یادداشت/

ضرورت اهتمام مؤثر بر حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس

باید قوای تازه نفس جوانان پرشور انقلابی را در جهت بهره‌برداری از دفاع مقدس به عنوان یک گنجینه عظیم ملی به کار گرفت. باید با سازماندهی ظرفیت‌ها، توان مطالعاتی تاریخ‌پژوهان را بیش از گذشته تقویت کرد تا کاستی‌ها با سرعتی مضاعف رفع گردد و خلأها جبران شود.
کد خبر: ۴۵۴۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶ - 05May 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - سردار سرتیپ دوم پاسدار «محمود باقرزاده»، یکی از الزامات حضور در عرصه جنگ نرم فرهنگی، بهره‌گیری از استعدادها و ظرفیت‌های ملی است. دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، گنج بی‌نهایتی است که بهره برداری از آن با رعایت ضروریات و تعهد به الزاماتی می‌تواند سرمنشأ خیرات و برکات فراوان باشد.

با این حال، گرچه ابعاد اهمیت و تأثیرگذاری این برهه درخشان از تاریخ انقلاب اسلامی بر هیچکس پوشیده نیست اما باید به تلخی اذعان کرد که در این باره همچنان کاستی‌ها بسیار و خلأهای پرشماری احساس می‌شود.

ادعای گزافی نیست اگر چنین مطرح کنیم که رزمندگان و فرماندهان خراسانی بدون استثنا در همه عملیات‌های جنگ تحمیلی حضور داشته‌اند، اما حقیقت آن است که نقش‌آفرینی‌ها و جانفشانی‎ها در حجم و شماره با مستندات تصویری در دسترس همسان و متوازن نیستند و به نسبت حضور و مجاهدت گسترده خراسانی‌ها در دفاع مقدس، مستندات موجود بسیار کم‌حجم هستند.

امروز غبطه می‌خوریم که تقوا و اخلاص رزمندگان خراسانی باعث شد تا به خاطر پرهیز از ریا، اقبال گسترده‌ای نسبت به فیلمبرداری و مستندسازی به وجود نیاید و شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که در حال حاضر برای تشریح نقش رزمندگان خراسان در دفاع مقدس، به جستجوی مستندات نیاز پیدا کنیم در حالی که هیچ‌گاه جبهه‌ها خالی از رزمندگان خراسانی نبوده و فرماندهان ما سنگرداران عرصه‌های سخت و فاتحان خاکریزهای غیرممکن بوده‌اند.

شهید لسانی از شهدای بزرگوار گیلانی است که سال 1360 به جبهه اعزام می‌شود و در نهایت در منطقه «بازی دراز» به شهادت می‌رسد. اخیراً مستندی از زندگی این شهید والامقام تهیه و پخش شد که مقاطع مختلف سیره شهید لسانی را به نمایش می‌گذاشت و موضوع جالب‌تر این بود که فیلم‌برداری و مستندسازی مجاهدت‌های رزمندگان در عملیات‌های مختلف به تدبیر این شهید انجام شده بود. علاوه بر تجلیل مقام شامخ این شهید بزرگوار، باید این پرسش را مطرح کرد که چرا فرماندهان و رزمندگان دیگر دفاع مقدس چنین رویکردی نداشتند و رعایت موازین حیا و پرهیز از ریا در آن مقطع زمانی باعث شده تا امروز محتوای تصویری مستند از بعضی رزمندگان کمیاب و حتی نایاب باشد.

در نمونه دیگری می‌توان گفت که به استناد تاریخچه مکتوب دفاع مقدس، رزمندگان خراسانی به صورت رسمی در عملیات فتح‌المبین حضور نداشته‌اند با این حال پیشکسوتان جنگ تحمیلی و حافظه جاودان تاریخ شفاهی گواهی می‌دهد که بالغ بر 15 گردان از خراسانی‌ها به فرماندهی شخصیت‌های بزرگواری همچون شهیدان برونسی و رفیعی، از منطقه عملیاتی «شوش» گرفته تا «کانال المهدی» پرچم‌دار عرصه‌های ایثار و جهاد بوده‌اند.

در شرایطی که گردان های خراسانی در عملیات فتح‌المبین سنگ تمام گذاشته بودند، شاهد هستیم که 19 گردان آفندی از تیپ 21 امام رضا (ع) با تمام استعداد جنگی خود بلافاصله در عملیات بیت‌المقدس هم از همان ابتدا حضور پیدا می‌کنند. با این حال، با استماع مکالمات ضبط‌ شده رزمندگان و تهیه آوانما (پادکست) در طول سال‌های اخیر باید با تلخ‌کامی اظهار کرد که هیچ اثری از مکالمات رزمندگان خراسان از طریق ارتباط بیسیم‎ها وجود ندارد و در حالی که لهجه‌های شیرین رزمندگان را از جای جای این سرزمین پهناور می‌شنویم اما خبری از لهجه خراسانی نیست.

باید قوای تازه نفس و خلاق جوانان پرشور انقلابی را در جهت بهره برداری از دفاع مقدس به عنوان یک گنجینه عظیم ملی به کار گرفت و بدون شک این موضوع به عنوان یک نیاز حیاتی احساس می‌شود. باید پژوهش‌ها و تحقیقات به دست‌های باکفایت و اذهان پرسش گری و علاقه‌مند سپرده شود و با سازمان‌دهی ظرفیت‌ها، توان مطالعاتی حقیقت جویان و تاریخ‌پژوهان را بیش از گذشته تقویت کرد تا کاستی‌ها با سرعتی مضاعف رفع گردد و خلأها جبران شود. از خداوند متعال می‌خواهیم که بر بصیرت انقلابی ما بیفزاید تا شرمنده شهدا نباشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار