یادداشت/

مسئولان روابط عمومی؛ مورد وثوق فرماندهان دفاع مقدس

افزایش سطح تعاملات بین فرماندهان جنگ تحمیلی، انتقال اخبار موثق به جامعه به‌منظور جلوگیری از شایعات و تحریف اخبار جنگ و خنثی‌سازی تبلیغات مخرب معاندین از کارکردهای روابط عمومی در ساختار نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس بود؛ بر همین اساس فرماندهان و مسئولان جنگ معتمدترین افراد را به‌عنوان مسئول روابط عمومی انتخاب می‌کردند.
کد خبر: ۴۵۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶ - 17May 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس- موسی‌الرضا عبدالهی؛ در تقویم جمهوری اسلامی ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی نامگذاری شده است.

امروزه از روابط عمومی به‌عنوان هنر ارتباطی دوسویه بین اهداف سازمانی و خواسته افراد مرتبط با آن یاد می‌شود که پیونددهنده اهداف سازمان و کارکنان است تا ضمن ایجاد پیوستگی در جهت تحقق اهداف، مدیر بهتر بتواند امور را مدیریّت کند؛ بر همین اساس هنر روابط عمومی فراتر از اهداف تبلیغاتی است.

در گذشته مردم تصور می‌کردند تبلیغات همان روابط عمومی است ولی ساختارهای سازمانی به این نتیجه رسیده‌اند که وظایف روابط عمومی ورای کارکرد تبلیغات است. جایگاه روابط عمومی به روایتگری بر می‌گردد که عنصر روابط عمومی ارتباط دوسویه را برقرار می‌کند و نوع تعاملات آنها را روایت می‌کنند در حالی که تبلیغات آن روایتگری را به نمایش می‌گذارد.

اگر به دوران بعثت پیامبر اکرم (ص) برگردیم و تاریخ اسلام را مرور کنیم به نظر می‌رسد اولین راوی، خود خداوند تبارک و تعالی بوده که از طریق فرشتگان، ارتباط بین خود با نبی مکرم اسلام (ص) را برقرار می‌کرده و سپس او را به‌عنوان یک عنصر مخاطب قرار می‌داده که واسطه بین خدا و بندگانش باشد تا اهداف خلقت را به مخلوق خود ابلاغ کند و مابین خالق و مخلوق ارتباط دوسویه برقرار کند و این ارتباط را استحکام ببخشد.

در سایه تحولات جوامع بشری و توسعه فناوری‌های روز، ارتباط‌گیری دستخوش دگرگونی‌ وسیعی شد و ساختار آن بر محور نیروی انسانی شکل گرفت. با رشد تکنولوژی، وابستگی سازمان‌ها به عوامل انسانی روابط عمومی بیشتر شد.

افرادی که نقش ارتباط‌گیری را ایفا می‌کنند باید از هنر ارتباط برقرار کردن برخوردار باشند و این ضرورت از عهده هر کس بر نمی‌آید چون اعتمادگرایی، اصل اساسی در تحقق این مهم است، به همین منظور نقش روابط عمومی را می‌توان در جایگاه فردی تعیین کرد که بیشترین و مطمئن‌ترین ارتباط را در رأس سازمان دارد.

در دوران دفاع مقدس جایگاه روابط عمومی بین فرماندهان دفاع مقدس و در ساختار لشکرها، تیپ‌ها و رده‌های مستقل بسیار ارزشمند و حائز اهمیت بود.

همان‌گونه که روان آدمی نقش فرماندهی بر عملکرد انسان را دارد، فرماندهی در جنگ هم نیازمند مرکزی برای ارتباط‌گیری با رزمندگان بود که بهتر و سریعتر با آنان ارتباط برقرار کرده و بتواند مأموریت‌های محوله را اجرایی کند.

در دفاع مقدس متقاعدسازی اذهان مخاطبان با اندیشه‌های فرماندهان جنگ بر ‌عهده روابط عمومی بود. ارتباط‌گیری و اطلاع‌رسانی اخبار و گزارشات جنگ به مراجع تصمیم‌گیری، بیان اخبار جنگ توسط رسانه‌های عمومی و انتقال دیدگاه‌‌های فرماندهان جنگ در ساختار نیروهای مسلح به جامعه از طریق روابط عمومی انجام می‌پذیرفت. به دلیل اشراف نیروهای روابط عمومی بر موضوعات، کمترین تغییرات در ساختار نیروی انسانی روابط عمومی‌ها صورت می‌گرفت تا مأموریت این ساختار دچار خلل و آسیب نشود.

در دوران دفاع مقدس روابط عمومی نیروهای مسلح تابع تحوّلات میدانی جنگ بود و وظیفه مهمی را بر عهده داشت.

رصد تحولات جنگ به‌صورت فعّال و انتقال تدابیر فرماندهان جنگ به یکدیگر و رزمندگان و مسئولان کشور، برنامه‌ریزی راهبردی به منظور جهت‌دهی به تبلیغات جنگ و افکار جامعه و رصد بازخوردها و عکس‌العمل‌ها و انتقال آن به فرماندهان و ابلاغ راهبردهای نیروهای مسلح به جامعه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، هماهنگ‌سازی دیدگاه‌های متولیان و عوامل تأثیرگذار در جنگ در حوزه‌های مختلف به‌صورت فرامنطقه‌ای و اطلاع‌رسانی دقیق به منظور جلوگیری از شایعات و انحراف و تحریف اخبار جنگ، رصد ساختارهای اجتماعی و روانی جامعه در موضوعات سیاسی و برقراری رابطه‌ دوسویه به منظور انتقال سیاست‌های نیروهای مسلح به‌عنوان مرجع مورد اعتماد و اطمینان به منظور انتقال اخبار جنگ به سایر ساختار‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کشور از جمله وظایف روابط عمومی نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس بود.

انتقال دیدگاه افراد درگیر در جنگ و نقش آن بر تبلیغات جنگ به لحاظ حساسیت‌های آن به منظور هدفمند کردن موضع‌گیری‌های افراد نسبت به آن و پاسخگویی به افکار عمومی، افزایش سطح ارتباطات بین فرماندهان جنگ، مسئولین نظام و مردم و تشریک مساعی در انسجام دیدگاه‌ها و حمایت از تدابیر و راهبردهای فرمانده کل قوا، کنترل و رصد اخبار داخلی و خارجی و تعیین خط‌مشی نیروهای مسلح و انتقال اخبار صحیح به جامعه به منظور خنثی‌سازی شایعات و تبلیغات مخرب معاندین داخلی و خارجی و مقابله با تبلیغات خصمانه دشمن و جهت‌دهی به تبلیغات رسانه‌ای داخلی به منظور خنثی‌سازی توطئه‌های رسانه‌ای و تبلیغی دشمن در سطح بین‌المللی در جهت اهداف مورد نظر از دیگر کارکردهای روابط عمومی در ساختار نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس بود که توسط روابط عمومی‌های تحت امر فرماندهان جنگ مدیریّت می‌شد.

همه این نقش‌ها به منظور گسترش و تعمیق روابط دوستانه بین فرماندهان، رزمندگان و مسئولان نظام انجام می‌گرفت به همین منظور فرماندهان و مسئولان جنگ معتمدترین افراد را به‌عنوان مسئول روابط عمومی انتخاب می‌کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار