرا کنیم. همچنین در کارگروه صنایع غذایی نیز برای رفع نگرانی‌هایی که به واسطه محصولات غذایی تراریخته و وارداتی وجود دارد، تلاش‌هایی در حال انجام است.

دفاع‌پرس: امسال سازمان بسیج مهندسین صنعت با وجود کارگروه‌هایی که دارد چه تلاشی برای رفع موانع تولید در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی جهش تولید نام‌گذاری شده، انجام داده است؟

جهش زمانی رخ می‌دهد که از گذشته عقب‌ماندگی داریم و دیگر اینکه زمانی وجود ندارد؛ یعنی باید در فرصت کم خود را به نقطه مطلوب برسانیم؛ چون در برخی از عرصه‌ها مانند جنگ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی آسیب دیدیم و این‌ها هم آسیب‌هایی است که بعد از جنگ سخت نظامی روی داده است.

از این روی، فعال ساختن واحدهی تولید راکد و نیمه‌راکد مأموریت امسال بسیج مهندسین صنعت بود و این هم راهبردی بود که به برنامه تبدیل شد به نحوی که تاکنون به ۱۱ هزار واحد تولیدی در استان‌های مختلف مراجعه کردیم که از این تعداد حدود هشت هزار واحد عوارض تولید آن‌ها پایش شده و مشکلات خیلی از این واحد‌های تولیدی رفع شد و در تعداد زیادی اشتغال هم تثبیت و ایجاد شد.

به‌عنوان مثال، زمانی که موضوع کمبود کپسول‌های اکسیژن برای استفاده بیماران به‌ویژه بیماران کرونایی رخ داد، واحد تولیدی که در گیلان کپسول‌های اکسیژن را تولید می‌کرد و به واسطه موانع موجود، نیمه‌راکد شده بود را توانستیم مجدداً فعال کنیم؛ به نحوی که با فعال‌سازی این واحد تولیدی هم جلوی واردات کپسول‌های چینی گرفته شد و هم اینکه کشورمان به دنبال مشتری برای صادرات این کپسول‌هاست.

توان مقابله به مثل در نیرو‌های مسلح کشورمان وجود دارد/ اجرای طرح پالایش پلاسمای خون

همچنین یکی از کارخانه‌های بافندگی در کاشان مشکل بدهی به شرکت برق شهرستان را داشت که این موجب شده بود برق این واحد تولیدی قطع شود؛ به همین جهت بسیج مهندسین صنعت به موضوع وارد شد و با مهلتی که گرفته شد، بعد از ۲۴ ساعت قطعی برق، واحد تولیدی مورد اشاره مجدداً شروع به فعالیت کرد.

مهم‌تر از همه اینکه باید بتوانیم استان‌های مختلف را به هم متصل کنیم تا از فعالیت جزیره‌ای جلوگیری شود. در این رابطه سامانه‌ای به چندین زبان طراحی کردیم تا توانمندی‌های موجود در هر استان را معرفی کند؛ علاوه براین، بازارچه مرزی هوشمند نیز در این سامانه در حال طراحی است و هدف از طراحی این سامانه هم این است که بتوانیم تولیدکننده را مستقیم به مصرف‌کننده وصل کنیم.

مورد دیگری که می‌توان در این رابطه عنوان کرد، این است که کارخانه تولید مفتول مسی در یکی از استان‌ها ایجاد شده که برای راه‌اندازی نیاز به مواد اولیه دارند؛ لذا برای اینکه این کارخانه فعال شود، معادنی را که می‌شناختیم به صاحبان این کارخانه معرفی و وصل کردیم که با فعال شدن آن می‌تواند به قطب تولید مفتول‌های مسی در منطقه تبدیل شود.

دفاع‌پرس: زمانی که انقلاب به پیروزی می‌رسد، تحریم‌هایی علیه ایران از سوی دولتمردان آمریکا وضع می‌شود؛ با توجه به این موضوع بفرمایید بسیج به‌ویژه بسیج مهندسین در شکستن تحریم‌ها چه نقش و کارکردی دارند؟

برای اینکه بتوانیم روی پای خود بایستیم، باید به توانمندی‌های داخلی اتکا کنیم؛ این توانمندی امروز در برخی از صنایع در حال بروز و ظهور است؛ به‌عنوان مثال از سال گذشته که با بیماری کرونا مواجه شدیم، تلاش‌ها برای ساخت واکسن برای این بیماری آن هم در شرایط شدید تحریمی آغاز شد و امروز این تلاش‌ها به حدی رسیده که واکسن‌های ایرانی یکی پس از دیگر رونمایی می‌شوند.

البته بسیجیان در همه عرصه‌ها با موفقیت وارد شدند و این باعث شده تا امروز نظام جمهوری اسلامی به سطحی فراتر از بازدارندگی برسد؛ یعنی نظام جمهوری اسلامی به مرحله‌ای رسیده که دشمن توان مقابله با جمهوری اسلامی ایران را ندارد؛ زیرا اگر بخواهد اقدام نظامی انجام دهد، توان مقابله به مثل در نیرو‌های مسلح کشورمان وجود دارد.

دفاع‌پرس: سازمان بسیج مهندسین صنعت با کدام بخش‌های دولتی ارتباط مستقیم دارد و در این ارتباطات چه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد؟

بسیج مهندسین صنعت با شش وزارتخانه و سازمان مانند وزارتخانه‌های ارتباطات، نفت، دفاع، نیرو، صنعت، معدن و تجارت و انرژی اتمی ارتباط مستقیم کاری دارد؛ اما کاری که باید انجام دهیم، استفاده از ظرفیت تخصصی بسیجیان در این وزارتخانه‌ها است.

البته کار بسیج همان‌گونه که بار‌ها عنوان شده است، تصدی‌گری نیست، بلکه تسهیل‌گری است؛ بر این اساس، چنانچه مبتکران و نوآوران برای تبدیل ایده به محصول نیاز به کمک بسیج مهندسین صنعت داشته باشند، ما با توجه به ارتباطاتی که با دستگاه‌های مختلف داریم، می‌توانیم کمک کنیم؛ به‌ویژه کسانی که در مناطق دورافتاده هستند و می‌خواهند ایده خود را به محصول تبدیل کنند؛ بر این اساس، چون این افراد به مسئولان استانی و حتی کشوری دسترسی ندارند، ما این دسترسی را برای آن‌ها توسط ۴۰۰ ناحیه مقاومت و کانون بسیج مهندسین صنعت تسهیل می‌کنیم.

دومین کاری که با وزارتخانه‌ها دنبال می‌کنیم در حوزه پدافند غیرعامل و پروژه تخصصی زیرساخت داده‌های مکانی (SDI) است و این هم پروژه‌ای است که در دنیا تعداد محدودی به آن پرداخته‌اند؛ انجام این پروژه که تاکنون در کشور به صورت متمرکز در هیچ مجموعه‌ای انجام نشده، پروژه‌ای سخت و هزینه‌بر است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار