هنر در رفع بحران‌های اجتماعی می‌تواند تأثیرگذار باشد

دبیر بخش هنری رسانه نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» گفت: پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب، این هنرواره با هدف تجلیل از نقش‌آفرینی کادر درمان کشور در جهت مقابله با ویروس کرونا با همت سازمان تبلیغات اسلامی جبهه مردمی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۴۷۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵ - 14March 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سیده عذرا موسوی» دبیر بخش هنری رسانه نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» درباره هدف از برگزاری نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» اظهار داشت: در راستای سخنان مقام معظم رهبری درباره تداوم نقش‌آفرینی مردم در مبارزه با ویروس کرونا و گسترش همدلی و مواسات در جامعه، قرارگاه مشترک جبهه مردمی انقلاب اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی، با همکاری برخی از نهادها و سازمان‌های فعال و پیشرو در عرصه مبارزه با ویروس کرونا، تصمیم به برگزاری نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» گرفتند.

دبیر بخش هنری رسانه نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» گفت: این هنرواره قصد دارد در قالب هنرهای تصویری، موسیقی، ادبیات، رسانه و هنرهای تجسمی، نقش دانش‌آموزان، دانشجویان، روحانیان، زنان، گروه‌های جهادی و مردمی و اصناف و بازاریان را در ارتباط با این موضوع به تصویر بکشد و توجه مردم را بیش از پیش به اهمیت آن جلب کند.

وی درباره استقبال علاقه‌مندان از حضور در این هنرواره و سطح کیفی آثار ارسال شده خاطرنشان کرد: دبیرخانه‌ و تیم اجرایی جشنواره در سطح بسیار گسترده‌ای اقدام به اطلاع‌رسانی کرده و از تمام گروه‌های هنری، جهادی و مردمی دعوت به شرکت در این هنرواره کرده و آثار بسیار زیادی از شهرها و روستاهای مختلف ایران به دبیرخانه ارسال شده است. تاکنون حدود ۴٠٠٠ اثر در رشته‌های گوناگون هنری و ادبی ثبت و کدگذاری شده، که از این میان، ٣١۶ اثر در بخش داستان کوتاه و داستانک و ١٨١ اثر در بخش شعر به ثبت رسیده است. امیدوارم که در اواسط هفته آینده این آثار برای داوری در اختیار داوران هر بخش قرار بگیرد. هم‌چنین از آنجا که این فراخوان عمومی بوده و هیچ محدودیت سنی و حرفه‌ای نداشته، آثار از نظر کیفی در سطوح متفاوتی قرار دارند، در ضمن بناست که تعداد بسیار زیادی از آثار دانش‌آموزی با موضوع هنرواره که البته از تعداد دقیق آنها هنوز اطلاعی ندارم، در بخش جداگانه‌ای به قضاوت و ارزیابی گذاشته شود.

موسوی افزود: برای داوری در دو بخش شعر و داستان از شش داور جوان و متخصص با رزومه‌ای قابل دفاع و محکم دعوت به عمل آمده که ا‌ن‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک، اسامی این عزیزان منتشر خواهد شد.

دبیر بخش هنری رسانه هنرواره ملی «روایت جهاد»، درباره نحوه حمایت مجموعه از برگزیدگان اولین دوره این هنرواره گفت: از آثار برگزیده در هر یک از رشته‌های هنری تقدیر و تجلیل به‌عمل می‌آید و آثار برگزیدگان در کتابی منتشر و در دسترس قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است، نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» یک تجربه جدید به‌شمار می‌آید، به‌‌همین دلیل مشکلات زیادی بر سر راه ما وجود دارد. در همین رابطه از برگزیدگان اولین دوره این جشنواره تنها حمایت مادی و معنوی به‌عمل می‌آید، البته امیدوارم در ادامه با گذشت زمان برای حمایت از آنان برنامه‌های مطلوب‌تری در دستور کار قرار بگیرد.

موسوی در ادامه درباره نقش تأثیرگذار هنر در رفع بحران‌های اجتماعی افزود: هنر یک رسانه و ابزاری به دست هنرمند برای ارتباط با مخاطب است. اثر هنری می‌تواند احساسات انسانی را برانگیخته کند، حس همدلی، ایثار و مهربانی را برانگیزد، دردها را التیام دهد و وسیله‌ای برای اطلاع‌رسانی باشد. امسال برای همه مردم ایران سال سختی بود، لازم بود هنرمندانی دل به دریا بزنند و مجاهدت‌ها و فداکاری کادر پزشکی و همه کسانی که با این بیماری در ارتباط مستقیم بودند را به تصویر بکشند. تلاش گروه‌های مردمی و جهادی را در حمایت از خانواده‌هایی که کرونا زندگی‌شان را دست‌خوش تغییر و تحول اساسی کرده بود، به نمایش بگذارند تا حرکتی را رقم بزنند و مرهمی بر دردها بگذارند. در این میان برخی از هنرمندان نیز با خلق آثاری با چاشنی طنز، لبخند را به لب مردم آورده و تلاش کردند غم‌ها را تا جایی که می‌توانند دور کنند.

وی در خصوص نقش فعالیت‌‌های مناسب هنری و رسانه‌ای در جهت تقویت روحیه جامعه اظهار کرد: یک مثلی وجود دارد که می‌گوید، اگر قرار باشد روزی مردم دردهایشان را بیاورند در وسط میدان روی هم بگذارند و بعد از آن‌ها بخواهند که هر دردی را که دلشان می‌خواهد بردارند، هرکس سراغ درد خودش را می‌گیرد و به دنبال همان می‌رود. زمانی‌که مردم ببیند که در تحمل دردی تنها نیستند، آدم‌های دیگری هم شبیه آن‌ها هستند و افرادی وجود دارند که آنها را از یاد نبرده‌اند و به فکرشان هستند، امید و انگیزه‌شان برای عبور از این بحران افزایش می‌یابد. یکی از ابزارها برای انتقال این حس و تجربه، هنر است. عکس، فیلم، ترانه، سرود، کاریکاتور، شعر، داستان و غیره، تمام از این موارد می‌توانند سبب جلب توجه و التیام‌دهنده دردها باشند.

موسوی در پایان درباره نقش هنر در زمینه تقویت، وحدت و همدلی که تا چه میزان می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد گفت: برای ما که تجربه‌ای مثل دفاع مقدس را در پرونده خود داریم، نقش سرودها و خطابه‌های حماسی در اجتماع نیروها، تقویت شور جهاد، زنده نگه داشتن دل‌ها و پررنگ کردن امیدها از یاد نمی‌رود. چه کسی می‌تواند منکر تأثیر نقاشی‌های دیواری، شعرهای پرشور و عکس‌های شورانگیز شود؟ چه کسی می‌تواند اثر «روایت فتح» را در آن سال‌ها نادیده بگیرد. همین حالا هم در هر یک از بحران‌ها مثل سیل و زلزله می‌بینید که انتشار یک عکس یا یک مستند چه موجی را در بین مردم به راه می‌اندازد. چه‌قدر انگیزه ایجاد می‌کند و چه کسانی را پای کار می‌کشد. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر تأثیر هنر در نزدیک کردن دل‌ها به یکدیگر شود.

بنابراین گزارش، اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» با موضوع مجاهدت‌های مردمی در عرصه مواسات و مبارزه با ویروس کرونا، با ویژه برنامه‌های هفته هنر انقلاب، در سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی، در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار