روایتی از سوگواری مردم شهر‌های مختلف در عزای امام خمینی (ره)؛

شور خمینی که حسینی‌وار در دل داغدیده ملت افتاد

از نخستین ساعات انتشار خبر ارتحال ایشان، امت عاشق امام (ره) با پوشیدن لباس سیاه از منازل خود خارج شدند و با هدایت ائمه جمعه و جماعات و مسئولین استان‌ها و شهرها با تشکیل دسته‌های سینه‌زنی، سر و سینه‌ زنان به عزاداری پرداختند.
کد خبر: ۴۶۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴ - 05June 2021

روایتی از سوگواری مردم شهر‌های مختلف در عزای امام خمینی (ره)به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ امام خمینی (ره) رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی به ملکوت اعلی پیوست. مراسم تشییع ایشان با حضور گسترده امت ایران برگزار شد و قشر‌ها و طبقات مختلف در شهر‌های کشور با برگزاری مراسم و یا با حضور در تهران در این مراسم شرکت کردند.

در این زمینه، روایت روزنامه‌ها بدین شرح است:

گزارش سوگواری‌های شبانه روزی مردم در سراسر کشور

در پی عروج ملکوتی بزرگ پرچمدار اسلام ناب محمد (ص) و یگانه رهبر و قائد مستضعفان جهان و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدس سره) که عمر پربرکت خود را در راه اعتلای کلمةالله وقف کرده و در مقابل تمامی نظام‌های شیطانی و کفرآمیز جهان ایستاد و با گفتن نه به تمامی طواغیت ظاهرالصلاح، اسلام را مقابل هرگونه هجمه حفظ و نام جمهوری اسلامی ایران را در سراسر دنیای کفرآمیز طنین افکند، میهن اسلامی در سوگ و ماتم فرو رفته و حزن و اندوه، قلوب میلیون‌ها انسان عاشق امام را در برگرفت.

از نخستین ساعات انتشار خبر ارتحال امام خمینی (ره)، امت عاشق امام با پوشیدن لباس سیاه از منازل خود خارج شده و با هدایت ائمه جمعه و جماعات و مسئولین استان‌ها و شهر‌ها با تشکیل دسته‌های سینه‌زنی، سر و سینه‌ زنان به عزاداری پرداخته و با اجتماع در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و مصلا‌های جمعه به سخنان و رهنمود‌های ائمه جمعه و جماعات شهر‌های خود گوش فرادادند.

بنا بر گزارشات رسیده از اقصی نقاط میهن اسلامی، حجم جمعیت در محل‌های عزاداری به حدی بود که بعضی از عاشقان امام به حالت غش و اغماء افتادند و در بعضی از شهرستان‌ها تعدادی به رحمت ایزدی پیوستند. همین گزارشات اضافه می‌کند ائمه جمعه و جماعات و مسئولین استان‌ها و شهر‌های میهن اسلامی ضمن تسلیت این مصیبت، مردم را به هوشیاری انقلابی دعوت کردند و از مردم خواستند که گوش به فرمان مسئولین بوده و از تصمیمات آنان حمایت نمایند که این همان خواست رهبر عظیم‌الشأن از ماست و در حقیقت ادامه راه آن بزرگوار می‌باشد.

بنابر گزارش خبرنگاران روزنامه جمهوری اسلامی و کیهان آحاد مختلف ملت قهرمان و شهیدپرور کشورمان طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه که مصادف با سالروز قیام ۱۵ خرداد نیز هست با تعطیل کردن مراکز کسب و کار ادارات و کارگاه‌های خود و نصب پرچم‌های سیاه بر سر در آن‌ها تا پاسی از شب در محل‌های عزاداری حضور پیدا کرده و در این ضایعه جبران‌ناپذیر به سوگ نشستند.

میلیون‌ها تن از مردم داغدار میهن اسلامی‌مان در سوگ امام فقید چهارمین روز عزاداری خود را در میان ماتم و اندوه سنگین گذراندند و گزارش‌های رسیده حاکیست در حالیکه سراسر شهر‌های کشور و روستا‌های دور و نزدیک یکپارچه سیاهپوش شده بودند، سیل جمعیت سوگوار در خیابان‌ها و میدان‌های شهر‌ها و روستاها، درون مساجد، تکایا و زیارتگاه‌ها تمامی روز و شب را به سینه‌زنی و سوگواری پرداختند.

طی این چهار شبانه‌ روز شعار همگانی که حاکی از اندوه عمیق مردم بود فضای مملکت را آکنده از درد و غم ساخته بود. جمعیت در حالیکه شعار «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز. حضرت صاحب زمان (عج) ، صاحب عزاست امروز، برای دفن رهبرم مهدی بیا، مهدی بیا» سر می‌دادند و بر سر و سینه خود می‌زدند. بهت عظیم ملت از بعد از ظهر شنبه گذشته با انتشار خبر دگرگونی در وضعیت امام امت آغاز شد و از نخستین ساعات یکشنبه گذشته دعای سراسری امت برای سلامتی امام با انتشار خبر رحلت رهبر به سوگی بزرگ بدل شد.

موج این سوگ به دورترین دیار این کشور رسید مردم شهر‌های جنوبی کشورمان سوگواری را با آئین عزاداری سنتی خود همراه کردند. شهر‌ها و بخش‌های بوشهر، برازجان، گناوه، دیلم، ریگ، دیر، کنگان، کاکی، چم و خورموج شاهد برپایی سوگواری سنتی مردم بود. در همین حال گروه‌های کثیری از مردم در راهپیمایی بیعت با رهبر جدید جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.

قم

به دنبال اعلام خبر جانگداز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی و امید محرومان مستضعفان جهان از ساعات اولیه بامداد دو روز گذشته مردم وفادار و ماتم‌ زده قم، شهر امام به خیابان‌ها ریختند و سر و سینه‌زنان، در حالیکه می‌گریستند و فریاد یاحسین (ع) سر می‌دادند در صحن مطهر حضرت معصومه (س)، اجتماع کردند و این ضایعه دردناک را به حضرت فاطمه معصومه (س) تسلیت گفته و به نوحه‌سرایی پرداختند بطوری که طی دو روز گذشته در تمام ساعات صحن مطهر شاهد عزاداری عاشقان امام بود.

به همین مناسبت از سوی حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی صبح روز یکشنبه در مدرسه فیضیه و با شرکت حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی و آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی و علماء و اساتید حوزه علمیه قم مجلس باشکوهی برگزار گردید که انبوه عزاداران و عاشقان امام در سوگ از دست دادن رهبر انقلاب درحالیکه فریاد «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز خمینی بت شکن پیش خداست امروز» سر می‌دادند عزاداری کردند.

بر پایه این گزارش همچنین بعد از ظهر روز یکشنبه از سوی حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی در صحن مطهر حضرت معصومه (س) مجلس باشکوهی برگزار شد. گزارش خبرنگار ما از قم حاکیست در سالروز قیام شکوهمند ۱۵ خرداد مردم همیشه در صحنه شهر خون و قیام طی اجتماع باشکوهی در صحن مطهر حضرت معصومه (س) و میدان آستانه و خیابان‌های اطراف، ضمن تجلیل از این روز تاریخی در سوگ از دست دادن قافله سالار قیام شکوهمند ۱۵ خرداد و رهبر کبیر انقلاب اسلامی به عزاداری پرداختند.

شهر قم همراه با سوگواری‌های خود بخشی از نیاز‌های مشایعین پیکر پاک امام و عزاداران مراسم تدفین را تامین کرد. ارسال ۱۹۰ هزار عدد نان، دو هزار قالب یخ و ۱۲۰ هزار لیتر آب و نیز اعزام ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس برای انتقال عزاداران به بهشت زهرا بخشی از همکاری‌های شهر قم با سوگواران رهبر فقید است.

ایلام

بیش از سه هزار نفر از اهالی متعهد استان ایلام در پی شنیدن خبر ارتحال جانگداز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شدت تاثر به حالت اغماء افتادند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به دنبال پخش خبر مصیبت‌بار ارتحال امام امت، اقشار مختلف و عشایر غیور استان ایلام در خیابان‌ها، مساجد و تکایا به سوگ و ماتم نشتند که به علت تراکم بیش از حد جمعیت عزادار تاکنون بیش از سه هزار تن به دلیل ناراحتی و اندوه فراوان نسبت به از دست دادن رهبر محبوب و آزاده جهان اسلام به حالت اغماء و بیهوشی در آمدند و توسط اکیپ‌های امدادی به بیمارستان‌های سطح استان انتقال و بستری شدند.

لرستان

مردم استان لرستان نیز در سوگ بزرگ رهبر فقید یکپارچه اندوهگین بودند. مراسمی که در بروجرد، خرم آباد، دورود و دیگر بخش‌های این استان برگزار شد، صحنه‌ای دیگر از احساسات پرشور مردم داغدیده را به نمایش در آورد. این سوگواری‌ها که با تاثر شدید و نیز ازدحام بیش از حد عزاداران همراه شده بود به بیهوشی یک هزار و ۵۵۰ تن انجامید که در مراکز درمانی تحت مداوا قرار گرفتند. همچنین از سوی استانداری لرستان ۱۶۸ هزار و ۸۱۰ قرص نان برای عزاداران به تهران فرستاده شد. بنا به همین گزارش ۱۰ ها هزار تن از مردم شهر‌ها و بخش‌های مختلف استان که برای عزیمت به تهران جهت شرکت در مراسم تشییع به خرم آباد آمده بودند بخاطر عدم دستیابی به امکانات سفر، در خرم‌آباد به جمع سوگواران پیوستند.

استان‌های مرکزی و حاشیه کویر

استان‌های مرکزی و شهر‌های حاشیه کویر نیز این چهار شبانه روز را همراه با مردم عزادار بیدار بود. آتش آفتاب داغ کویری «داغ»، این مصیبت عظما را افزونتر می‌ساخت و گوئی این زمین و آسمان است که در این سوگ بزرگ می‌سوزد.

استان‌های غرب کشور

موج سوگ بزرگ فقدان امام سرزمین‌های غرب کشور را نیز در بر گرفت بطوری که در اسلام‌آباد غرب دیاری که هنوز رنج جنگ و تجاوز را فراموش نکرده، به رنج بزرگ فقدان امام گرفتار شد. گزارش‌هائی که از این شهر به دستمان رسیده حاکی از بیهوشی یا جراحت حداقل ۵۵۰ تن از مردم سوگوار براثر شدت تاثر و نیز ازدحام سوگواران است. ۳۰۰ دستگاه مینی‌بوس حامل خانواده‌های شهدای اسلام آباد غرب به دعوت امام جمعه و استاندار باختران روانه مرکز استان شدند تا در مراسم سوگواری‌های این شهر شرکت کنند. این گروه را نماینده امام و امام جمعه اسلام آباد، فرماندار مسئولان و اعضای شورا‌های اسلامی روستائی و بازاریان همراهی می‌کردند.

استان‌های شمالی

سوگواری ملت مسلمان در استان‌های شمالی نیز همراه با همایش بی‌مرز مردم عزادار است. در گنبد، گرگان، ساری، رشت، بابلسر، آمل، قائمشهر و صد‌ها شهر و بخش و روستای حاشیه خزر و دامنه البرز ناله‌های سوگوارانه مردم داغدیده فضای این سرزمین را آکنده بود.

خراسان رضوی

گزارش‌های رسیده از مشهد مقدس حاکیست که طی روز‌های اخیر سوگواری حرم مطهر و صحن بارگاه امام رضا (ع) مملو از جمعیت عزادار بود. در جریان این سوگواری‌ها بیش از ۵۰۰ تن از مردم عزادار به علت شدت تالمات روحی و فشار دچار ناراحتی شده و تحت درمان قرار گرفتند. یکی از سوگواران به نام حاجیه خانم فراشادی‌زاده درگذشت. در همین حال شمار کثیری از مردم مشهد برای شرکت در مراسم تشییع و تدفین امام فقید راهی تهران شدند.

خمین

گزارش از خمین نیز حاکی است که بیت امام در شهر زادگاه‌شان خمین این روز‌ها شاهد حضور سوگوارانه مردم شهر است. طی این چند روز دسته‌های عزادار در برابر بیت به سوگواری پرداختند.

اصفهان

خبرنگار ما از اصفهان گزارش داد که سوگواران امام امت همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر پاک امام در تهران با تشییع تابوت مزین به گل و تصاویر شهدا به نشانه همراهی با مشایعین امام در تهران، جلوه‌ای دیگر به سوگواری‌های فقدان رهبر گرامی انقلاب بخشیدند. این مراسم در اصفهان نیز، چون دیگر شهر‌های کشورمان منجر به بیهوشی جمعی از عزاداران شد که تحت درمان قرار گرفتند.

رودهن، دماوند

بیش از ۵۰ هزار قرص نان و ۴۲ کامیون و تریلر حاوی آب و ۵۰۰ کیلو خرما توسط روستائیان و فرمانداری دماوند برای استفاده عزاداران به مصلی تهران و ستاد پشتیبانی جنگ تهران ارسال شد.

شیراز

مراسم سوگواری رحلت امام امت از سوی نماینده امام و امام جمعه شیراز و استاندار فارس صبح امروز در مصلی شیراز برگزار شد. خبرنگار ما از آباده نیز گزارش داد که سوگواری‌های مردم داغدار این شهرستان با بارش شدید باران همزمان شد که جلوه‌ای ویژه به ماتم مردم بخشید.

منبع

روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۶، خرداد ۱۳۶۸.

روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۷، خرداد ۱۳۶۸.

روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۸، خرداد ۱۳۶۸.

روزنامه کیهان، ۱۷ خرداد ۱۳۶۸.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار