فتح خرمشهر، فتح خون/ یادداشت

سیمای قهرمانان خرمشهر در هنر هفتم

در سینما و تلویزیون آثار زیادی درباره‌ی جنگ تحمیلی تهیه و تولید شده تا ایثار و حماسه‌های رزمندگان برای نسل امروز بازآفرینی شود.
کد خبر: ۴۵۸۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 24May 2021

سیمای قهرمانان خرمشهر در هنر هفتمگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ فتح و آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ از نقاط کلیدی و حائز افتخار کشورمان در طول دوران دفاع مقدس بود.

این حماسه‌ی ملی باعث شد تا نقشه‌های شوم صدام حسین و شرکای غربی‌اش نقش بر آب و قدرت و اراده مردم ایران به رخ تمامی مردم جهان کشیده شود. در سینما و تلویزیون آثار زیادی درباره‌ی آزادسازی خرمشهر تهیه و تولید شده‌اند. در این یادداشت سعی بر آن شده است تا با نگاهی اجمالی به این دسته از آثار سینمایی و تلویزیونی هم به قهرمانان عرصه‌ی دفاع مقدس و هم به هنرمندانی که آن حماسه‌ها را بازآفرینی کردند، ادای دین شود.

سینما:

روز سوم

کارگردان محمدحسین لطیفی با بازی باران کوثری، پوریا پورسرخ، حامد بهداد، برزو ارجمند، شهرام قائدی، مجید یاسر و... داستان از زمان حمله و محاصره‌ی خرمشهر آغاز می‌شود و همانگونه که از نام اثر پیداست تا روز سوم خرداد ۱۳۶۱ که سالروز آزادسازی خرمشهر همیشه قهرمان است، ادامه می‌یابد. محصول ۱۳۸۵.

ایستاده در غبار

داستان زندگی شهید احمد متوسلیان از فرماندهان نظامی ایران در منطقه‌ی خوزستان که سال‌ها نیز در لبنان به سازماندهی نیرو‌های حزب الله جهت مقابله با نیرو‌های صهیونیستی خدمت کرد. کارگردان این فیلم محمد حسین مهدویان بود و هادی حجازی فر بازیگر اصلی این اثر به شمار می‌رفت. محصول ۱۳۹۵. از این فیلم یک مینی سریال نیز برای تلویزیون تهیه شد.

تلویزیون

در چشم باد

از سریال‌های خوش ساخت و تاریخی تلویزیون که از دوران مشروطه آغاز می‌شد و تا لحظه‌ی فتح خرمشهر عزیز ادامه داشت. جالب است بدانید این نخستین سریالی است که تصویر قهرمان دوران دفاع مقدس شهید محمد جهان‌آرا به تصویر کشیده شد. کارگردان این اثر مسعود جعفری جوزانی بود و در سال ۱۳۸۸ از تلویزیون پخش شد.

کیمیا

سریالی طولانی به کارگردانی جواد افشار و بازی بسیاری از بازیگران تلویزیون و سینما که به وقایع دوران انقلاب، جنگ تحمیلی و دوران پس از جنگ می‌پرداخت. در قسمت مربوط به دوران دفاع مقدس این سریال شخصیت اصلی داستان به نام «کیمیا» در سال‌های درگیری خرمشهر قهرمان با نیرو‌های بعثی با شهید محمد جهان آرا دیدار می‌کند. کارگردان در این اثر لحظات مربوط به مبارزه و پیروزی نهایی مردم سلحشور خرمشهر را به تصویر کشیده است. این سریال در سال ۱۳۹۴ روی آنتن رفت.

اگرچه فیلم‌ها و سریال‌های بی‌شماری درباره‌ی دوران حماسه و جهاد و دفاع مقدس ساخته شده و انصافا برخی از این آثار باعث افتخار سینمای ایران بوده و هستند، ولی درباره فتح خرمشهر به عنوان یک واقعه‌ی مهم و کلیدی آن دوران کمتر پردازش سینمایی شده است. از آنجا که سینما و سریال‌های تلویزیونی بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ به اقصاء نقاط دنیا و نیز قابلیت ماندگاری در طول زمان برای نسل‌های بعدی را دارد، لذا پرداختن به این مهم می‌تواند بسیار ارزشمند و فرهنگساز باشد. امید آنکه هنرمندان عرصه‌های نمایشی از دوران پر از حماسه و افتخار دفاع مقدس جهت ساخت آثار خود الگو‌های تازه‌تر و نابتری را بیابند.

انتهای پیام/ 133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار