دفاع‌پرس بررسی کرد؛

دشمن‌شناسی و راهکار مقابله با توطئه‌ها در کلام امام خامنه‌ای

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در سخنرانی‌هایشان، مسوولین و مردم را بر ضرورت دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی هشدار داده‌اند و رعایت این امر مهم را یکی از راهکار‌های خنثی سازی توطئه‌های بدخواهان و دشمنان نظام و انقلاب اسلامی عنوان کرده‌اند.
کد خبر: ۴۴۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۵ - 05April 2021

پرهیز از غفلت در مقابل دشمنبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان به رهبری امام خمینی (ره) یکی از بارزترین رخداد‌های قرن بیستم به شمار می‌رود؛ انقلابی که در ابعاد گوناگون، منشاء پیامد‌های بنیانی و شگرفی در سطح جهان شد و علاوه بر آن که به انسان‌ها کرامت، به مسلمانان شوکت و به مومنان عزت و عظمت بخشید، در ایران بر منافع بیگانگان خط بطلان کشید.

بدونِ شک، ویژگی ضد استعماری این انقلاب عظیم، راه هرگونه سوء استفاده بیگانگان از منافع ملی را سد و عزم دشمنان را در از بین بردن اهداف ضد استعماری نظام اسلامی دوچندان کرد.

در این میان، نقش رهبری در شناخت دشمن و شگردهایش از عوامل اصلی پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود؛ امروز نیز تبیین دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت آگاهی مردم و نسل جوان و خنثی‌سازی توطئه‌های جدید دشمنان و به ویژه مقامات کاخ سفید بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.

برای تصمیم‌گیری و چگونگی واکنش در برابر دشمن، باید ابتدا او راشناخت، به اهدافش پی برد و روش‌های او را در ضربه زدن و رسیدن به اهدافش بازشناخت؛ همچنان که باید نقاط ضعف و قوت او را مورد مطالعه قرار داد؛ اگر شناسایی دشمن خوب انجام نگیرد آثار منفی آن در مراحل تصمیم‌گیری و برخورد، خود را نشان می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تایید دشمن‌شناسی، به عنوان یک وظیفه مستمر، می‌فرمایند: دشمن را بشناسیم؛ دشمنان جهانی که خودشان را به‌وسیله‌ی انواع و اقسام اقلام آرایشیِ رسانه‌ای و تبلیغاتی بزک می‌کنند و در مقابل چشم قرار می‌دهند، بشناسیم؛ آمریکا را بشناسیم. پشت سر صدام چه کسی بود؟ آمریکایی‌ها بودند، غربی‌ها بودند، همان کسانی بودند که بمب‌های شیمیایی را به او دادند، چراغ سبز هم به او دادند و در مقابل این جنایت بزرگ و این قتل‌عام عجیب سکوت هم کردند. آن کسانی که امروز سعی می‌کنند از این هیولا - که سیاست‌های آمریکایی و سیاست‌های بعضی از دنباله‌روان آمریکا است - یک چهره‌ی موجّهی معرّفی کنند، اینها دارند خیانت می‌کنند؛ اینها دارند جنایت می‌کنند. این کسانی که این حقیقت روشن را کتمان می‌کنند، این دشمنی خباثت‌آلود را در زیر پرده‌های توجیه می‌پوشانند، اینها دارند خیانت می‌کنند به این ملّت. کشور ما و ملّت ما احتیاج دارد دشمن را بشناسد، عمق دشمنی را بفهمد.

در ادامه به بخشی از بیانات گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ضرورت دشمن‌شناسی و راهکارهای تقابل با توطئه‌های آنها پرداخته‌ایم که با هم می‌خوانیم.

- از مهمترین اهداف دشمن تضعیف اصل ولایت فقیه بوده است. اصل ولایت فقیه به عنوان مهم‌ترین رکن نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود؛ اصلی که نظام اسلامی را یک نظام دینی قرار داده و سببِ امتیاز آن از نظام‌های موجود دنیا شده است؛ به همین دلیل این رکن مورد هجوم دشمن قرار گرفته که گاه توسط عوامل داخلی دست به انجام آن‌ها می‌زند.

- عزیزان من! این دشمنی‌ها با نظام جمهوری اسلامی همه به خاطر این است كه ملت ایران، راه استقلال در سایه‌ی حاكمیت قانون الهی را برگزیده است و حاضر نیست كه در مقابل آنها به زانو درآید و اظهار ضعف كند.

- دشمن می‌خواهد جوانان ملت ایران را با فاسد كردن، با گرفتن احساس مسوولیت از آنها، با گرفتن شور و شوق ایمانی از آنها، با سرگرم كردن آنها به لهو و لعب و انداختن آنها در دام شهوات از او بگیرد.

- قدرت‌های ستمگر نمی‌خواهند یک جمهوری اسلامی باشد، که قیام و وجودش به این معنی است که مسلمانان در همه جای دنیا می‌توانند مشابه چنین کشوری را تشکیل دهند. از این می‌ترسند.

- به دوستان و برادران محترم خودمان در مشاغل گوناگون سیاسی و دولتی و غیر دولتی و مانند اینها تأکید می‌کنم از ادبیات دشمن استفاده نکنید. دشمنان انقلاب از روز اول آمدند تعبیر ادبیات تندرو و میانه‌رو را مطرح کردند؛ فلانی تندرو است، فلان جریان تندرو است، فلان جریان میانه‌رو است. آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بنده‌ی حقیر هستم. میانه‌رو حرف قشنگی است اما اسلام این‌جوری حرف نمی‌زند؛ بفهمیم معارف اسلامی را. اسلام، طرف‌دار میانه و طرف‌دار «وسط» است؛ اما «وسط» در اسلام چیست؟ در مقابل تندرو است؟ نه، «وسط» در مقابل منحرف است؛ راه میانه یعنی راه مستقیم. اگر از این راه مستقیم منحرف شدید -چه به این طرف و چه به آن طرف- این غیر میانه است. پس در مقابل میانه‌رو تندرو نیست؛ در مقابل میانه‌رو منحرف است.

- دشمنان با اسلام، با جمهوری اسلامی، با استقلال یک ملت به شدت دشمنند و با ملتی که بخواهد در مقابل آنها استقلال خودش را حفظ کند، از اعماق قلب کینه می‌ورزند.

- آن کسانى که با اسلام بدند، آن کسانى که نام اسلام آنها را میرَمانَد، آن کسانى که حاضرند به‌خاطر حفظ مطامع مادّى خود با هر دعوت حقّى مبازره کنند و بجنگند - و اسلام دعوت حقّى است که به حقّ و عدل دعوت می‌کند - اینها در دنیاى اسلام بیکار نیستند، به‌خصوص بعد از پدید آمدن جمهورى اسلامى؛ بعد از آنکه در این نقطه‌ى حسّاس جغرافیاى عالم، نظامى بر اساس اسلام تشکیل شد، توطئه‌ها شدید شد، پیچیده شد.

- در میان امّت اسلامى کسانى هستند که براى مقابله‌ى با برادران مسلمان خودشان با دشمنان اسلام دست‌به‌دست می‌دهند؛ امروز ما این را داریم؛ به شیطان نزدیک می‌شوند براى اینکه با برادران مسلمان خودشان بجنگند و مبارزه کنند و مقابله کنند؛ امروز کسانى هستند که حاضرند با رژیم صهیونیستى همکارى کنند، براى اینکه برادر مسلمان خودشان را به خاک بیندازند.

- امروز سیاست‌های خباثت‌آلود استکبار در منطقه‌ی ما ایجاد جنگ‌های نیابتی است؛ برای منافع خودشان، کشورهای منطقه را یا گروه‌هایی در داخل کشورها را تحریک کنند و وادار کنند که به جان هم بیفتند و آنها منافع خودشان را دنبال کنند؛ جیب کمپانی‌های اسلحه‌سازی را پر کنند، سیاستهای اقتصادیِ اقتصاد نزدیک به ورشکستگی خودشان را ترمیم کنند؛ هدف آنها این است؛ ما باید بیدار باشیم.

- شناخت درست از دشمن داشته باشیم. دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابسته‌ی به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت می‌کند که می‌تواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند. جبهه‌ی دشمن را بشناسیم، شیوه‌های دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم دشمن‌ چه جوری دشمنی می‌کند. گاهی هست که دشمن وارد می‌شود، یک کاری را شروع می‌کند به قصد یک هدف خباثت‌آمیز و ما درست نمی‌دانیم آن هدف چیست؛ ظاهر کار را نگاه می‌کنیم می‌بینیم کار خوبی است و از آن استقبال میکنیم؛ درحالی‌که او دارد آن هدف [خودش‌] را دنبال می‌کند. داشته‌ایم؛ از این قبیل در کشور داشته‌ایم و داریم مواردی را که آنها یک کاری را شروع کردند با یک هدفی، ما هم ظواهر کار را نگاه کردیم گفتیم عجب! خب اینکه کار خوبی است، اینکه اشکالی ندارد؛ درحالی‌که اگر بصیرت داشته باشیم، اگر اهداف دشمن را بشناسیم، این‌جوری گول نمی‌خوریم.

- بصیرت این است که شما بدانید با چه کسی طرفید، بدانید که او درباره‌ی شما چه فکری دارد، بدانید که اگر چشم خودتان را بستید و فکر نکردید، ضربه خواهید خورد. توقّع ما از نخبگان سیاسی و غیرسیاسی کشور این است که این بصیرت را داشته باشند. مردم خوشبختانه این بصیرت را دارند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار