همرزم سرلشکر شهید شفیع زاده در گفت‌و‌گو با دفاع پرس مطرح کرد

بی امانی دشمن از آتش نبوغ شفیع زاده/ متمرکز کردن توپخانه‌ها شاهکار این شهید بود

فرمانده توپخانه لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس می‌گوید: اوج نقش آفرینی شهید شفیع زاده در عملیات والفجر 8 بود. عملیات والفجر 8 از نظر طراحی توپخانه یکی از بی‌نظیرترین و شاهکارترین عملیات‌های توپخانه با توجه به حجم آتش و وسعت منطقه‌ی آتش در جنگ بود. ما این موفقیت را مدیون خلاقیت و نبوغ شهید شفیع زاده هستیم.
کد خبر: ۴۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ - 29April 2015

بی امانی دشمن از آتش نبوغ شفیع زاده/ متمرکز کردن توپخانه‌ها شاهکار این شهید بود

سرویس حماسه و جهاد دفاع پرس- مونا معصومی: به مناسبت سالروز شهادت سرلشکر شهید "حسن شفیع زاده" فرمانده توپخانه قرارگاه خاتم الانبیا(ص) سپاه با سرهنگ هادی حاجی داداشی فرمانده توپخانه لشکر31 عاشورا گفتوگو کردیم که ماحصل این گفتوگو را در ادامه میخوانید:

من هادی حاجی داداشی هستم. سال 62 با شهید حسن شفیع زاده آشنا شدم. آن وقت من در واحد عملیات توپخانه قرارگاه خاتم مسئولیت داشتم. با وجود اینکه همشهری بودیم اما اولین ملاقاتمان مربوط به آن زمان میشود و بعد از آن ارتباطمان بیشتر و صمیمیتر شد.

پس از آن من مسئول توپخانه لشکر عاشورا شدم و او فرماندهی ما در توپخانه قرارگاه خاتم الانبیا(ص) بود. از آن تاریخ به بعد در بیشتر عملیاتها ما با هم بودیم و این شهید بزرگوار بر گردن ما حق برادری داشتند.

والفجر8، اوج نمایش نبوغ و خلاقیت شهید شفیع زاده

اوج نقش آفرینی شهید شفیع زاده در عملیات والفجر 8 بود. عملیات والفجر 8 از نظر طراحی توپخانه یکی از بینظیرترین و شاهکارترین عملیاتهای توپخانه با توجه به حجم آتش و وسعت منطقهی آتش در جنگ بود. ما این موفقیت را مدیون خلاقیت و نبوغ شهید شفیع زاده هستیم. ایشان بسیار خلاق و متبحر بوده و با طراحی درست، دشمن را سردرگم میکرد. در عملیات والفجر 8 دشمن متوجه نبود که ما برای عملیات توپخانهای آماده شدهایم. من در آن عملیات، طراح توپخانه قرارگاه نجف نیز بودم.

نقش شهید شفیعزاده در ارتقای توان توپخانه سپاه

یکی از علل موفقیتهای توپخانه سپاه اهتمام شهید شفیع زاده به آموزش بود. خودشان برنامهریزی میکردند. آموزشگاه توپخانه مرکزی جهت تعامل بین ردههای توپخانه بود. این باعث شد که ما ارتباط خیلی خوب و منطقی بین ردههای توپخانهای داشته باشیم.

من دورهای در رده عملیات توپخانه بودم. ایشان بهگونهای برنامهریزی کردند که بنده دوره مقدماتی، عالی و دیدهبانی را در آن رده آموزش دیدم. او تمام نیروها را شناسایی میکرد و برایشان زمانبندی میکرد که هر نیرو کجا و چه آموزشهایی ببیند.

با برنامهریزیهای ایشان تعامل بین توپخانه لشکرها بیشتر شده و نیروها همدیگر را میشناختند و این باعث میشد به راحتی ارتباط برقرار کنیم.

طراحی و سازماندهی نیروهای توپخانه به شکلی بود که از لحاظ کنترل عملیاتی تمام ردهها تحت اختیار ایشان قرار میگرفتند. یکی از شاهکاری ایشان در دوران دفاع مقدس متمرکز کردن توپخانهها بود و با طراحی درست در مکانهایی که نیاز بود آتش ریخته میشد و مهمات هدر نمیرفت.

بسیار دقیق و برنامهریز بود

شهید شفیع زاده بسیار دقیق و برنامهریز بودند و میتوانم بگویم یکی از خصوصیات بارز اخلاقیشان بود. همه کسانی که با ایشان همرزم بودند نیز این موضوع را تایید میکنند.

انسانی خوش رو، منطقی و با ایمان بود. همه اطرافیان جذب شخصیت ایشان میشدند. شهید شفیع زاده رستههای توپخانه را به یک خانواده تبدیل کرد ولی در کار بسیار قاطع بود و نمیگذاشت از رفتارش سواستفاده کنند. همه رزمندگان به فرماندهی ایشان ایمان داشتند و دستوراتشان بیچون و چرا اجرا میکردند.

دقت در شناسایی منطقه و طراحی عملیات

در عملیات والفجر 8 پس از شناسایی منطقه به قرارگاه آمدند و نقطه نظراتی را در طراحی منطقه به ما دادند و بیان داشتند که در کدام مناطق تمرکز کنیم. ما طبق نظر ایشان طراحی کردیم. پس از آغاز عملیات به دقت شهید شفیع زاده در شناسایی منطقه و دشمن پی بردیم. طراحی بسیار دقیق، نتیجه اطلاعات جامعی بود که ایشان کسب کرده بود.

در عملیات کربلای 10 در قرارگاه توپخانه بودم که خبر شهادت شفیع زاده را دادند. بسیار متاثر شدم. دو روز بعد به منطقه شهادت ایشان رفتم.

مراسم تشییع باشکوهی برای این فرمانده دلیر برگزار شد و توپخانه سپاه مدیون نبوغ این شهید بزرگوار است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار