یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

تشکیل «دولت قوی» با فرماندهان مقتدر فرهنگی

جامعه برای توسعه به ثبات نیازمند است و این ثبات بدون فرهنگ شکل نمی‌گیرد، این فرهنگ است که جامعه را کارآمد و افراد را سودمند می‌سازد تا کشور به اقتدار ملی برسد؛ بنابراین دولت سیزدهم به فرماندهان فرهنگی نیازمند است تا در همه عرصه‌ها قوی شود.
کد خبر: ۴۶۵۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 06July 2021

فرماندهان فرهنگی در دولت انقلابیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ فرهنگ مجموعه‌ای از ارزش‌ها، هنجار‌ها و کنش‌هاست و به عنوان میراث مشترک انسان‌ها عامل انسجام، ارتباط و گفت‎وگوی تمدن‌هاست و می‌تواند در اقتدار ملی یک کشور تاثیرگذار باشد.

زمانی یک کشور اقتدار ملی پایدار دارد که توسعه اقتصادی‌اش با توسعه فرهنگی همراه باشد.

حضرت امام (ره) در سخنرانی سال ۱۳۵۶ و پس از فاجعه کشتار ۱۹ دی فرمودند: «فرهنگ مبدأ هم خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است. اگر فرهنگ ناصالح شد، این جوان‌هایی که تربیت می‌شوند، به این ترتیب‌های فرهنگ ناصالح، این‌ها در آینده فساد ایجاد می‌کنند و وقتی فرهنگ فاسد شد، جوان‌های ما نیز که زیربنای تأسیس همه چیز هستند، از دست می‌روند.»

بنابراین این فرهنگ است که در یک جامعه و حتی یک کشور اقتدار ملی، مقاومت، پیشرفت و توسعه اقتصادی را ایجاد می‌کند و بدون شک ملت ایران در دوران خفقان طاغوت با فرهنگ اسلامی توانست در انقلاب اسلامی پیروز شود و امروز باید با تأکید و تقویت فرهنگ، افکار ملت را برای مقابله با توطئه‌ها و خطر‌هایی که دشمن پدید آورده، آماده کرد.

در سال‌های اخیر شاهد دشمنی آشکار آمریکا و برخی از کشور‌های غربی همسو با ایالات متحده علیه کشورمان بودیم؛ تهدید‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی علیه ایران در سطح بین‌المللی و خاورمیانه که امروز این دشمنی آشکار عنوان جنگ اقتصادی را به خود گرفت.

خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تحریم‌های سنگین اقتصادی کشورمان را با مشکلاتی روبرو کرد و در مقابل ملت آگاه ایران با مقاومت و تلاش در خودکفایی در عرصه تولید اجازه نداد آمریکا به اهدافش برسد.

با توجه به اینکه توسعه اقتصادی و معیشت مردم موضوع مهم دولت‌های یک کشور است؛ دولت جدید هم که در روز‌های آتی تشکیل خواهد شد باید به این مهم توجه کند؛ اما این توجه نباید بدون اولویت دادن به فرهنگ باشد.

رئیس جمهور دولت سیزدهم باید بین فرهنگ و اقتصاد ترازی را ایجاد کند تا مشکلات اقتصادی حل شود، چون فرهنگ تکیه‌گاه جامعه است اگر اقتصاد پویا رفاه و آسایش را به همراه دارد، این فرهنگ است که می‌تواند راه درست بهره‌مند شدن از آن را فراهم کند.

جامعه برای توسعه به ثبات نیازمند است و این ثبات بدون فرهنگ شکل نمی‌گیرد، این فرهنگ است که جامعه را کارآمد و افراد را سودمند می‌سازد تا کشور به اقتدار ملی برسد، چون این مقوله در قوام و اقتدار جامعه، تأثیر دارد؛ طبق سخنان رهبر انقلاب اسلامی هر چه جامعه به سوی فرهنگی بارور و غنی‌تر پیش برود، در واقع به سوی تعالی و نظم و انسجام بیشتری رهنمون شده است و از آنجا که نظم و انسجام، یکی از خصوصیات اقتدارگرایی هر جامعه است، بنابراین نقش فرهنگ به عنوان عامل نظم‌دهنده و انسجام بخشنده به محورهای جامعه، بیشتر نمود پیدا می‌کند.

از سوی دیگر فرهنگ نقش تعیین كننده‌ای در سطح بین المللی، داخلی و منطقه ای دارد و دولت از آن برای رسیدن به اهداف و برنامه هایش استفاده می‌کند و می‌تواند با شفافیت در مقررات و ایجاد فضای امن برای فعالان در عرصه اقتصادی مسیر همواری را برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کند.

بنابراین پیوند میان فرهنگ و اقتصاد آنقدر مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرهنگ را هویت یک ملت می‌دانند و تاکید دارند: «ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است. همه چیز مترتب بر فرهنگ است. فرهنگ حاشیه و ذیلِ اقتصاد نیست، حاشیه و ذیلِ سیاست نیست، اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل بر فرهنگند؛ به این باید توجه کرد. نمی‌توانیم فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کنیم؛ همین‌طور که اشاره کردند، (۲) [اینکه]ما گفتیم مسائل اقتصادی و مسائل گوناگون مهم پیوست فرهنگی داشته باشد، (۳) معنای آن همین است؛ معنای آن این است که یک حرکت اساسی که در زمینه‌ی اقتصاد، در زمینه‌ی سیاست، در زمینه‌ی سازندگی، در زمینه‌ی فناوری، تولید، پیشرفت علم می‌خواهیم انجام بدهیم، ملتفت لوازم فرهنگی آن باشیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار