تثبیت برتری ایران در عملیات فتح المبین

پیروزی ایران در عملیات فتح المبین، تعادل روحی نیرو‌های عراقی را از بین برد و برتری سیاسی ـ نظامی ایران را بر عراق و حامیانش تحمیل و تثبیت کرد.
کد خبر: ۴۴۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵ - 31March 2021

تثبیت برتری ایران در عملیات فتح المبینبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات فتح المبین در روز دوم فروردین ۱۳۶۱ در مناطق غرب شوش تا مرز فکه به مدت هشت روز به طول انجامید و در نهایت با پیروزی کامل نیرو‌های ایران به اتمام رسید و نظر بسیاری از کارشناسان و نیرو‌های عراقی درمورد توان نظامی جمهوری اسلامی را تغییر داد.

پس از اتمام عملیات طریق‌القدس، برنامه ریزی نهایی برای آغاز سومین عملیات بزرگ ایران در دستور کار فرماندهان قرار گرفت. برنامه ریزی برای عملیات فتح‌المبین از آبان ماه ۱۳۶۰ شروع شد و شناسایی منطقه و طراحی عملیات فتح‌المبین حدود ۴ ماه طول کشید. کار شناسایی کلی منطقه عملیات، برعهده واحد اطلاعات سپاه دزفول به سرپرستی شهید مهدی زین‌الدین بود که از ماه‌ها قبل انجام شد و نتیجه ارزیابی اولیه آن، روز پنجم آذر ۱۳۶۰ تهیه شد.

برای اجرای این عملیات، مناطق غرب شهر شوش تا مرز فکه، یکی از مهم‌ترین محور‌هایی که عراق برای تصرف خوزستان از آن طریق حمله می‌کرد؛ انتخاب شد.

ارتش عراق از زمان و مکان این عملیات باخبر بود بنابراین طرح مانور و تعیین محور‌های عملیاتی، عواملی بودند که می‌توانستند واحد اطلاعات ارتش عراق را درمورد عملیات و منطقه اجرای آن ناکام بگذارند و دشمن نتواند آن را پیش بینی کند و غافلگیر شود.

در ادامه استراتژی (راهبرد) آزادسازی خوزستان، اجرای عملیات فتح‌المبین در منطقه غرب رودخانه کرخه و نتایج عملیات، برای عراق و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور و همچنین برای ایران نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.

عملیات فتح المبین نوعی رویارویی گسترده در منطقه‌ای وسیع میان نیرو‌های دو کشور به وجود آورد که نتیجه سرنوشت سازی داشت. در این مرحله نیرو‌های ایران، قدرت فرماندهی و هدایت نیرو‌ها در عملیات‌های نظامی و نیرو‌های عراقی، میزان قدرت دفاعی خود در یک عملیات ترکیبی را مورد آزمایش قرار دادند.

پیروزی ایران در این عملیات، تعادل روحی نیرو‌های عراقی را از بین برد و برتری سیاسی ـ نظامی ایران را بر عراق و حامیانش تحمیل و تثبیت کرد.

عملیات فتح‌المبین در ابتدای سال ۱۳۶۱، در روز دوم فروردین با حضور گسترده نیرو‌های مردمی در جبهه‌ای وسیع شروع شد و طی هشت روز قوای نظامی ایران به همه اهداف خود رسیدند. تجهیزات زیادی از دشمن نابود شد و غنیمت زیادی گرفته شد؛ به همین دلیل، در مرحله جدید، عملیات فتح المبین برجسته‌ترین پیروزی نظامی ایران بود و خفّت‌بارترین شکست را بر عراقی‌ها تحمیل کرد.

عراقی‌ها تصور می‌کردند که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند مسائل اساسی کشور خود از جمله مسائل سیاسی و نظامی را حل و فصل کند، اما ادامه عملیات‌های نظامی ایران، تصور عراقی‌ها و سایر ناظران و تحلیل گران را تحت تأثیر قرار داد.

نتایج و بازتاب عملیات فتح‌المبین، وقوع تحولی اساسی در جنگ و تغییر ماهیت جنگ را نشان می‌داد. نتایجی که از تحولات جدید در عملیات‌های نظامی مخصوصاً در عملیات فتح المبین به دست آمدند، عراقی‌ها را متقاعد کردند که قوای نظامی ایران می‌توانند شکست اساسی را بر نیرو‌های عراقی وارد سازند. در نتیجه شکست عراقی‌ها در عملیات فتح‌المبین، باعث تغییر تصورات و ذهنیت آن‌ها شد.

انتهای پیام/ ۱۱۸

نظر شما
پربیننده ها