سردار فضلی عنوان کرد؛

شکست هیمنه صهیونیست‌ها در غزه با الگوگیری از دفاع مقدس

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: اگر امروز در غزه هیمنه دشمن صهیونیستی و آمریکا نشانه گرفته‌ شده، به دلیل آن است که فلسطینیان از دفاع مقدس الگو گرفته‌اند.
کد خبر: ۴۵۸۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷ - 24May 2021

نشانه رفتن هیمنه صهیونیست ها در غزه نشانه الگو گرفتن از دفاع مقدس استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در همایش بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر در قطعه ۴۰ بهشت زهرا (س) اظهار داشت: در عملیات فتح خرمشهر حدود ۴۵ گردان را ارتش و ۹۰ گردان را دریادلان بسیجی و پاسدارن عهده‌دار شدند و همه ظرفیت نیرو‌های مسلح برای یک اقدام مشترک شاهد نقش آفرینی به کار گرفته شد، یعنی مهندسی رزمی جهاد، شهربانی، ژاندارمری، کمیته‌های انقلاب، همه و همه در این عملیات نقش‌آفرینی کردند.

وی گفت: شناسایی به حدی جلو رفت که به روحیات فرماندهان دشمن اشراف پیدا شد و نقاط قوت فراوانی از دشمن یافت کردیم، بنا شد یک عملیات پشتیبانی هم برای این عملیات اصلی پیش‌بینی کنیم.

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه بیان کرد: منطقه عمومی فکه به عنوان عملیات پشتیبانِ منطقه اصلیِ عملیات بیت المقدس پیش‌بینی شد، حال مواجه هستیم با یک شرایطی که باید تمرین و آمادگی رزمندگان در حد باشد که از این موانع عبور کند، جنگ در عبور از رودخانه، جنگ در دشت و صحرا و جنگ در منطقه رملی فکه به طوری که در فکه هر فردی که راه می‌رفت ۱۰ تا ۱۵ سانت در زمین فرو می‌رفت.

سردار فضلی در خصوص ویژه بودن جنگ در منطقه خرمشهر افزود: چون دشمن همه تمهیدات دفاع از خرمشهر را پیش‌بینی و همه زمین را مسلح کرده است، نه تنها از زمین بلکه از آسمان هم همه چیز را در نظر گرفته بود تا ما قادر به رخنه و ورود به خرمشهر نباشیم.

وی با بیان اینکه این عملیات در سه مرحله طراحی شد، اضافه کرد: عبور از رودخانه کارون و رسیدن به جاده اهواز و خرمشهر که بیش از ۱۱۰ کیلومتر در اشغال دشمن، مرحله دوم رسیدن به مرز‌های بین المللی و مرحله سوم به سمت خرمشهر قطع بین بصره و خرمشهر، رسیدن به جاده شلمچه و رسیدن به رودخانه اروند بود.

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه ابراز کرد: همزمان با شب آغازین عملیات در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ رزمنده‌ها عملیاتی را که برای عبور از رودخانه کارون باید شروع می‌کردند، ما هم در منطقه فکه باید تپه‌های رمله ۱۸۱ و ۱۸۲ را تصرف می‌کردیم، جلوی ما میدان مین‌ها و موانع متعددی بود، اما خداوند عنایاتش را پی در پی شامل حال کرد و یک جنگ تمام عیاری را فرزندان امام در مقابل زره پوشان عراق اجرا کردند.

سردار فضلی یادآور شد: جنگ تمام شد و به اهداف مرحله اول رسیدیم. از فردا صبح عراق برای باز پس‌گیری مناطق پاتک و فشار زیادی شروع کرد، ولی رزمندگان همه پاتک‌ها را در یک روز دفع کردند.

وی عنوان کرد: صبح روز اول به قرارگاه شهید بقایی احظار شدیم و گفتند در عبور از رودخانه کارون برای رسیدن به جاده اهواز خرمشهر، دشمن مقاومت می‌کند لذا مرحله دوم را باید انجام دهید که در مرحله دوم به اهداف رسیدیم.

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه خاطرنشان کرد: صبح روز بعد شهید دکتر بقائی احضار کردند و فرمودند عراقی‌ها پشت جاده اهواز سخت مقاومت می‌کنند لذا باید امشب خیز سوم را انجام دهید، برای مرحله سوم با هیأت رئیسه تیپ المهدی جلسه داشتیم جمع بندی این شد که در مرحله سوم به واسطه تجربه دو مرحله قبل که وقتی می‌خواستیم به دشمن برسیم نیمی از تاریکی شب را باید صرف ستون کشی می‌کردیم این بار در روز حرکت کنیم.

فضلی با بیان اینکه تصمیم گرفته شد در مرحله سوم با ۱۱ گردان روز ستون کشی شود، تصریح کرد: روز ۱۲ اردیبهشت ساعت ۳ و ۴ عصر در اردوگاه تیپ المهدی با ۱۱ گردان صحبت کردیم.

وی با اشاره به عنایات پروردگار مطرح کرد: در آن موقع مرحوم حاج آقای متقی امام جمعه گچساران و تعدادی از پدران شهدا وارد شدند، از حاج آقای متقی خواستیم صحبت کنند و ایشان بعد از صحبت دست در محاسن کردند و دعا کردند که دعای ایشان تمام نشده بود امداد‌های غیبی پروردگار رسید و یک مه غلیظی آمد و همه جغرافیایی فکه را در بر گرفت.

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه تشریح کرد: آمین دوم حاج آقای متقی تمام نشده بود که باران رحمت خداوند شروع به باریدن گرفت و آن‌قدر شدت زیاد بود که غیرقابل توصیف است و کسی احساس تشنگی نمی‌کرد و مهم‌تر این که، رمل‌های فکه به دلیل بارش باران یک پوسته ضخیمی پیدا کرد که دیگه هیچ رزمنده‌ای پایش در رمل‌ها فرو نمی‌رفت.

سردار فضلی با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ نفر در شب ۱۳ اردیبهشت از نیرو‌های عراق به اسارت گرفتیم، بیان کرد: دشمن از سر شب انتظار درگیری نداشت و پس از نماز مغرب و عشاء رمز عملیات قرائت و عملیات شروع شد که برخلاف عملیات‌های قبل ما این بار در نیمه شب به مرز رسیدیم و موفق شدیم.

وی گفت: حدود ۱۸ اردیبهشت رزمندگان به شهر هویزه رسیدند و تقریبا به ۲۵ کیلومتری خرمشهر رسیدیم، پیش روی سخت‌تر شده بود، در شب ۳۱ اردیبهشت قرار شد آن شب برای قطع بین خرمشهر و بصره به جاده شلمچه و به رودخانه اروند دسترسی پیدا کنیم و خداوند عنایت کرد قبل از اذان صبح رزمنده‌ها روی جاده شلمچه هیمنه دشمن را شکستند.

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه افزود: برخلاف همه مراحل عملیات بیت المقدس که ما در شب در حال عملیات بودیم، این بار در طول روز باید عملیات می‌کردیم، کنار جاده اهواز و خرمشهر جلسه فوری گذاشتیم و پیش‌بینی کردیم که دشمن یک دژی در خرمشهر دارد که مانع از پیش روی‌ها می‌شود.

فضلی با اشاره به اینکه در این مرحله برای ورود به خرمشهر سه خیز پیش‌بینی شد، بیان کرد: خیز اول رسیدن به ابتدای دژ، خیز دوم رسیدن به پادگان دژ و جاده کمربندی خرمشهر و خیز نهایی رفتن تا مرکز شهر طراحی شد.

وی با اشاره به اینکه چهار گردان برای این مأموریت پیش‌بینی شدند، ابراز کرد: گردان‌های شهید ابوالفضل خوشرفتار، شهید مهدی شرع پسند، شهید حاج قاسم عربیان و گردانی که فرمانده آن مجروح شده بود به نام شهید کلهر که اجازه گرفتند این گردان را خودشان فرماندهی کنند.

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه افزود: بچه‌ها پیشروی را آغاز کردند، دقایقی بعد شهید کلهر اعلام کرد خداوند کمک کرده به دژ رسیده‌ایم و چند سنگر را گرفته‌ایم، گردان‌های دیگر هم این موضوع را اعلام کردند، باید به سمت جاده کمربندی خرمشهر پیش روی می‌شد، ولی یک مانع بود و آن هم قرار گاه فرماندهی در دژ بود.

سردار فضلی خاطرنشان کرد: شهید کلهر اطلاع داد در محدوده پادگان دژ درگیری‌هایی داریم و لحظاتی بعد اعلام کرد وارد قرارگاه فرماندهی نیرو‌های عراقی شدیم.

وی ادامه داد: این بار باید برای تصرف شهر خیز آخر را بر می‌داشتیم، حرکت آغاز شد و گردان‌ها اعلام می‌کردند که درحال پیشروی هستیم، گردانی اعلام کرد ما به میدان شهدا رسیدیم؛ از کنار میدان شهدا به طرف مسجد جامع، باید از کنار مسجد تخریب شده امام صادق (ع) پیش روی می‌کردند و لحظاتی بعد شهید شهرپسند اعلام کرد هم اکنون مسجد جامع خرمشهر را مشاهده می‌کنیم و دقایقی دیگر مخابره کرد بعد از ۱۹ ماه از سقوط خرمشهر بار دیگر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر بالای مسجد به اهتزار در آوردیم.

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه با اشاره با اینکه پیام امام با جان و دل شنیده شد که فرمود: «خدا خرمشهر را آزاد کرد»، خاطرنشان کرد: قطعاً اگر مدد‌های غیبی پروردگار، دعا‌های امام و امت و اخلاص رزمندگان نبود مگر ممکن بود ما بار دیگر به خرمشهر برسیم، دیری نگذشت امام پیام دیگری دادند و فرمودند: «فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش‌های اسلامی است».

سردار فضلی بیان کرد: همان روز‌ها جلسه اوپک برای قیمت گذاری نفت بود که به وزیر نفت بی‌اعتنایی کردند و همین که خبر سقوط خرمشهر می‌رسد حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی در جلسه تعیین قیمت، تعیین کننده می شود.

وی تصریح کرد: در این عملیات به همه اهداف رسیدیم، حدود پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران اسلامی که در اشغال دشمن بود آزاد، قریب به ۱۹ هزار کشته و زخمی از دشمن گرفته شد و ۲۰ هزار و ۴۰۰ نفر از نیرو‌های دشمن به اسارت در آمدند.

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه در پایان برشمرد: اگر امروز در مقابل صهیونیست‌ها مردم عزیز و مجاهدین فی سبیل الله در غزه و در جبهه مقاومت و در کرانه باختری هیمنه دشمن صهیونیستی و آمریکا را نشانه گرفته‌اند به دلیل آن است که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی، الگوی دفاع مقدس را پیاده کرده اند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها