دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خداحافظی روباه پیر از کرسی نخست‌وزیری بعد از ۱۲ سال/ نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی کیست؟

نتانیاهو بعد از ۱۲ سال از کرسی نخست وزیری اسرائیل کنار گذاشته شد و نفتالی بنت به‌عنوان نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی معرفی شد.
کد خبر: ۴۶۳۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 25June 2021

خداحافظی روباه پیر از کرسی نخست‌وزیری بعد از ۱۲ سال/ نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی کیست؟گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: نشست تنها نیم ساعت طول کشید و نتانیاهو در جریان آن بنت را از امور مهم که باید حل شوند، مطلع ساخت. با رأی اعتماد کنست، مجلس اسرائیل به ۱۲ سال نخست وزیری بنیامین نتانیاهو پایان داد و نفتالی بنت، سیاستمدار دست‌راستی جانشین او شد و هیچ بیانیه‌ای هم از این نشست منتشر نشد.

ضعف عملکرد سیاسی بنیامین نتانیاهو در جلب حمایت احزاب دیگر برای تشکیل دولت جدید و محاکمه او در سه پرونده با اتهامات فساد، رشوه‌خواری سیاسی و خیانت در امانت، همگی از دلایل افول نتانیاهو در چند سال اخیر بوده است. موقعیت دشوار نتانیاهو در این دوره از بی‌ثباتی کم‌سابقه سیاسی در کشورش در شرایطی بود که کوشش‌های دیرینه او نیز برای اقناع جامعه جهانی جهت «ایستادگی در برابر ایران» نیز با ناکامی روبرو شد.

با وجود این اوصاف، بنیامین نتانیاهوی ۷۱ ساله که در مجموع طولانی‌تر از هر سیاستمدار دیگری نخست‌وزیر این رژیم بوده خود را در منجلاب از دست دادن قدرت دید و پایان کار او خیلی زود اعلام شد.

بر این اساس بنت ۴۹ ساله به مدت دو سال در صندلی نخست‌وزیری اسرائیل خواهد نشست و پس از او یائر لاپید جانشین بنت می‌شود. چندی قبل یائیر لاپید، یک توافق به اشتراک گذاری قدرت را به نفتالی بنت، رهبر حزب راست‌گرا «یامینا»، ارائه کرد. ذیل این پیشنهاد، دو رهبر حزبی، کار نخست وزیری را به‌صورت چرخشی مشترکاً پیش خواهند برد و در دور اول مسئولیت نخست‌وزیری به عهده بنت خواهد بود.

نفتالی بنت، متحد سابق نتانیاهو که حالا به رقیب وی تبدیل شد تنها هفت کرسی پارلمانی را در تصاحب دارد، اما او با همین تعداد، محبوبیت زیادی در اسرائیل پیدا کرده و لاپید برای تأمین اکثریت پارلمانی به کرسی‌های وی نیاز دارد.
نفتالی بنت در جلسه تحلیف سخنرانی خود را با تشکر از بنیامین نتانیاهو آغاز کرد و ادامه داد: به نمایندگی از اسرائیل، از بنیامین نتانیاهو بابت خدمات طولانی و پردستاورد تشکر می‌کنم و متعهد می‌شود که نخست وزیری برای همه اسرائیلی‌ها باشم.

نفتالی بنت که رهبری حزب یامینا را برعهده دارد در ادامه صحبت‌های خود به ایران و توافق هسته‌ای خطاب تندی کرد و اظهار داشت که اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد که به تسلیحات اتمی دست یابد.
او همچنین با اشاره به اینکه احیای برجام یک اشتباه است، ادامه داد که برنامه هسته‌ای ایران یکی از موضوعات اصلی در کابینه او خواهد بود.

همزمان مخالفان بنیامین نتانیاهو در بیرون کنست دست به تظاهرات زدند و خوشحالی خود را از پایان یافتن دوران این سیاستمدار ابراز داشتند. بنیامین نتانیاهو و همسرش به اتهام فساد مالی در چند پرونده در حال محاکمه در مجامع قضائی اسرائیل هستند. مخالفان او معتقدند نتانیاهو در این سال‌ها از قدرت سوءاستفاده کرده و فساد‌های گسترده مالی را رقم زده است.

بنیامین نتانیاهو در نطق پایانی خود در جلسه برکناریش اظهار داشت که ایران از رفتن او جشن گرفته است، اما این خوشحالی دوامی نخواهد داشت و او مجدد برخواهد گشت.

نتانیاهو همچنین دولت بنت را دولتی ضعیف و سازشکار خواند که بر اساس یک اتحاد خائنانه تشکیل شده است. نتانیاهو در ادامه سخنانش گفت: «نخست‌وزیر اسرائیل باید بتواند در موضوعاتی که موجودیت ما را تهدید می‌کنند، به رئیس جمهوری ایالات متحده نه بگوید.» اشاره او به اختلافی است که در دوران اوباما و با حصول توافق اتمی با ایران میان اسرائیل و آمریکا پیش آمد و این دو کشور متحد بدترین دوران روابط سیاسی خود را داشتند. نتانیاهو همچنین بیان کرد: حالا چه کسی می‌خواهد این کار را بکند؟ نخست وزیر یئیر لاپید؟ این دولت نه می‌خواهد و نه می‌تواند مقابل ایالات متحده بایستد؟

نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی را بیشتر بشناسیم

نفتالی بنت که پس از ۱۲ سال به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو در رژیم صهیونیستی پایان داده، یک راستگرای افراطی ملی‌گرا و مخالف هرگونه کشور هوادار فلسطین و به رسمیت شناختن آن است. او شدیداً مخالف برنامه هسته‌ای ایران و ضدبرجام است و بار‌ها نیز مراتب مخافت خود را صراحتاً اعلام کرده است.

سال ۲۰۱۰ در مناظره تلویزیونی با عضو فلسطینی کنست گفته: وقتی فلسطینی‌ها از درخت بالا می‌رفتند، ما حکومت یهود داشتیم. همچنین سال ۲۰۱۳ در جلسه کابینه با موضوع آزادی یک اسیر فلسطینی بنت اظهار داشته که: اگر تروریستی را اسیر می‌کنیم باید او را بکشیم. من در طول زندگی‌ام کلی از اعراب را کشتم و مشکلی هم ندارم.

سال ۲۰۱۸ بنت بیان داشت: اگر وزیر جنگ می‌بودم دستور می‌دادم به طرف هر فلسطینی که سعی کند از مرز غزه و سرزمین اشغالی عبور کند، تیراندازی شود. سال ۲۰۲۰ بنت که حالا دیگر وزیر دفاع شده بود، دستور توقف گرفتن آزمایش کرونا از ساکنین نوار غزه را در میان یکی از بزرگترین همه‌گیری‌های تاریخ صادر کرد.

سال ۲۰۲۱ بنت در اولین ساعات نخست‌ویزی در کنست بیان کرد: ادامه توافق برجام اشتباه است که به ایران خشن مشروعیت می‌بخشد. آزادیم که به هر روشی متوسل شویم.

جهت‌گیری افراطی نفتالی بنت

برگزاری راهپیمایی موسوم به راهپیمایی پرچم از سوی صهیونیست‌ها، جدیدترین اقدام کابینه بنت برای رونمایی از سیاست مقاومت ستیزی خود است.

به نظر می‌رسد نفتالی بنت و همکاران او به چند دلیل تن به این چالش دادند که مهم‌ترین آن می‌تواند فشار‌های ناشی از جریان‌های افراطی صهیونیست برای اجرای مانور حضور در بیت‌المقدس باشد؛ به‌عبارت دیگر آن‌ها می‌خواهند حضور خود در قدس را به نمایش بگذارند و البته بخشی از ارتش این رژیم نیز پس از شکست از مقاومت فلسطین در جنگ ۱۲ روزه از این ایده با هدف بهبود وجهه خود حمایت می‌کند.

این در حالی است که کابینه جدید ترجیح می‌داد این راهپیمایی دست‌کم در این مقطع زمانی برگزار نشود. با توجه به هشدار‌های قبلی مقاومت، پس از برگزاری این راهپیمایی شاهد افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی بودیم. پس از اینکه کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست نفتالی مجوز برگزاری مراسم راهپیمایی پرچم را صادر کرد، سطح هشدار‌های امنیتی در سرزمین‌های اشغالی افزایش یافت و نگرانی‌ها درباره واکنش احتمالی گروه‌های مقاومت و فلسطینی‌های ساکن غزه و بیت‌المقدس تشدید شد. این تصمیم کابینه جدید تل‌آویو در حالی بود که پیش‌تر مقام‌های آمریکایی تحت تاثیر هشدار‌های مقاومت فلسطین به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بودند واشنگتن انتظار داشت تل‌آویو از اقداماتی که باعث آغاز مجدد تنش‌ها در قدس اشغالی می‌شود، اجتناب کند. اما از چند ساعت قبل از برگزاری این راهپیمایی جنجالی، خیابان‌های منتهی به محله قدیم بیت‌المقدس صحنه درگیری و تنش بین ساکنان فلسطینی بیت‌المقدس و نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی بود. علاوه بر این گروه‌های افراطی صهیونیست نیز با حضور پیش از موعد در مسیر‌های نزدیک به راهپیمایی به تنش و درگیری در این منطقه دامن زدند.

کاخ سفید، اما پس از تحلیف نخست‌وزیر جدید اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن با بنت گفت‌وگوی تلفنی داشته و رییس‌جمهوری آمریکا انتصاب بنت به نخست‌وزیری اسرائیل را تبریک گفته است.

تبریک فوری بایدن به بنت نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی در حالی رسانه‌ای شده است که رئیس‌جمهوری آمریکا پس از ورود به کاخ‌سفید در یک تأمل معنادار و پس از یک ماه با نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین رژیم اسرائیل ارتباط تلفنی برقرار کرده است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار