دفاع‌پرس گزارش می‎دهد؛

مردم بیرم فارس در انتظار آب آشامیدنی/ غیزانیه‌ای دیگر در راه است؟

مدت زیادی از ماجرای غیزانیه استان خوزستان نمی‌گذرد، منطقه‌ای که مردمش با مشکل آب شرب مواجه بودند و این مسئله باعث شد تا اتفاقات ناخوشایندی هم رخ دهد؛ البته این روزها با تلاش گروه‌های مختلف مشکل آب شرب مردم غیزانیه در حال برطرف شدن است، اما اخیراً مردم بیرم لارستان نیز به درد مردم غیزانیه دچار شده‌اند.
کد خبر: ۴۶۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۳ - 13June 2021

مردمان بیرم فارس در انتظار آب آَشامیدنی/ غیزانیه‌ای دیگر در راه است؟گروه اجتماعی دفاع‌پرس: بیرم لارستان منطقه‌ای گرم و خشک است که در جنوب استان فارس واقع شده است. خشکسالی و کمبود آب به‌ویژه در فصل گرما، بزرگترین مشکل بیرم به حساب می‌آید. از طرفی از دسترس خارج شدن اکثر چاه‌های آب شرب منطقه، مشکلات را دوچندان و غیرقابل تحمل کرده است و مردم این بخش را مجبور کرده تا برای تهیه‌ آب شرب خود از آب انبارها استفاده کنند که در نهایت هم چندان آب بهداشتی نصیبشان نمی‌شود.

مشکلات آب آشامیدنی در بیرم لارستان

در کنار افت شدید فشار و آلودگی آب که منجر به غیر‌قابل شرب بودن آب آن منطقه شده، نبودِ طرح‌های زیربنایی آبخیزداری و ضعف در توسعه طرح‌های نوین آبیاری همچنین نبودِ دستگاه‌های آب شیرین‌کن دولتی، مردم آن منطقه را با معضل جدی رو‌به‌رو کرده است.

همچنین با توجه به این‌که مردم منطقه مجبور به خرید آب مورد‌ نیار خود هستند، افزایش میزان تعرفه‌های فروش آب شیرین در کنار انتقال آب از دریا از دیگر مسائلی است که مردم منطقه یادشده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر کمبود منابع اعتباری برای اجرای خطوط انتقال آب، سرگردانی در اجرای طرح‌های تامین آب پایدار بیرم همچون انتقال آب از سد سلمان فارسی نیز از جمله مواردی است که در میان درخواست‌ها و دغدغه مردم از یک سو و پیگیری‌ رسانه ای و پاسخ مسئولان در خصوص آب بیرم از دیگر سو دیده می‌شود.

کیفیت آب شرب منطقه بیرم از جمله مسائلی است که این روزها بیش از سایر مشکلات و حتی بیش از موضوع کمبود آب بر آن دامن زده است.

بیرم، معروف به غیزانیه فارس، با پیگیری‌های رسانه‌ها و انتشار مشکلات مردم آن منطقه، مورد توجه بیشتری واقع شد و طی جلسات تشکیل شده در این راستا، مدیرعامل آب و فاضلاب فارس از اقدامی ضرب الاجلی برای حل مشکل آب این منطقه خبر داد.

مسؤلان به وعده‌های خود عمل کنند

حدود شش سال قبل مسئولان وقت استان فارس وعده دادند که با اجرای طرح آبرسانی از سد سلمان فارسی، مشکل آب شهر‌های شرقی و جنوب فارس برای همیشه حل شده و شهروندان ساکن این نقاط از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند، اما این طرح گویا همچنان در پیچ و خم طرح آبرسانی مانده است و کار را به جایی رسانده که اکثر ساکنان این مناطق تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند. بالا بودن بیش از حد نیترات آب، افزایش بیماران کلیوی، دیالیزی و سرطان گوارشی منطقه و پوسیدگی و زرد شدن دندان‌های اغلب مردم از مهمترین دلایلی است که باعث شده مردم این منطقه به مهاجرت روی آورند.

بیرم درست در منطقه‌ای قرار گرفته است که قریب به ۱۵۰ - ۱۶۰ چاه کشاورزی وجود دارد، چون شغل اکثر مردم بیرم کشاورزی است، باعث شد برداشت‌های بی‌رویه‌ای که کشاورزان از سفره‌های زیرزمینی انجام داده‌اند و خشکسالی‌های اخیر کشور به‌خصوص در بخش جنوب مزید بر علت شود تا این منطقه با بحران آب مواجه شود و تقریبا می‌توان گفت از بعد کمی و کیفی الان وضعیت آب بیرم نه‌تنها مطلوب نیست بلکه به مرز هشدار رسیده است.

به گفته ساکنین این منطقه، قریب به یک سالی است که با کمک اصحاب رسانه، گروه‌های جهادی و تشکل‌های دانشجویی پس از پیگیری‌های فراوان سرانجام این مشکل به گوش مسئولان استانی و کشوری رسیده است؛ همچنین با متقاعد کردن و همراهی دو نماینده لارستان و لامرد با تذکر در صحن علنی و جلسات متعدد در نهایت وزارت نیرو موظف شده که طرح مطالعاتی آبرسانی به این منطقه را تکمیل کند.

طبق این طرح پنج بخش بیرم، عمادشهر، چاهورز، خیرگو و علامرودشت از محل افزایش ظرفیت خط اول انتقال آب از سد سلمان فارسی که اکنون موجود است و برای افزایش حجم آب این خط نیز پروژه ترمیم و تأمین تجهیزات با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

البته هنوز با گذشت چهار ماه از آماده شدن طرح مطالعاتی آبرسانی به این منطقه از سوی امور آب استان فارس و تصویب اعتبار آبرسانی به غیزانیه فارس در بودجه امسال توسط مجلس، هنوز عملیات اجرایی آن تاکنون آغاز نشده است.

اما از این مساله دردآورتر و قابل‌تامل‌تر یک اشتباه ساده است که باعث شد مشکل آب بیرم همچون کلاف سردرگمی برای مدت طولانی به تاخیر بیفتد. به گفته یحیی صفرنژاد، رئیس شورای اسلامی شهر بیرم ماجرا از این قرار بود که یک اشتباه تایپی در نامه استانداری فارس بودجه ۱۳ میلیارد تومانی آب منطقه بیرم را یک‌ سال به عقب انداخت و از لایحه بودجه حذف کرد. طرح مطالعاتی پروژه آبخیزداری بیرم که در شش جلد در سال‌های گذشته آماده شده بود. در سال ۱۳۹۸به مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس تقدیم شده است.

مردم بیرم سال‌ها است که چشم‌انتظار هستند، چشم انتظار آبی سالم و قابل شرب. همکاری دستگاه‌های استان به ویژه آبفا و آب منطقه‌ای می‌تواند این چشم‌انتظاری را پایان بخشد در حالی که اکنون به مانع اصلی تبدیل شده است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها