یادداشت/

«کمان 22» پرچمدار پهپادهای استراتژیک نهاجا

پهپادهای نوین نیروی هوایی مطابق با استانداردهای جغرافیایی و آب و هوایی کشورمان به تولید انبوه می‌رسند و لذا در صورتی که حماقتی از دشمنان سر بزند، آن‌ها باید خود را برای غافلگیری‌های بزرگ در عرصه رزم هوایی آماده کنند.
کد خبر: ۴۵۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ - 19April 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - امیر سرتیپ دوم خلبان «حمید مصطفوی» فرمانده پایگاه شکاری شهید حبیبی مشهد؛ در علوم نظامی چنین گفته می‌شود که نیروی هوایی یک رسته عملیاتی تجهیزات محور است؛ به این معنا که علاوه بر دانش نیروی انسانی و دوره‌های آموزشی تخصصی افسران، تأثیر استفاده از یک ناوگان هوایی قدرتمند و اثرگذار نیز در بازدارندگی و توان دفاعی این نیرو بسیار حیاتی است.

از سوی دیگر، الزام برای به روز نگاه داشتن تجهیزات و آماده به رزم بودن نفرات در نیروی هوایی نیز باعث شده تا افسران این رسته عملیاتی همواره در زمره زبده‌ترین افسران ارتش باشند و ماحصل همه این موارد، شرایطی را ایجاد کرده که در طول 42 سال عمر بابرکت نظام اسلامی، نیروی هوایی مقتدر ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمل توانمندی خود را به دوست و دشمن ثابت کند.

حقیقت آن است که توانمندی نظامی و قدرت بازدارندگی تنها منوط به در اختیار داشتن تجهیزات مدرن و لوکس نیست بلکه دانش استفاده دقیق و بهینه از یک ناوگان نظامی نیز به همان اندازه اهمیت دارد لذا باید آن دسته از کشورهایی را که با دلارهای نفتی، منطقه را تبدیل به یک زاغه مهمات بزرگ کرده‌اند، آگاه کرد که دلخوش به جنگنده‌های لوکس خریداری‌ شده از آمریکا نباشند زیرا ما امروزه از مرزهایمان هم فراتر رفته‌ایم و تجهیزات دشمن را در هر نقطه از جهان که پایگاهی دایر کرده، تحت رصد و ارزیابی داریم و متناسب با آن، آمادگی دفاعی خود را تقویت می‌کنیم.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به دانش روزآمدی در عرصه دفاع از گستره آسمان ایران اسلامی دست‌ یافته و جنگنده‌های مافوق صوت، انواع موشک‌های نقطه زن و هواپیماهای بدون سرنشین نهاجا شرایطی را ایجاد کرده که جمهوری اسلامی ایران آماده‌تر از همیشه در برابر هرگونه تهدیدی آماده اقدام و مقابله باشد. 

جوانگرایی، رمز موفقیت در نهضت قطعه‌سازی

تدبیر فرمانده معظم کل قوا و دستور سلسله‌مراتب فرماندهی در نیروی هوایی ارتش همواره بر این اصل تأکید داشته است که از نیروهای جوان و نخبه در عرصه‌های فنی و پروازی استفاده شود و بر همین اساس، امروزه افسران جوان پایگاه هوایی شهید حبیبی مشهد در عرصه مأموریت‌های مهم پروازی به عنوان خلبان و در حوزه بازآماد (اورهال) هواپیماها به عنوان متخصصان فنی عهده‌دار انجام امور هستند.

در طول 42 سال عمر بابرکت نظام اسلامی، روحیه خودباوری و خودکفایی در نیروهای مسلح و بالأخص نیروی هوایی تا حدی نهادینه شده که امروزه در عرصه ساخت قطعات هواپیماها و تجهیزات پشتیبانی همچون خودروهای کشنده و ماشین‌های کمکی پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد هستیم و در این راه پرافتخار، پایگاه هوایی شهید حبیبی مشهد ازجمله مراکز پیشتاز در نهضت ملی قطعه‌سازی بوده است که افسران آن از عهده انجام تمام امورات مربوط به تعمیر، نگهداری، تجهیز و حتی تولید قطعات برآمده و دانش آن را بومی ساخته‌اند.

«کمان 22»، پرچمدار پهپادهای استراتژیک نهاجا

تقویت توان پهپادی در نیروی هوایی یکی دیگر از موضوعاتی است که در سال‌های گذشته مورد تأکید خاص سلسله‌مراتب فرماندهی بوده و به دلیل ظرفیت‌های خاصی که این پرندگان هدایت‌پذیر از راه دور دارند، این موقعیت وجود دارد که به صورت گسترده از این پرنده در دفاع از گستره آسمان ایران اسلامی استفاده شود.

بدون شک «کمان 12» و «کمان 22» را می‌توان سرآغاز تولید پهپادهای استراتژیک در ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست؛ چراکه پس از موفقیت چشمگیر کمان 12 در انجام مأموریت‌های خاص و مهم و درحالی که هنوز زمان زیادی از طراحی و تولید این پهپاد هجومی نمی‌گذرد، متخصصان صنایع دفاعی کشور توانسته‌اند نسل جدید این پهپاد را بنام کمان 22 طراحی و تولید کنند.

مداومت پروازی در کمان 22 افزایش چشمگیری یافته است؛ تا حدی که این پرنده می‌تواند بدون نیاز به سوختگیری مجدد تا ساعت‌ها در اوج باقی بماند و از تجهیزات اپتیکی نقطه زن که به آن‌ها مسلح شده است، استفاده کند. علاوه بر این، نسل جدیدی از موشک‌های هوا به زمین در این پهپاد تعبیه ‌شده که در علوم نظامی به این تسلیحات «دور ایستا» گفته می‌شود و این ظرفیت را برای مهاجم ایجاد می‌کند که از فواصل بسیار دور موشک خود را به سمت هدف موردنظر شلیک کرده و اپراتور به صورت نیابتی و با بهره‌گیری از سامانه‌های هدایتی پهپاد، موشک را تا اصابت به هدف هدایت می‌کند.

مصادیق این‌چنینی به‌ خوبی نشان می‌دهد که ابتکار عمل در اختیار افسران توانمند و نخبه نیروی هوایی ارتش است و دانش طراحی و تولید پهپاد به گونه‌ای بومی‌سازی شده که پهپادهای نوین مطابق با استانداردهای جغرافیایی و آب و هوایی ایران اسلامی به تولید انبوه می‌رسند و به این خاطر که دشمن تاکنون سابقه رویارویی با این ناوگان پرتعداد از پرندگان هوشمند را نداشته است، در صورتی که حماقتی از آنان سر بزند، باید خود را برای غافلگیری‌های بزرگ در عرصه رزم هوایی آماده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار