فتح خرمشهر، فتح خون/

خرمشهر چگونه آزاد شد؟

در بیست‌وپنجمین روز از آغاز نبرد بیت‌‏المقدس، سرانجام خرمشهر به‌دست رزمندگان ایران آزاد شد و هزاران تن از نیرو‌های ارتش بعث عراق که این شهر را به مدت ١٩ ماه در اشغال داشتند، به اسارت درآمدند.
کد خبر: ۴۵۸۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰ - 25May 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ﻋﻤﻠﯿﺎت «ﺑﯿﺖ‌اﻟﻤﻘﺪس» که در اداﻣﻪ ﺳﻠﺴﻠﻪ عملیات‌های آزادﺳﺎزى ﻣﻨﺎﻃﻖ اﺷﻐﺎﻟﻰ ﺟﻨﻮب ﮐﺸﻮر ﻃﺮاﺣﻰ و اﺟﺮا ﺷﺪ، ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻓﺼﻠﻰ ﺟﺪﯾﺪ و ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﺎزی را در روﻧــﺪ ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﯿﻠﻰ ﺑﻪ وﺟﻮد آورد. در پی ﭘﯿﺮوزى اﯾﺮان در اﯾﻦ ﻋﻤﻠﯿﺎت و آزادﺳﺎزى ﺧﺮﻣﺸﻬﺮ، ﺗﺤﻮﻟﻰ راﻫﺒﺮدى در روﻧﺪ ﺟﻨﮓ اﯾﺠﺎد ﺷﺪ و رژﯾﻢ ﺑﻌﺜﻰ ﻋﺮاق در دﺳﺘﯿﺎﺑﻰ ﺑﻪ اﻫﺪاف تجزیه‌طلبانه‌اش در اﯾﺮان و ﺑﺮاﻧﺪازى ﻧﻈﺎم ﻧﻮﭘﺎى ﺟﻤﻬﻮرى اﺳــﻼﻣﻰ ﻧﺎﮐﺎم ﻣﺎﻧﺪ.

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ آزادى ﺧﺮﻣﺸﻬﺮ ﺟﺮاﺣﺘﻰ ﮐﻪ ﺑﺮاﺛﺮ اﺷﻐﺎل آن ﺑﺮ روح و ﺟﺴﻢ ﻣﻠﺖ اﯾﺮان وارد ﺷﺪه ﺑﻮد، اﻟﺘﯿﺎم ﯾﺎﻓﺖ و ﺧﺮﻣﺸﻬﺮ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻧﻤﺎد ﺷﮑﺴﺖ و ﺣﻘﺎرت ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺻﺪام و ﭘﯿﺮوزى ﻣﻠﺖ اﯾﺮان ﺷﺪ. اﯾﻦ روﯾﺪاد ﻣﻬﻢ ﺑﺮ اﯾﺠﺎد ﺛﺒﺎت ﺳﯿﺎﺳﻰ در داﺧﻞ اﯾﺮان و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ‌اى و ﺟﻬﺎﻧﻰ ﮐﺸﻮر ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬاﺷﺖ و رژﯾﻢ ﺑﻌﺜﻰ ﻋﺮاق را ﮐﻪ ﻋﻨﺼﺮى ﺗﻬﺪﯾﺪﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﺷﻤﺎر می‌آمد، ﺑﻪ ﮐﺸﻮرى بی‌ثبات ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﺮد.

با توجه به اینکه عملیات بیت‌المقدس از ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ تا سوم خرداد ۱۳۶۱ انجام شد، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بر آن شده است تا اتفاقات این رویداد بزرگ و مهم را به‌صورت روز به‌ روز از کتاب روزشمار جلد نوزدهم جنگ ایران و عراق با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به‌صورت گزارش بیان کند.

خرمشهر آزاد شد / پیام امام خمینی در پی آزادسازی خرمشهر به رزمندگان، فرماندهان و ملت ایران/ ناقص

خرمشهر آزاد شد

در ادامه چهارمین مرحله از عملیات بیت‌المقدس، که از شامگاه روز ۱۳۶۱/٢/۳۱ آغاز شده، تاکنون سه قرارگاه عملیاتی نصر، فجر و فتح موفق شده‌اند با آزادسازی منطقه غرب خرمشهر همه راه‌های ارتباط زمینی اشغالگران عراقی را مسدود و محاصره این شهر را کامل کنند. امروز نیز قرارگاه نصر مأموریت دارد ضمن پدافند در دژ مرزی شلمچه و تلاش برای تصرف منطقه سرپل دشمن در شمال نهر خین، پاتک‌های احتمالی نیرو‌های عراقی در این مناطق را دفع کند و مانع هرگونه پیشروی آن‌ها به سمت شرق شود.

قرارگاه فتح نیز با تحت امر گرفتن تیپ٣٣ المهدی (عج)، مأموریت دارد از سمت غرب (حدفاصل پاسگاه پلیس راه تا گمرک) و شمال (پادگان دژ جاده کمربندی) به خرمشهر وارد شود و این شهر را از وجود نیرو‌های اشغالگر پاک‌سازی کند. [۱]

ارتش عراق که سعی دارد با در هم کوبیدن مواضع نیرو‌های قرارگاه نصر و سپس پیشروی از طریق جاده شلمچه ـ خرمشهر، محاصره خرمشهر را بشکند، در ساعت یک و ۵٧ دقیقه برای بار دوم منطقه شلمچه را زیر آتش توپخانه خود قرار داد و تانک هایش را حدود دو کیلومتر به سمت خط دژ مرزی جلو فرستاده، به‌سوی نیرو‌های این قرارگاه شلیک کرد. درنتیجه، درگیری همراه با تبادل آتش شدید توپخانه بین طرفین آغاز شد تا اینکه در ساعت دو و ٢٠ دقیقه با اعلام عقب‌نشینی دشمن، نصر٢ (تیپ٢٧ محمد رسول الله (ص) سپاه و تیپ٢ پیاده لشکر٢١ ارتش) و نصر٣ (تیپ ۷ ولی عصر (عج) سپاه و تیپ٣ پیاده لشکر٢١ ارتش) گزارش دادند در وضعیت مطمئنی به سر می‌برند و خط پدافندی شان محکم است. [۲]

ارتش عراق که پس از ساعت‌ها درگیری در محور شلمچه نتوانست به جاده شلمچه ـ خرمشهر دست یابد، این بار پاتک خود را در ساعت نُه و ١۵ دقیقه از سمت شمال نهر خین برای تصرف جاده مرزی خین ـ خرمشهر آغاز کرد و با نیرو‌های نصر٢ مجدداً درگیر شد. [۳]

ارتش عراق در این تلاش خود که چندین ساعت به طول انجامید، به جاده مرزی خین ـ خرمشهر هم نتوانست دست یابد. بنابراین، در ساعت ١٨ به یگان‌های خود (که گفته می‌شود تیپ‌های ٣٠ زرهی، ٢۶ مکانیزه و تعدادی از واحد‌های پیاده هستند) دستور داد به پشت خاکریز دفاعی خود عقب‌نشینی کنند تا مهمات برای آنان ارسال شود. [۴]

پس‌ از این عقب‌نشینی، طرفین تا پایان امروز بدون هیچ گونه تغییری در مواضع قبلی‌شان، به تبادل آتش با کلیه سلاح‌ها و با حجم زیاد پرداختند. [۵]

به‌این‌ترتیب، عراقی‌ها در حملات امروز خود در منطقه شلمچه با مقاومت نیرو‌های قرارگاه نصر مواجه شده و از پیشروی به‌سوی خرمشهر و شکستن محاصره این شهر عاجز ماندند.

در محور قرارگاه فتح (خرمشهر) نیز تیپ١۴ امام حسین (ع) در بخش غربی منطقه گمرک خرمشهر و تیپ٨ نجف اشرف در حدفاصل پادگان دژ تا مدخل غربی خرمشهر حضور داشتند و تیپ٣٣ المهدی (عج) هم در حال انتقال نیروهایش به سمت شمال شهر و پادگان دژ بود. این سه یگان سپاه به همراه دو گردان ارتش و یک گردان از ژاندارمری مأموریت دارند امروز حلقه محاصره اشغالگران خرمشهر را تنگ‌تر کنند. [۶]

به نیرو‌های عراقی محاصره‌شده در خرمشهر نیز دستور داده شده است با حضور در بخش غربی شهر پس از شکسته شدن حلقه محاصره به دست نیرو‌هایی که قرار است از سمت شلمچه و یا نهر خین پیشروی کنند، وارد عمل شده و با پیوستن به آن‌ها راه ارتباط زمینی خود به داخل خاک عراق را مجدداً برقرار کنند.

حمید معینیان، مسئول واحد اطلاعات عملیات سپاه در قرارگاه کربلا نیز به نقل از یک نظامی عراقی که ساعت پنج از سمت شرق خرمشهر (خیابان امام خمینی) پناهنده شده است، اظهار داشت: «حدود هشت هزار نفر در شهر هستند و منتظرند تا نیرویی بیاید و راه را برایشان باز کند.

اکثر آنها در غرب خرمشهر و به‌طرف جاده شلمچه آمده اند و مهمات زیاد دارند، ولی جیره غذا کم است. غذا و آب ندارند و نمی‌توانند از کارون آب بخورند. با بلندگو پیام برایشان بفرستید، می‌آیند.» [۷]

ساعت از ١٠ گذشته بود که خبر رسید تیپ١۴ امام حسین (ع) عملیات خود را از بخش غربی گمرک و از کنار اروندرود آغاز کرده و به‌سوی نیرو‌های عراقی، که در بخش شرقی گمرک و بندر خرمشهر اجتماع کرده اند و سعی دارند با عبور از رودخانه خود را از محاصره نجات دهند، پیش می‌رود. دقایقی بعد نیز گزارش شد در این منطقه عراقی‌ها که تعدادشان حدود سه هزار نفر تخمین زده می‌شود، در حال تسلیم شدن هستند. [۸]

حدود ساعت ١١ نیز تیپ٨ نجف به‌راحتی از سمت غرب وارد خرمشهر شد و تا میدان راه‌آهن این شهر پیش رفت. [۹] دقایقی پس از ورود این تیپ به خرمشهر، نیرو‌های عراقی که با گذشت بیش از یک شبانه روز از محاصره‌شدنشان با کمبود آب آشامیدنی و غذا مواجه شده بودند، با ناامیدی از شکسته شدن محاصره خود به کمک یگان‌هایی که قرار بود از سمت شلمچه پیشروی کنند، سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و همگی تسلیم شدند.

پس از تیپ٨ نجف، یگان‌های دیگری، چون تیپ١۴ امام حسین (ع) و تیپ٣٣ المهدی (عج) وارد خرمشهر شده و با به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر، تا حدود ساعت ١٩ به پاکسازی شهر از وجود عناصر باقیمانده دشمن پرداختند. [۱۰]

شادی ملت ایران از خبر آزادسازی خرمشهر

با انتشار خبر آزادسازی خرمشهر به همت رزمندگان، موج عظیمی از هیجان و شادی سراسر کشور را فراگرفت و مردم در شهر‌های مختلف الله اکبر گویان و شادی کنان به کوچه‌ها و خیابان‌ها آمدند و این پیروزی بزرگ بر ارتش متجاوز عراق را جشن گرفتند. ایرانیان مقیم برخی از کشور‌های خارجی نیز با شنیدن این خبر مسرت بخش به ابراز شادمانی پرداختند.

خرمشهر آزاد شد / پیام امام خمینی در پی آزادسازی خرمشهر به رزمندگان، فرماندهان و ملت ایران/ ناقص

اولین گروه خبرنگاران داخلی وارد خرمشهر شدند

در نخستین ساعات ورود رزمندگان اسلام به خرمشهر، اولین گروه خبرنگاران داخلی نیز با اشتیاق فراوان وارد این شهر شدند تا مشاهدات خود را از نتیجه دلاوری‌های رزمندگان و همچنین آثار برجای‌مانده از جنایات ارتش بعث عراق به تصویر بکشند.

پیام امام خمینی در پی آزادی خرمشهر به رزمندگان، فرماندهان و ملت ایران

متن پیام امام خمینی بدین شرح است:

«با تشکر از تلگرافاتى که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است. سپاس بى حد بر خداوند قادر که کشور اسلامى و رزمندگان متعهد و فداکار آن را موردعنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما کرد. اینجانب با یقین به آنکه «مَا النَّصْرُ إلّا مِنْ عِندِ اللَّهِ» از فرزندان اسلام و قواى سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیة اللّه الاعظم (ارواحنا لمقدمه الفداء) را از چنگ گرگان آدم‌خوار که آلت‌هایی در دست ابرقدرتان خصوصاً امریکاى جهان‌خوارند بیرون آورد و نداى «الله‌اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد و پرچم پرافتخار «لا اله الا الله» را بر فراز آن شهرِ خرّم، که با دست پلید خیانت‌کاران قرن به خون کشیده شده و «خونین‌شهر» نام گرفت، [بیفراشت] تشکر مى کنم؛ و آنان فوق تشکر امثال من هستند. آنان به‌یقین مورد تقدیر ناجى بشریت و برپاکننده عدل الهى در سراسر گیتىـ روحى لتراب مقدمه الفداءـ مى باشند. آنان به آرم «ما رَمَیْتَ إذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّه رَمى» مفتخرند.

مبارک باد و هزاران بار مبارک باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر عظیم که با توفیق الهى و ضایعات کم و غنائم بى پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و آسیب‌دیدگان بدبخت که با فریب و فشار صدام تکریتى، این ابر جنایتکار دهر، به تباهى کشیده شده اند، سرافرازانه براى اسلام و میهن عزیز افتخار ابدى به هدیه آوردید و مبارک باد بر فرماندهان قدرتمند که فرماندهان چنین فداکارانى هستند که ستاره درخشنده پیروزی‌های آنان بر تارک تاریخ تا نفخ صور نورافشانى خواهد کرد و مبارک باد بر ملت عظیم‌الشأن ایران این‌چنین فرزندان سلحشور و جان‌برکفی که نام آنان و کشورشان را جاویدان کردند و مبارک باد بر اسلام بزرگ این متابعانى که در دو جبهه جنگ با دشمن باطنى و دشمنان ظاهرى پیروزمندانه و سرافراز امتحان خویش را دادند و براى اسلام سرافرازى آفریدند.

هان اى فرزندان قرآن کریم و نیروهاى ارتش و سپاهى و بسیج و ژاندارمرى و شهربانى و کمیته‌ها و عشایر و نیروهاى مردمى داوطلب و ملت عزیز! هوشیار باشید که پیروزی‌ها هرچند عظیم و حیرت انگیز است، شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و غرور و فتح شما را به خود جلب نکند که این آفتى بزرگ و دامى خطرناک است که با وسوسه شیطان به سراغ آدم مى آید و براى اولاد آدم تباهى مى آورد و من باآنکه به همه شما اطمینان تعهد به اسلام دارم، لکن از تذکر، که براى مؤمنان نفع دارد، باید غفلت نکنم. چنانچه از نصیحت به حکومت‌های هم‌جوار و منطقه دریغ ندارم و آنان مى دانند امروز با فتح خرمشهر مظلوم، دولت و ملت پیروزمند ما از موضع قدرت سخن مى گوید؛ و من به پیروى از آنان به شما اطمینان مى دهم که اگر از اطاعت بی‌چون‌وچرای امریکا و بستگان آن دست بردارید و با ما به‌حکم اسلام و قرآن کریم رفتار کنید، از ما جز خیر و پشتیبانى نخواهید دید و شما بدانید آن‌قدر که ابرقدرت‌ها از صدام، این نوکر چشم‌ و گوش‌بسته پشتیبانى کردند از شما‌ها که قدرت‌های کوچک و حکومت‌های ضعیف هستید پشتیبانى نمى کنند؛ و شما عاقبت این جنایتکار و هم‌قطار جنایتکارش شاه مخلوع را به عیان دیده‌اید.

قدرت‌های بزرگ بیش از آنچه از شما استفاده کنند از شما طرفدارى نمى کنند و شما‌ها را براى منافع خویش به هلاکت مى‌کشند و من نصیحت برادرانه به شما مى کنم که کارى نکنید که قرآن کریم براى برخورد با شما تکلیف نماید و ما به‌حکم خدا با شما رفتار کنیم و یقین بدانید که امثال حسنى مبارک مصرى (رئیس‌جمهور مصر و از موافقان طرح سازش با رژیم صهیونیستی) و حسین اردنى (پادشاه اردن) و دیگر هم‌جنایتکاران آنان براى شما نفعى ندارند و دین و دنیاى شما را تباه مى کنند و اگر با نشست‌های خود بخواهید طرح کمپ دیوید یا فهد را که مرده اند، زنده کنید (که ما خطر بزرگ براى کشورهاى اسلامى خصوصاً حرمین شریفین مى دانیم) اسلام به ما اجازه سکوت نمى‌دهد.

اینجانب در پیشگاه مقدس خداوند تکلیف الهى خود را ادا کردم. اکنون دست تضرع و دعا به‌سوی خالق یکتا بلند کرده و به قواى مسلح اسلام و فداکاران قرآن کریم و میهن عزیز ایران دعا مى کنم و سلامت و سعادت و پیروزى آنان را خواستار هستم. سلام و درود بى پایان بر فرماندهان متعهد قواى مسلح و بر رزمندگان فداکار و بر ملت دلیر ایران عزیز و سرشار از شادی‌ها. والسلام على عباداللّه الصالحین.

روح‌الله الموسوی الخمینى» [۱۱]

فرمانده نیروی زمینی ارتش: پیروزی نهایی فقط به مرز‌ها و گرفتن خاکمان از دست صدام تمام نمی‏‌شود

سرهنگ علی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شامگاه امروز با حضور در یکی از قرارگاه‏‌های تاکتیکی جنوب، پس از اقامه نماز به همراه رزمندگان و فرماندهان این قرارگاه، در سخنانی حفظ نظم و اجتناب از غرور را ضروری خواند و اظهار داشت: «ما باید در مقابله با آفاتی که در مسیر پیروزی‌مان هست کوشا باشیم. این آفات زیادند و در موقع به‌ ثمر رسیدن پیروزی مشاهده می‏‌شوند. بر مسئولین لازم است از این فرصت‌‏ها استفاده کنند و موارد این آفات را گوشزد کنند.»

وی افزود: «اولین آفت این است که مبادا غرق سرور شویم و ذهن ما از مسائل اصلی جنگ منحرف شود و باید متوجه باشیم این پیروزی را چه کسی به ما ارزانی داشت تا پیوسته این منیّت و غرور را از خود دور کنیم.»

سرهنگ صیاد شیرازی با اشاره به اینکه ترکیب مقدس ارتش و سپاه، عنایات خداوندی، رهنمود‌های امام خمینی و امداد‌های غیبی موجب این پیروزی شده است، افزود: «این ترکیب مقدس، یعنی ترکیب ارتش و سپاه که تلاش می‏‌کند کفر جهان را در هم بشکند، باید حفظ شود و اگر حفظ شود رهایی بیت‏‌المقدس را در پیش داریم.»

وی افزود: «پیروزی نهایی تنها به مرز‌ها و گرفتن خاکمان از دست صدام تمام نمی‏‌شود و باید احقاق حق کنیم و قصاص خون شهدای عزیزمان را بگیریم.» [۱۲]

بازتاب بسیار گسترده انتشار خبر آزادسازی خرمشهر در رسانه‌های خبری دنیا

از بعد از ظهر امروز، پس‌ازآنکه رسانه‌های ایران خبر آزادسازی خرمشهر را منتشر کردند، درحالیکه رسانه‌های عراق ازجمله رادیو صوت الجماهیر سکوت کرده و به این خبر واکنشی نشان ندادند، [۱۳] خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و یونایتدپرس هم فقط گزارش‌های صدای جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی را منعکس و اعلام کردند که نیرو‌های ایران وارد خرمشهر شده اند و نبرد‌هایی سخت میان آنها و باقیمانده ارتش صدام در جریان است. [۱۴]

رادیو صدای اسرائیل نیز در اخبار فارسی ساعت ١٩ خود با اعلام خبر آزادسازی خرمشهر به نقل از رادیو صدای جمهوری اسلامی ایران گفت: «هنوز معلوم نیست که آیا ایرانی‌ها توانسته اند بر سراسر خرمشهر مسلط شوند یا نه؟» [۱۵] دراین‌میان، خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیو بی بی سی، رادیو کلن، رادیو صدای امریکا و هفته‌نامه نیوزویک علاوه بر انعکاس اخبار آزادسازی خرمشهر که از سوی ایران منتشر شد، به بررسی نتایج این اتفاق پرداختند.

آسوشیتدپرس از بیروت گزارش‌های ایران مبنی بر آزادسازی خرمشهر و پایان دادن به حضور نظامی عراق در تمام منطقه خوزستان را منعکس و اضافه کرد: «اگر ادعای به‌ عمل‌ آمده از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی صحت داشته باشد، سقوط خرمشهر به معنای یک شکست توهین آمیز و واقعی برای دولت صدام در جنگ بیست‌ماهه است.» [۱۶]

رادیو بی بی سی نیز در اخبار انگلیسی ساعت ١٨:٣٠ پس از نقل گزارش‌های رسیده از ایران، به سکوت عراق در ٢۴ ساعت گذشته اشاره کرده و گفت: «سکوت غیرمعمولی عراق می‌تواند نشانه آن باشد که عراق با مشکل مواجه شده است. درصورتی‌که ادعا‌های ایران واقعیت داشته و خرمشهر واقعاً به این سرعت سقوط کرده باشد، این تحقیر می‌تواند ضربه روانی شدید به نیرو‌های عراقی وارد سازد.» [۱۷]

رئیس مجلس شورای اسلامی: پرداخت غرامت، از شرط‌های ایران برای پایان جنگ است

حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع، امروز در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی که پرسید باتوجه‌به اینکه رژیم صدام با ویران کردن مناطق اشغالی، قصد پرداخت غرامت به ایران را ندارد، از چه طریقی می‌توانیم به این شرط عادلانه برسیم، گفت: «بالاخره برای اینکه بتوانیم خساراتمان را از متجاوزین بگیریم، باید بر گردة آن‌ها فشار وارد کنیم و من فکر می‌کنم تا یک جایی به گرده آن‌ها فشار نیاوریم خسارتمان را نمی‌پردازند.» [۱۸]

تخریب کامل شهر هویزه از خلاف ابتدایی‌ترین قوانین بین‌المللی است

مجتبی میرمهدی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: «بعضی از جنایت‌ها اساساً به استدلال حقوقی و قضایی نیازی ندارد. این جنایت‌ها همانند کاری که صدام در هویزه کرده است مفاهیم رذالت و خباثت را در بطن خودش نهفته دارد و به نظر می‌رسد که مفاهیم این نوع کلمات در طول تاریخ مایه اصلی شان را از صدام و معدودی همچون او گرفته اند.»

معاون حقوقی وزارت امور خارجه سپس با اشاره به کنوانسیون ژنو مصوب ١٩۴٩ که ارتش متجاوز صدام به‌رغم امضای آن با تخریب کامل شهر هویزه مفاد آن را زیر پا گذاشته است، به محکوم کردن این جنایت ازنظر رویه قضایی بین المللی پرداخت و افزود: «در اساسنامه دادگاه بین المللی نورنبرگ تخریب گستاخانه شهرها، بخش‌ها و روستا‌ها به‌عنوان بخشی از جنایات جنگ به معنای خاص کلمه قید شده است.» [۱۹]

عراق در آخرین ساعت حضور نیروهایش در خرمشهر از کشور‌های عربی درخواست کمک کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بیروت: «عراق درحالی‌که برای دفع حملات دیگری از جانب ایران به نبرد مشغول است، طی اعلامیه‌ای به همسایگان عرب خود گوشزد کرد که آن‌ها به‌موجب یک قرارداد مجبور هستند به عراق که ظاهراً تحت‌فشار شدید است، کمک نظامی فوری ارسال دارند. اشاره اطلاعیه عراق که توسط خبرگزاری دولتی این کشور مخابره شد به موافقت‌نامه سال ١٩۵٠ اتحادیه عرب است که به‌موجب آن ٢٢ کشور عضو این اتحادیه متعهد هستند به هر کشور عربی که موردحمله یک قدرت خارجی قرار گیرد، کمک نظامی ارسال دارند.»

این خبرگزاری سپس با اشاره به اینکه این اطلاعیه در حالی منتشر شده است که ایرانی‌ها ادعا کردند خرمشهر را محاصره و خطوط تدارکاتی عراقی‌ها به داخل این شهر را قطع کرده اند، اضافه کرد: «این اطلاعیه شدیدترین بیانیه‌ای است که تاکنون در مورد انتظار عراقی‌ها نسبت به کمک اعراب انتشار یافته است. این بیانیه نشان از این است که ایرانی‌ها در نبرد آزادسازی خرمشهر در حال پیروز شدن هستند و عراق همسایگان عرب خود را برای حمله احتمالی ایران به داخل خاک عراق آماده می‌کند.» [۲۰]

رئیس جمهوری عراق نیز در مصاحبه با روزنامه کویتی السیاسه که متن آن امروز منتشر شد، اعلام کرد عراق در‌های خود را به روی سربازان مصری می‌گشاید و اگر آن‌ها به بغداد بیایند، با آغوش باز مورد استقبال قرار خواهند گرفت. صدام گفت: «مناسبات مصر با عراق دوستانه است و پرزیدنت حسنی مبارک [رئیس جمهور مصر]حاضر است هرگونه کمکی در اختیار عراق قرار دهد.» [۲۱]

جنب‌وجوش سیاسی و تماس‌های آشکار و مخفی به دلیل نگرانی از احتمال ورود نیرو‌های ایران به خاک عراق

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، احمد سکوتوره رئیس جمهور گینه و رئیس کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی، امروز با اعلام اینکه در روز گذشته به اعضای این کمیته پیشنهاد کرده تا روز ۵ یا ۶ ژوئن (١۵ یا ١۶ خرداد) جلسه‌ای درباره جنگ ایران و عراق در جده تشکیل دهند، گفت: «ما همچنان امیدواریم این اختلافات به‌طور صلح‌آمیزی حل‌وفصل شود.» وی اضافه کرد که «اخیراً با یک هیئت ایرانی ملاقات داشته و روز‌های آینده نیز منتظر ملاقات یک هیئت عراقی در کونا کری [پایتخت گینه] است.» [۲۲]

آمریکا خواهان زیر فشار قرار دادن ایران شد

خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز از واشنگتن به نقل از مقامات وزارت امور خارجه امریکا گزارش داد: «این کشور که از شکست حکومت عراق در جنگ با ایران نگران است، از کشور‌های اسلامی خواسته است تا ایران را زیر فشار قرار داده و او را به انعقاد یک موافقت‌نامه و ترک مخاصمه با عراق وادار کنند.» [۲۳]

منابع

[۱] سند شماره ١٢۶٧٢ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: دستور جزء به جزء قرارگاه کربلا، شماره ١٠، ۱۳۶۱/٣/۳.

[۲] سند شماره ۵٠۵۴/پ‌ن مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: (هدایت عملیات) عملیات بیت‌المقدس (قرارگاه کربلا ۱۳۶۱/٣/۲١، نوار شماره ٢٧٩٠)، عبدالله درویشی، صص ۵ - ٣؛ و - سند شماره ٣٢٠١٠ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: شرح وقایع درگیری با دشمن، ۱۳۶۱/٣/۴، ص٨.

[۳] سند شماره ٧٧٧۵ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: گزارش نوبه‏‌ای رکن٢ نیروی زمینی ارتش در قرارگاه کربلا، شماره ۴٩۴، ۱۳۶۱/٣/۳، ص١.

[۴] سند شماره ٧٧٧۵ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، پیشین، ص١.

[۵] سند شماره ٧٨٠٠ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: خلاصه اطلاعاتی قرارگاه نصر، شماره ۴۶، ۱۳۶۱/٣/۴.

[۶] سند شماره ٧٧٨٠ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: دستور جزءبه‌جزء قرارگاه فتح، شماره ٨، ۱۳۶۱/٣/۳، صص ۴ - ١.

[۷] سند شماره ٢٧٩٠/پ‌ن مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، پیشین، ۱۳۶۱/٣/۳، ١٨ - ١۴.

[۸] سند شماره ٢٨٩٩/پ‌ن مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، پیشین، ۱۳۶۱/٣/۳، صص ٢۶ و ٣٣.

[۹] سند شماره ٢٩٣٠/پ‌ن مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، پیشین، ص ۶.

[۱۰] سند شماره ٣٢٠١٠ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، پیشین، ص٩.

[۱۱] مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، صحیفه امام (مجموعه آثار امام خمینی (ره))، جلد ۱۶، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، صص ٢۵٩ ـ ٢۵٧.

[۱۲] روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۳۶۱/٣/۵، ص٢.

[۱۳] خبرگزاری جمهوری اسلامی، نشریه خبر‌ها و گزارش‌ها (ایران در ٢۴ ساعت گذشته)، شماره ۵١، ۱۳۶۱/٣/۵، ص١٨، ۱۳۶۱/۴/۴.

[۱۴] خبرگزاری جمهوری اسلامی، نشریه خبر‌ها و گزارش‌ها (ایران در ٢۴ ساعت گذشته)، شماره ۵٠، ۱۳۶۱/٣/۴، صص ۴٤ - ١٩، تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۱۳۶۱/٣/۳.

[۱۵] واحد مرکزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، بولتن رادیو‌های بیگانه، ۱۳۶۱/٣/۳، ص١٣، رادیو صدای اسرائیل، ۱۳۶۱/٣/۳.

[۱۶] خبرگزاری جمهوری اسلامی، نشریه خبر‌ها و گزارش‌ها (ایران در ٢۴ ساعت گذشته)، شماره ۵٠، ۱۳۶۱/٣/۴، ص١٩، تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۱۳۶۱/٣/۳.

[۱۷] خبرگزاری جمهوری اسلامی، نشریه خبر‌ها و گزارش‌ها (ایران در ٢۴ ساعت گذشته)، شماره ۵١، ۱۳۶۱/٣/۵، صص ۶ و ٧، تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۱۳۶۱/٣/۴.

[۱۸] روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۳۶۱/٣/۴، ص١٢.

[۱۹] روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۳۶۱/٣/۴، ص٣.

[۲۰] خبرگزاری جمهوری اسلامی، نشریه خبر‌ها و گزارش‌ها (جهان در ٢۴ ساعت گذشته)، شماره ۵٠، ص١۶، ۱۳۶۱/٣/۳.

[۲۱] واحد مرکزی خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی، بولتن رادیو‌های بیگانه، ۱۳۶۱/٣/۳، ص١٣، رادیو اسرائیل، ۱۳۶۱/٣/۳.

[۲۲] خبرگزاری جمهوری اسلامی، نشریه گزارش‏های ویژه، شماره ۶٧، ۱۳۶۱/٣/۵، ص٣، تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۱۳۶۱/٣/۴.

[۲۳] همان، ص١۵، واشنگتن - خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۱۳۶۱/٣/۳.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار