سیری در بیانات امام خامنه‌ای خطاب به دانشجویان؛

پرهیز از «تحول ارتجاعی» و حرکت به‌سوی «تحول انقلابی»

حضرت امام خامنه‌ای در بیانات خود در دیدار دانشجویان از دو عبارت مهم و کلیدی «تحول ارتجاعی» و «تحول انقلابی» نام بردند که هر کدام شاخصی است برای آنکه بدانیم در چه مسیری قرار داریم؛ آیا به‌سوی هدف آرمانی نظام اسلامی حرکت می‌کنیم یا دانسته و ندانسته در مسیر عکس قرار داریم؟
کد خبر: ۴۵۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸ - 12May 2021

پرهیز از «تحول ارتجاعی» و حرکت به‌سوی «تحول انقلابی»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌ـ رسول حسنی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بیانات ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف و مرتبط با مسائل روز جهان اسلام بخصوص به شهادت رساندن دختران نوجوان افغانستانی، حوادث اخیر در مسجدالاقصی، تشکل‌های دانشجویی، انتخابات و... ایراد فرمودند که هر کدام می‌تواند محل بحث قرار بگیرد.

آنچه در بیانات معظم‌له بیش از مباحث دیگر حائز اهمیت است که باید به عنوان چراغ راه در نظر گرفته شود، اشاره به دو عبارت «تحول ارتجاعی» و «تحول انقلابی» است. این دو عبارت مانند سنگ محکی است که به کمک آن می‌توان سره را از ناسره تشخیص داد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اهمیت مسئله تحول‌خواهی و تحول‌گرایی فرمودند: «مقصود و هدف تحول، حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسی انقلاب است البته با نوآوری در شیوه‌ها و روش‌ها.»

انقلاب اسلامی همچنان که در ذات خود در مسیر دگرگونی به سمت تعالی قرار دارد، مسلما باید با تغییر زمانه و سلایق نیز تغییر کند؛ البته این معنای آن نیست که انقلاب مواضع، اهداف و مولفه‌های خود را به نفع سلیقه‌ها تغییر دهد، بلکه مقصود از تغییر آن است که باید پاسخگوی نسل جدیدی باشد که آماج شبهه‌ها و فتنه‌های بسیاری است.

همچنان که در نوع رهبری حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای تفاوت‌هایی را شاهد هستیم که با تغییر زمانه و روی کار آمدن نسل نو اجتناب‌ناپذیر بود. این تفاوت چنان‌که پیداست تفاوت در شیوه‌ها و راهبردهاست و نه اصول انقلاب اسلامی، به همین جهت رهبر معظم انقلاب اسلامی هدف غایی تحول را تقویت خطوط انقلاب اسلامی با حفظ اصول و اتخاذ شیوه‌ها و روش‌های نویی می‌دانند که با خواست‌های نسل جوان نیز هماهنگ باشد.

متاسفانه وقتی سخن از تحول به میان می‌آید، عده‌ای از روشنفکران و صاحبان اندیشه از حذف انقلاب اسلامی می‌گویند و عملا در صدد هستند تا همان سناریوی ناکام براندازی نظام را پیاده کنند. این دسته از افراد در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... رخنه کرده‌اند و پرچم تحول‌گرایی را در دست گرفته‌اند، بدون آنکه بدانند معنا و مفهوم تحول‌گرایی چیست. به بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی «مقصود آنها بر خلاف مقصود و منطق ما، تحول در اصل و مبانی انقلاب است که در واقع نفی انقلاب، برگشت به عقب و ارتجاع محسوب می‌شود.»

اصل انقلاب اسلامی مانند دین مبین خدشه‌ ناپذیر و غیرقابل تجدید نظر، حذف و حتی تغییر است. ائمه هدی (ع) برای هدایت مردم روش‌های متفاوتی داشتند تا آن مردم را به سمت تعالی حرکت دهند، این همان معنای درست تحول‌گرایی است. در برهه‌های مختلف انقلاب اسلامی نیز این شکل از تحول‌گرایی باید حوزه فرهنگ، سیاست خارجی و سایر حوزه‌ها رقم بخورد تا رویش‌های حداکثری و ریزش‌های حداقلی محقق شود.

انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف بلند خویش در گام دوم خود ناگزیر است تا به این تحول‌ها تن بدهد و حضور موثر جوانان مومن انقلابی در تحقق این امر کاملا ضروری است. در کنار تحول ارتجاعی که در مقابل حرکت انقلاب اسلامی ایستاده باید از مرتجعینی نام برد که هر چند شاکله انقلابی دارند اما به دلیل نداشتن شجاعت و حمیت و بلندنظری به حداقل‌ها قانع‌اند و به‌شدت از ورود جوانان انقلابی و اساسا هر تغییری مخالف هستند، ضرر و زیان این قشر از انقلابیون مرتجع بسیار بیشتر از کسانی است که در سبیل تحول ارتجاعی حرکت می‌کنند.

بخش عظیمی از عقب‌ماندگی‌ها، غفلت‌ها، غرض‌ورزی‌ها و فاصله گرفتن‌های تدریجی از خط انقلاب در دهه‌های اخیر که امام خامنه‌ای در بیانات خود به آن اشاره داشتند، نتیجه دخالت‌های انقلابی‌های مرتجع است. برای ایجاد تحول انقلابی ابتدا باید ماهیت و مبانی انقلاب اسلامی را درک کرد در این‌صورت است که هدف تحول روشن خواهد شد و آن «هرج و مرج ذهنی و عملی» که  امام خامنه‌ای در بیانات خود به آن اشاره کردند از بین خواهد رفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص معنا و مقصود تحول انقلابی فرمودند: «تحول باید ما را به احسن‌الحال برساند یعنی به تقویت خطوط اساسی انقلاب و روان شدن مسیر حرکت به سمت آرمان‌های اساسی نظیر عدالت، استقلال، آزادی و اسلامی شدن جامعه.»

مسلما حرکت در مسیر تحول‌گرایی انقلابی دشواری‌های خاص خود را دارد و شاید به سادگی و به سرعت میسر نشود، اما این نباید مانع از حرکت، جوشش و امید داشتن به آینده باشد. اگر هر کدام از ما که داعیه تحول‌گرایی داریم و بر طبل تحول‌خواهی می‌کوبیم، در معنای تحول‌گرایی از منظر امام خامنه‌ای قابل تعریف هستیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که انقلابی هستیم؛ در غیر این‌صورت در مسیر ارتجاع و عقب‌گرد قرار داریم، هرچند که در ظاهر چنین نباشیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار