یادداشت/ حبیب‌الله مازندرانی

احیای دفاع مقدس در سینما و نقش نویسندگان

مهم‌ترین نکته‌ای که درباره احیای دفاع مقدس در سینما باید در نظر گرفت این است که باید روی نویسنده‌‎ها سرمایه‎‌گذاری کرد و سطح آگاهی و دانش آن‌ها ارتقا داده شود.
کد خبر: ۴۵۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 29April 2021

احیا دفاع مقدس در سینما و نقش نویسندگانگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ حبیب‌الله مازندرانی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی معتقد است دوران هشت ساله دفاع مقدس دورانی خاص و درخشان در تاریخ کشور ماست که بدون تردید سینما یکی از موثرترین ابزار‌های انتقال این ارزش‌هاست که امروز به واسطه کم کاری‌ها در این حوزه روز به روز در حال کمرنگ شدن است.

انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان یک وظیفه همگانی است که همه در مقابل آن مسئول هستند. بدون تردید سینما یکی از موثرترین ابزار‌های انتقال این ارزش‌هاست. دهه ۶۰ در سینمای ایران دهه‌ای بود که سینما با آن شکل گرفت. دهه ۶۰ بیشترین فیلم‌های جنگی در این دوره و با کمترین امکانات ساخته و روی پرده سینما قرار می‌گرفت.

سینمای دفاع مقدس به عنوان یکی از گونه‌های سینمای ایران با تکیه بر ارزش‌های حاکم بر سال‌های جنگ تحمیلی و سرداران بی ادعای آن دوران، وظیفه‌ای خطیر را برعهده گرفت تا به بیان ناگفته‌های مقاومت دست‌های خالی، ولی باهمت در برابر دشمن تا بن دندان مسلح بپردازد، ولی هرچه از سال‌های جنگ دور می‌شویم گویا علی‌رغم همه شعار‌ها درباره ارزش دفاع مقدس، خاکستر خاموشی بر ذهن مسئولین فرهنگی نشسته است و به جای پرداختن به اصل مطلب فقط ظواهر دفاع مقدس را به یاد دارند و به آن‌ها می‌پردازند.

مهم‌ترین نکته‌ای که درباره احیای دفاع مقدس در سینما باید در نظر گرفت این است که باید روی نویسنده‌‎ها سرمایه‌‎گذاری شود و سطح آگاهی و دانش آن‌ها ارتقا داده شود در غیر این صورت با فاصله گرفتن از زمان جنگ و از میان رفتن سرمایه‌های دفاع مقدس، راویان جنگ، رزمندگان و بازیگران اصلی و حماسه‌های دفاع مقدسی، شاید دیگر فرصتی برای جبران خلاء‌های ناشی از کم کاری ما وجود نداشته باشد. به گفته کارشناسان فرهنگی اگر بخواهیم از طریق جنگ، تجارت پیشگی کنیم، به یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های نوستالژیک خود خیانت کرده‌ایم.

متأسفانه در برخی محافل می‌بینم که ارزش‌های جنگ، ابزار سیاست ورزی و ابزار کاسبی شده است. سیاست ورزی و کاسبی هر دو سم مهلک برای انتقال این ارزش‌ها در بین مردم است. باید توجه به ملزومات اقتصادی را از ساخت یک اثر ارزشی یا دفاع مقدسی حذف کنیم تا بتوانیم در این عرصه همانند سال‌های ابتدایی بعد از جنگ، به دور از ریا و ظاهر‌سازی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ارزش‌های دفاع مقدس تنها به جنگ و رشادت‌های رزمندگان ما خلاصه نمی‌شود و نباید صرفا به نمایش این موضوعات بپردازیم. دفاع مقدس توجه کردن به عقبه دینی و فرهنگی یک رزمنده است. اگر یک سرباز با کمترین امکانات توانسته است خوب بجنگد و حماسه خلق کند باید ببینیم این رفتار از چه عقبه دینی و فرهنگی نشأت گرفته است.

در انتشار کار‌های ارزشی دفاع مقدس باید به گونه‌ای عمل کنیم که همگانی باشد و همه مردم با آن درگیر شوند و اهداف و آموزه‌های این داستان را در زندگی شخصی خود مورد استفاده قرار دهند. برخی کارگردانان این عرصه معتقدند که امروز خلا وجود فیلمنامه‌های مناسب در این حوزه کاملا مشخص است و بسیاری از فیلم‌های موجود دارای فیلمنامه‌های ضعیف و بدون درون مایه قوی است.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که باید روی نویسنده‌ها سرمایه‌گذاری شود و سطح آگاهی و دانش آن‌ها ارتقا داده شود و نویسندگان مستعد و شایق شناسایی شوند تا جوانان بتوانند در کنار نویسندگان باسابقه به کار بپردازند. ما به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای نویسندگان نیاز داریم و نباید به وضعیت موجود اکتفا کنیم، بلکه این وضعیت باید ارتقا پیدا کند که بخشی از آن بر عهده دولت است تا افراد دخیل در امر سینمای دفاع مقدس مانند نویسندگان یا کارگردان‌ها را تشویق به کار بکند.

متأسفانه کل سینمای ما مشکل کمبود مطالعه و کم کاری دارد و شاید ما به اندازه انگشتان دو دست فیلمساز خلاق داریم. باید دولت سعی کند ارتقای بینش و دانش را همزمان در سینماگران به وجود بیاورد. چیزی که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در دیدار با کارگردانان به آن اشاره کردند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار