دبیر دومین جشنواره تئاتر سنگر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

هدف جشنواره تئاتر سنگر احیای گروه‌های نمایشی نیروهای مسلح است

افشاری‌اصل هدف جشنواره تئاتر سنگر را احیای گروه‌های نمایشی در بدنه نیروهای مسلح دانست و گفت: وقفه‌ی چند ساله‌ای در حوزه تئاتر نیرو‌های مسلح داشته‌ایم و هدف ما احیای همین گروه‌های نمایشی در بین نیرو‌های مسلح است.
کد خبر: ۴۶۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۳ - 22June 2021

هدف جشنواره تئاتر سنگر احیای گروه‌های نمایشی نیروهای مسلح است«ایراج افشاری‌اصل» دبیر دومین جشنواره تئاتر سنگر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به اینکه دوره اول این جشنواره اسفند ۱۳۹۹ با استقبال خوبی همراه شده است، اظهار داشت: تئاتر سنگر در دوره اول با حضور ۸۶ گروه‌ هنری از چهار مجموعه سپاه، ارتش، ناجا و وزارت دفاع برگزار شد و هدف از برگزاری آن شناسایی گروه‌های جوان و امکان و انگیزه بخشیدن به این طیف از فعالیت‌های مهم فرهنگی در سطح نیروهای مسلح است.

وی با تاکید بر اینکه تئاتر فرصتی بسیار مطلوب برای انتقال مفاهم و ارزش‌ها به مخاطب است، افزود: همواره یکی از مسائل و دغدغه‌هایی که در مسئله فرهنگ با آن روبرو بوده‌ایم؛ چالش انتقال مفاهیم به نسل‌های آینده است که تئاتر یک قالب مطلوب برای انتقال این مسئله است.

دبیر دومین جشنواره تئاتر سنگر خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم از طریق خانواد‌های نیرو‌های مسلح که همواره ارتباط نزدیکی با مفاهیمی همچون ایثار و شهادت داشته‌اند، ارتباط با مخاطب و تعامل دوسویه را برقرار کنیم.

افشاری‌اصل به انتشار فراخوان دومین دوره جشنواره تئاتر سنگر اشاره کرد و گفت: امسال دومین دوره این جشنواره را درحالی برگزار خواهیم کرد که ۳۰ استان درگیر این رویداد خواهند بود و همکاران ما در ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گروه‌های هنری را شناسایی و آماده خواهند کرد تا مرحله استانی جشنواره را برگزار کنند.

وی درخصوص نمایشنامه‌های مورد استفاده گروه‌های نمایشی در این رویداد اظهار داشت: انتخاب متن‌های نمایشی برای گروه‌های شرکت کننده در این رویداد آزاد است اما مجموعه سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس این آمادگی را دارد که متون منتشر شده در انتشارات هنر دفاع را در اختیار گروه‌ها قرار دهد؛ لذا برای ما استفاده از این متنون دارای اولویت است.

دبیر دومین جشنواره تئاتر سنگر ادامه داد: محوریت مضمونی و موضوع آثار حاضر در جشنواره تئاتر سنگر دفاع مقدس، ارزش‌های آن، مقاومت و مدافعین حرم و مطالبی است که نیرو‌های مسلح با آن درگیر هستند.

افشاری‌اصل درباره زمان برگزاری این جشنواره گفت: مرحله استانی جشنواره تئاتر سنگر شهریور برگزار خواهد شد و در هر استان به‌صورت مستقل برگزیدگان معرفی و تجلیل می‌شوند. سپس در مرحله منطقه‌ای که آذرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد از هر استان در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی میزبان یک گروه خواهیم بود و در نهایت در اسفند ۱۴۰۰ در مرحله منطقه‌ای که شامل هفت منطقه استان‌های مرکزی، کرمان، گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، هرمزگان و ایلام خواهد بود آثار صحنه‌ای و خیابانی به رقابت خواهند پرداخت.

وی تصریح کرد: جشنواره تئاتر سنگر در بخش‌های بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه، طراحی لباس، موسیقی، و بخش نمایش‌نامه نویسی و متن که شامل متنونی است که برای اولین اولین‌بار روی صحنه اجرا می‌شوند و همچنین بخش ویژه جشنواره در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی برگزیدگانی را معرفی خواهد کرد.

دبیر دومین جشنواره تئاتر سنگر در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت از برگزیدگان جشنواره برای حضور در جشنواره‌های معتبر کشوری گفت: حمایت از گروه‌ها برای حضور در جشنواره‌هایی همچون جشنواره فجر بستگی به کیفیت و نوع کارهایی خواهد داشت که به رقابت می‌پردازند اما هدف و نیت ما از برگزاری این رویداد تلاش برای احیای گروه‌های نمایشی است چراکه وقفه‌ی چند ساله در حوزه تئاتر نیرو‌های مسلح داشته‌ایم و هدف ما احیای همین گروه‌های نمایشی در بین نیرو‌های مسلح است.

افشاری‌اصل در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای گروه‌های نمایش گفت: از حمایت‌های بی‌دریغ سرهنگ سزاوار رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس تشکر می‌کنیم؛ چراکه همواره نظر حمایتی به تئاتر داشته‌اند و امیدواریم در ادامه راه دستگاه‌هایی که ظرفیت هم‌افزایی در این مسیر را دارند کمک‌هایشان را از تئاتر سنگر دریغ نکنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار