تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نتیجه ۲۰ سال مداخله نظامی آمریکایی‌ها در افغانستان/ آمریکا به‌دنبال خروج مسئولانه از افغانستان است

شفیعی با بیان اینکه مداخله نظامی ۲۰ ساله آمریکایی‌ها در افغانستان تقریباً هیچ دستاوردی نداشته و آن‌ها به‌دنبال خروج مسئولانه از این کشور هستند، گفت: به نظر آمریکایی‌ها خروج مسئولانه به این معنی است که افغانستان به اندازه کافی نیروی نظامی برای برخورد با عناصری که مخل امنیت این کشور هستند، دارد.
کد خبر: ۴۵۲۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰ - 25April 2021

نتیجه مداخله نظامی آمریکایی‌ها در افغانستان/ آمریکا به‌دنبال خروج مسئولانه از افغانستان است«نوذر شفیعی» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اظهار داشت: اصولاً بایدن مثل ترامپ با تداوم حضور نیروهای آمریکایی در خارج از کشور به‌خصوص در خاورمیانه خیلی موافق نبود و بین دو دیدگاه متردد بود؛ دیدگاه اول نگاه حقوق بشری حزب دموکرات و شخص بایدن به افغانستان بود و دیدگاه دوم نیز نگاه محافل نظامی و دیپلماتیک آمریکا به مسئله افغانستان است. 

وی در ادامه با اشاره به سناریوهای پیش روی آمریکایی‌ها برای خروج از افغانستان، گفت: نزدیک به 20 سال است که آمریکایی‌ها در افغانستان مداخله نظامی می‌کنند و علیرغم حضور آمریکایی‌‌ها به بهانه تامین امنیت، افغانستان کماکان در یک وضعیت متزلزل بسر می‌برد. به نظر می‌رسد، متحمل شدن هزینه گزاف مالی، کشته شدن حدود سه هزار  نفر از نظامیان آمریکایی و افزایش نا امنی تداوم حضور  آن‌ها در افغانستان بی‌فایده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بر این بارو است: آمریکایی‌ها در حال حاضر سناریوی میانه‌ای را در نظر گرفته‌اند که آن خروج مسئولانه است؛ خروج مسئولانه از دید آمریکایی‌ها این است که افغانستان به اندازه کافی نیروی نظامی برای برخورد با عناصری که مخل امنیت این کشور هستند، دارد و کافی است این نیروها آموزش نظامی ببینند و تجهیز نظامی شوند و از حمایت مالی قوی برخوردار شوند.

وی در پایان خروج نیروهای آمریکایی را اینگونه ترسیم کرد: قرار است از اول ماه می ( 11 اردیبهشت) نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند؛ اما بخشی از نیروهای مستشاری آمریکا در افغانستان برای آموزش نیروهای افغانستان باقی می‌مانند؛ یعنی عملاً نیروهای افغانستانی به نیابت از آمریکا  کارهایی که آمریکایی ها در جهت ثبات افغانستان- از دید آمریکایی‌ها- لازم است را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار