یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

دیده‌بانی، راهبردی هوشمندانه

خلأهای امروز کشور نشان از آن دارد که دیده‌بانی هوشمندانه در راستای گردآوری اطلاعات موثق صورت نگرفته؛ بر همین اساس به منظور رفع مشکلات جامعه در حوزه‌های مختلف به خصوص اقتصاد و فرهنگ نیاز به دیده‌بانی هوشمندانه است تا دولتمردان با تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده در جهت رفع نواقص و چالش‌ها گام بردارند.
کد خبر: ۴۴۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴ - 12March 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «موسی‌الرضا عبداللهی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ در تمام جنگ‌ها برای نفوذ به منطقه دشمن، اولین اقدام جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی راه‌های نفوذ از طریق دیده‌بانی بود و امروز نیز رفع مشکلات جامعه نیازمند دیده‌بانی و رصد شرایط کشور است؛ بر همین اساس دیده‌بانی به عنوان یک راهبرد هوشمندانه، سرآغاز فرایند هوشمندی در هر جامعه‌ است.

به جرات می‌توان گفت که دیده‌بانی در جنگ و در عالم سیاست جان مایه‌ی فرایند تغییر محاسبات دشمن است. هنر آینده‌گرا این است که از طریق دیده‌بانی، تغییرات چشم‌انداز آینده را با بینش لازم در بازه‌های زمانی مختلف مورد شناسایی قرار دهد و چشم‌انداز نفوذ به منطقه دشمن را شناسایی کرده و از طریق روز آمدسازی اطلاعات، طرح‌های عملیّاتی را به اجرا گذاشته و یا اینکه راه‌های نفوذ دشمن را محدود ساخته و از بین ببرد.

تحلیل توانمندی، استحکامات و راه‌های مواصلاتی دشمن بدون کار دیده‌بانی محقق نمی‌شود و بدون این مهم وارد شدن به منطقه دشمن برای نبرد، کاری سخت و دشوار است. در عملیّات‌های گسترده نظامی از طریق دیده‌بانی هوشمندانه تمام تغییر و تحولات منطقه دشمن در مراحل قبل، حین و پس از عملیّات رصد می‌شود و عملیّات بر مبنای اطلاعات بدست آمده به مرحله اجرا درمی‌آید.

دیده‌بانی هوشمندانه محدود به زمان نیست و امروز نیز در دنیای مدیریّت مدرن از طریق دیده‌بانی هوشمندانه برنامه‌های بلند مدّت به سر انجام می‌رسد. دولت‌ها در سیاست‌های بلند مدّت خود از پیشرفته‌ترین ابزار دیده‌بانی زمینی، هوایی برای کسب اطلاعات و آمار استفاده می‌کنند، تا از آن طریق بتوانند کشور و حکومت خود را از طریق برنامه‌های کوتاه مدّت و بلند مدّت به نتیجه مطلوب برسانند.

در فضای تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی عقلانی در سطوح مختلف نظامی، سیاسی و مملکت‌داری از طریق گردآوری اطلاعات در حوزه‌های نظامی برای امنیّت‌بخشی به جامعه و در حوزه سیاسی برای مقابله با سیاست‌های خصمانه دشمن است. از طریق دیده‌بانی هوشمندانه است که اطلاعات کافی در مورد دشمنان بدست می‌آید، بنابراین همانگونه که در جنگ‌ها از عنصر دیده‌بان و دیده‌بانی بهترین استفاده را می‌بردند، در عالم سیاست نیز باید از عنصر دیده‌بان و دیده‌بانی بهترین استفاده را ببرند تا در برنامه‌ریزی‌های حکومتی کمترین بازخورد را در حوزه سیاست‌ داشته باشند.

عواملی همچون عدم رصد کامل و دقیق منطقه دشمن، نبود دقت نظر در تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده توسط دیده‌بان و یا ساده انگاشتن داده‌های دیده‌بان باعث بوجود آمدن کاستی‌هایی در عملیات‌های نظامی می‌شد. خلأهای امروز کشور نیز نشان از آن دارد که دیده‌بانی هوشمندانه در راستای گردآوری اطلاعات موثق صورت نگرفته است؛ بر همین اساس به منظور رفع مشکلات جامعه در حوزه‌های مختلف به خصوص اقتصاد و فرهنگ نیاز به دیده‌بانی هوشمندانه است تا دولتمردان با تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده در جهت رفع مشکلات و نواقص گام بردارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار