گروسی امروز درباره توافق فنی با ایران به شورای حکام گزارش می‌دهد

سخنگوی آژانس اتمی می‌گوید مدیر کل این سازمان درباره انقضای توافق تداوم نظارت‌ها با ایران به شورای حکام گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۴۶۳۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳ - 25June 2021

گروسی امروز درباره توافق فنی با ایران به شورای حکام گزارش می‌دهدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی ایران برای تداوم نظارت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران روز بیست‌وچهارم ژوئن (پنجشنبه به وقت تهران) به پایان می‌رسد.

دیپلمات‌های آژانس اتمی به خبرگزاری «رویترز»، گفتند اگر این توافق تمدید نشود، مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین برای احیای توافق هسته‌ای وارد بحران خواهد شد.

یک دیپلمات ارشد آژانس می‌گوید بدون توافق با ایران، آژانس اتمی هیچ نظارتی بر تولید سانتریفیوژ در ایران ندارد و نمی‌تواند بفهمد ایران از کجا اورانیوم غنی شده به‌دست آورده؛ اینکه خود غنی کرده یا از منبع خارجی دریافت نموده است.

رویترز همچنین به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت: «از دست دادن تداوم آگاهی [بر برنامه هسته‌ای ایران]باعث یک بحران دیپلماتیک شده و مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد».

از سوی دیگر سخنگوی آژانس اتمی نیز در پاسخ به سوالی درباره انقضای این توافق در روز پنجشنبه گفت: «مدیر کل رافائل گروسی امروز شورای حکام را درباره این مسئله در جریان می‌گذارد».

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق یک ماه پیش تا تاریخ ۲۴ ژوئن تمدید شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد.

سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

با این حال، گروسی در مصاحبه‌ای که هفته پیش با بلومبرگ انجام داد، مدعی شد هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار