دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

کمیته امداد در شرایط کرونایی کشور چه خدماتی به مددجویان خود ارائه کرده است؟

کمیته امداد امام خمینی (ره) یکی از نهادهایی است که در راستای کاهش مشکلات ناشی از کرونا برای قشر محروم و آسیب‌دیده کشور طی سال گذشته اقدامات قابل تاملی را در دستور کار خود قرار داده است.
کد خبر: ۴۶۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۸ - 19July 2021

کمیته امداد در شرایط کرونایی کشور چه خدماتی به مددجویان خود ارائه کرده است؟گروه اجتماعی دفاع‌پرس: بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد؛ ویروسی که برخی از کسب و کارها را به تعطیلی کشاند و تعدادی از نیروها هم بیکار شدند؛ گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله مددجویان کمیته امداد نیز از این مشکلات معیشتی مستثنی نبودند. در این راستا از جمله اقدامات حمایتی کمیته امداد برای کاهش مشکلات مددجویان، ارائه خدمات غیرحضوری به مددجویان و نیازمندانِ کمیته امداد، کمک بلاعوض به خانواده مددجویان فوت شده بر اثر کرونا، ارائه اینترنت پاک برای آموزش مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت، پرداخت تسهیلات به مددجویان و ... بود.

کمیته امداد باتوجه به بخشنامه‌های اطلاع‌رسانی، از بهمن ماه ستاد مقابله با کرونا را در دفاتر استان‌ها راه اندازی کرد و همچنین برای افزایش آگاهی مددجویان پیامک‌هایی درباره رعایت نکات بهداشتی به آن‌ها ارسال کرد.

تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا برای مددجویان

پس از همه‌گیری ویروس کرونا، کمیته امداد در نخستین اقدام، هماهنگ و همسو با سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا، ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در سطح ستاد مرکزی و استان‌ها تشکیل داد و اطلاع‌رسانی و آموزش به مددجویان درباره پیشگیری از بیماری در قالب شیوه نامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور کاهش خطر ابتلا به این بیماری را آغاز کرد.

در همان مراحل ابتدایی و پس از تشکیل ستاد‌های اطلاع‌رسانی کمیته امداد، برای پیش‌گیری از سرایت این ویروس، حضور فیزیکی مددکاران و کارشناسان خود را در منازل مددجویان محدود کرده و تمدید سیستمی اعتبار پرونده‌های مددجویی در دستور کار قرار گرفت و از سوی دیگر جمع‎ آوری صندوق صدقات به صورت دستی هم متوقف شد.

یکی از اقدامات کمیته امداد در راستای شرایط سخت آن زمان و کمبود لوازم بهداشتی در سراسر کشور و به منظور حمایت از نظام بهداشت و درمان کشور، تغییر کاربری تعدادی از تولیدات طرح‌های اشتغال مددجویان تحت حمایت به سمت تولید ماسک، دستکش بهداشتی، لباس بیمارستانی و مواد ضد عفونی‌کننده بود و مددجویان توانستند روزانه یک میلیون ماسک بهداشتی فیلتردار و بدون فیلتر تولید کنند.

این اقلام علاوه بر توزیع بین دیگر مددجویان تحت حمایت، در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار گرفت تا کمیته امدادهم سهمی در این شرایط سخت کرونا داشته باشد. در مورد ساماندهی مشارکت مردم در پیشگیری، کنترل و مقابله با بیماری کرونا، این نهاد در راستای محافظت از سلامت اقشار آسیب‌پذیر، با بسیج همه امکانات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و گروه‌های جهادی، از ابتدای شیوع بیماری وارد عمل شده و در این رابطه مراکز نیکوکاری امداد که شامل تشکل‌های نیکوکاری محله‌مبنا و مسجدمحور یا صنف‌محور می‌شود و داوطلبانه با نظارت و پشتیبانی این نهاد فعالیت می‌کنند نیز به‌طور جدی پیگیر رفع مشکلات جامعه هدف بوده و هستند. همچنین امداد شارژ ماهانه کمک به رفع سوء تغذیه مادران باردار و شیرده به تعداد ۵۴ هزار نفر ماهانه ۲۰۰ هزار تومان را انجام داد.

تهیه بسته‌های معیشتی و بهداشتی

علاوه براین، کمیته امداد در همان ابتدای شروع این ویروس منحوس و با توجه به شرایط خاص به‌وجودآمده و کمبود لوازم بهداشتی، بسته‌های بهداشتی را تهیه و بین مددجویان تحت حمایت توزیع کرد. کمیته امداد همچنین فهرست طرح‌های اشتغال آسیب‌دیده ناشی از بیماری کرونا را به منظور اتخاذ تمهیدات جبران خسارت تعیین کرد و ۷۰۰ هزار طرح شغلی مددجویان به طور مستمر در حال پایش است و در صورت بروز خسارت به این طرح‌ها، با ارائه تسهیلات تکمیلی و استمهال وام‌های اشتغال صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، از طریق هیئت‌هایی که در استان‌ها تشکیل شده، از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم. در این راستا می‌توان گفت کمترین خسارت را طرح‌های اشتغال‌زایی مددجویان امداد داشتند. براساس آخرین آمار تنها سه درصد از طرح‌های مددجویان این نهاد آسیب دیدند.

همچنین به دنبال کمک به مددجویان در شرایط سخت کرونا چهار هزار سبد کالا بین خانواده‌های تحت حمایت در استان تهران نیز توزیع شد؛ ۲۰ فروردین ماه سال گذشته بود که رئیس کمیته امداد با اشاره به تفاهم‌نامه کمیته امداد با قرارگاه جهادی امام رضا (ع) برای کمک به مددجویان در زمینه‌های مختلف، گفت: توزیع چهار هزار سبد کالا بین مددجویان تحت حمایت در استان تهران با همکاری قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در حال انجام است.به گفته بختیاری، این سبدها شامل اقلام ضروری و مایحتاج روزانه مددجویان بوده است.

از آنجایی کرونا کسب و کار و مشاغل افراد را هم تحت تاثیر قرار داد، مددجویان کمیته امداد نیز از جمله گروه‌هایی بودند که در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو شدند. به گفته حجت الله عبدالملکی-معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، عمده مشاغل ایجاد شده توسط کمیته امداد مشاغل خانگی و روستایی بوده‌اند؛ در پی شیوع ویروس کرونا مشاغل روستایی آسیبی ندیدند و حتی مشاغل بخش کشاورزی رونق هم داشتند به طوریکه در این مدت صادرات کشاورزی افزایش یافته و اکنون در مشاغل روستایی آسیب خاص رخ نداده است.

انتهای پیام/ 351

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار