گزارشی درباره اهمیت استراتژیک نبرد قلمون/

نبرد قلمون نبرد سرنوشت ساز جبهه مقاومت

پیروزی های چشمگیر ارتش سوریه و مقاومت لبنان در قلمون، یک ضربه روحی و شکست بزرگ به گروه های تکفیری مورد حمایت رژیم صهیونیستی و رژیم های مرتجع عرب، ترکیه و غرب قلمداد می شود و برخی تحلیلگران، نبرد قلمون را نبرد سرنوشت ساز خوانده اند.
کد خبر: ۴۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۰ - 12May 2015

نبرد قلمون نبرد سرنوشت ساز جبهه مقاومت

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، تپه های شمالی قلمون که در موازات مرز لبنان قرار دارد، این روزها شاهد عملیات نظامی گسترده ارتش و نیروهای مقاومت است که مصمم شده اند پس از سیطره بر تپه های عسال الورد در یک عملیات زمینی برق آسا و غافلگیرکننده و سیطره بر گذرگاه  الصهریج، نبرد قلمون را به نفع خود یکسره کنند.

با سیطره نیروهای مقاومت بر تپه های عسال الورد لبنان،این منطقه از منطقه الزبدانی و سرغایا و مضایا در سوریه هم جدا شد که به از هم گسیختگی و از هم فروپاشی گروه های تروریستی و فرار آنها منجر شده است.

همچنین بخش هایی از خاک لبنان و سوریه که بیش از یکصد کیلومتر مربع می شود،هم پاکسازی شد، در این منطقه ده ها تپه و غار و موقعیت و ایست های نظامی و پایگاه به استحکاماتی برای تروریست ها تبدیل شده بود.

ارتش سوریه و مقاومت لبنان بر پادگان سهله المعیصره بزرگترین پادگان های واقع در تپه های الجبه در قلمون و قرنه رزق و تپه شمیس در تپه های الجبه و امک الرکب و تپه الدورات هم مسلط شدند.


اهمیت استراتژیک این عملیات نیروهای ارتش سوریه و مقاومت لبنان در تنگ شدن عرصه بر تروریست های فعال در الزبدانی در بخش های جنوب غربی قلمون و تامین امنیت نوار مرزی با لبنان و نیز تامین امنیت دو جاده بین المللی دمشق به حمص و دمشق به بیروت و منزوی و جدا شدن تروریست های قلمون از تروریست های فعال در غوطه دمشق نهفته است.

نبردی سرنوشت ساز در قلمون

ناصر قندیل تحلیلگر لبنانی، نبرد ارتش سوریه و مقاومت لبنان با گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایت رژیم صهیونیستی در محور قلمون را نبرد سرنوشت ساز توصیف کرده است.

به گفته وی، تغییرات فزاینده و بی سابقه در صحنه جنگ قلمون و کیفیت درگیری ها و نوع سلاح و تعداد تروریست ها در یک سو و نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در سوی دیگر و سطح تغییرات و حجم  اهتمام بین المللی و منطقه ای به آن، همه و همه نشان می دهد که این یک جنگ سرنوشت ساز در جنگ های دامنه دار در خاورمیانه از ابتدای قرن تا کنون است، جنگی که با اشغال افغانستان از سوی آمریکا آغاز شد.

این تحلیلگر برجسته ابراز عقیده می کند : اوضاع کنونی جایی هیچ شکی باقی نمی گذارد به این که، آمریکایی ها که به بهانه ضربه زدن به شبکه القاعده، افغانستان را اشغال کردند، ارتباط خود را با القاعده قطع نکرده اند و کافی است به تمام جنگ علیه سوریه نگاه کنیم و به ارتباط و  هماهنگی مستمر میان جبهه النصره شبه شبکه القاعده در بلادالشام که ستون فقرات اردوگاه تروریست هایی را تشکیل می دهد که با  ارتش سوریه و مقاومت می جنگند و میان اسرائیلی ها، ترکیه و عربستان از سوی دیگر توجه کنیم که با وجود محاسبات مخصوص به خود، همگی به طور مشترک بر روی این جنگ شرط بندی و حساب باز کرده اند، اسرائیل، ترکیه و عربستان سعودی پایه و مبنای سیاست های آمریکا در منطقه را تشکیل می دهند.


در گستره ای به طول چهل کیلومتر از کوه های قلمون تا کوه الشیخ مفتاح که پیمان سوریه و مقاومت می داند که این محور، هدفی است که پیمان دشمنان سه گانه مقاومت برای کسب پیروزی تلاش می کند، تمام جبهه ها برای مشغول کردن و ضربه زدن به محور مقاومت و تشکیل سکوهای جنگ روانی و فشار بر فرماندهان نظامی و وادار کردن آن برای انتقال به جبهه های جدید است.

قندیل معتقد است که پیمان سوریه و مقاومت تصمیم گرفته است وارد جنگ سرنوشت ساز در قلمون شود جایی که ائتلاف سه گانه متجاوزان بر روی جبهه النصره حساب باز کرده اند که نیروهای ویژه خود را در قلمون برای جهش به سمت دامنه های جبل الشیخ آماده کرده و جنگ را آغاز کرد و به نظر می رسد که این جنگ سرنوشت ساز است، هنگامی که اسرائیل می گوید جنگ قلمون، سرنوشت رئیس جمهور سوریه را مشخص خواهد کرد، مفهوم فشار بر عربستان و ترکیه برای افزایش دخالت هایشان به منظور جلوگیری از افتادن قلمون به دست سوریه و مقاومت را درک می کند، اما اسرائیل یک حقیقت را هم می داند که جنگ قلمون، سرنوشت امنیت اسرائیل را هم مشخص خواهد کرد.


آشفتگی و سراسیمگی اردوگاه جنگ افروزان و یکسره شدن نبرد به نفع جبهه مقاومت


بر خلاف ادعای دست کشیدن ایران از یمن و محور مقاومت باید گفت که ناظران معتقدند نه تنها ایران از یمن دست نکشیده، بلکه دست به فعالیت دیپلماتیک گسترده برای مقابله با جنگی زده است که علیه یمن به راه افتاده که این تحرکات از سوی بسیاری از مقامات بلندپایه ایران انجام شده به طوری که به صراحت تاکید کرده اند که مسیر مذاکرات درباره برنامه هسته ای اش با مواضعش درباره مسائل منطقه ارتباطی ندارد، بلکه مواضع بسیار قاطعانه و صریحی که حاوی هشدارهای صریح به عربستان سعودی درباره پیامدهای ادامه جنگ افروزی علیه یمن است، از سوی مقامات ایران اتخاذ شده است، تلاش های گسترده  ایران برای توقف تجاوزات سعودی ها و عزیمت کشتی حامل کمک های بشردوستانه ایران به سوی بندر الحدیده یمن ادعاها درباره دست کشیدن ایران از مسائل منطقه ای از جمله یمن را اثبات می کند .

اما در خصوص موضوع دوم یعنی طرح ارائه شده از سوی کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا که بر تسلیح کردها و اهل سنت بدون در نظر گرفتن نقشی برای دولت مرکزی عراق و دور زدن آن باید گفت، در صورتی که کنگره این طرح را تصویب کند و حتی از موافقت دولت آمریکا برخوردار شود، این مساله تنها اشاره به آغاز نه تنها طرح تجزیه عراق بلکه اجرای طرح تجزیه تمام منطقه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در راس آن عربستان خواهد بود، بنابراین چگونه این کشورها این مساله را در سبد موفقیت ها و دستاوردهای خود می دانند، وقتی خود این کشورها هم از نظر آمریکایی ها نامزد تجزیه هستند.


اما عنوان سوم، یعنی هجوم تروریستی به ادلب و جسرالشغور و اشغال این دو شهر، این هجمه تروریستی پس از هماهنگی بی نظیر میان کشورهای متجاوز به سوریه به ویژه ترکیه انجام شد که نتیجه آن، یکپارچه شدن گروه های تروریستی از طریق تشکیل آن چه، جیش الفتح نامیده شده و نکته جالب این است که جبهه النصره که از نظر بین المللی یک گروه تروریستی طبقه بندی شده هم در این تشکل تروریستی جدید شرکت دارد.


 آن چه اهمیت بیشتری دارد، این است که گروه های تروریستی هرگز قادر به تثبیت سیطره خود بر این دو مکان مهم نخواهند بود، به عنوان مثال در جسرالشغور یک بیمارستان ملی با مقاومت و ایستادگی در برابر تروریست ها به معضل و چالشی برای گروه های تروریستی و حامیانشان تبدیل شده است و بشار اسد رئیس جمهور سوریه هم روز ششم می جاری گفته بود این دو شهر قطعا به آغوش دولت و کشور بازخواهد گشت و ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آمادگی های خود را برای ضد حمله به منظور بازپس گیری این دو شهر تکمیل کرده اند که معنایش این است که جشن و شادمانی پیمان جنگ افروزان چندان دوام نخواهد آورد.


شکستی دیگر در انتظار محور جنگ افروزان



باید این نکته را مورد اشاره قرار داد که هفته های آینده شاهد تحولات میدانی سرنوشت سازی خواهد بود چه در جبهه های ادلب و جسرالشغور یا در جبهه قلمون و دیگر مناطق سوریه به ویژه در مناطق جنوبی سوریه که دشمن صهیونیستی، آن را کمربند امنیتی تحت سیطره خود قرار داده است.

روند تحولات جبهه قلمون و مناطق دیگر نشان می دهد که محور مقاومت بر خلاف تمام ادعاها و جوسازی ها و جنگ روانی محور جنگ افروزان، هرگز سوریه را تنها نگذاشته و مصمم است در نبرد ریشه کنی تروریسم و افراط گرایی در سوریه همچنان به حمایت جدی خود از این کشور ادامه دهد.
 

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها