مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران:

دفاع مقدس منشاء سیر پیشرفت اهداء خون در ایران است/ صرفه‌جویی ۲۰ میلیون دلاری در زمینه تامین فراورده‌های خون

عشقی دفاع مقدس را منشاء سیر پیشرفت اهداء خون در ایران دانست و گفت: ۶۰ درصد از اهداهای خون ما در ایران مستمر هستند که بعد از دوران دفاع مقدس شکل گرفت.
کد خبر: ۴۷۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳ - 04August 2021

دفاع مقدس منشاء سیر پیشرفت اهداء خون در ایران است/ صرفه‌جویی ۲۰ میلیون دلاری در زمینه تامین فراورده‌های خونبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «پیمان عشقی» مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران  امروز در آیین رونمایی از سه کتاب‌ این سازمان با بیان اینکه هویت، خودشناسی و خودباوری یکی از چالش‌های انسان است، اظهار داشت: دشمنان بشریت برای ضربه زدن به تمدن ملت‌ها حمله می‌کنند؛ لذا نهادهای فرهنگی باید درخصوص حفظ و صیانت از هویت ملی و فرهنگی تلاش کنند.

وی با تاکید براینکه هویت‌سازی و حفظ و دفاع از هویت سازمان انتقال خون برای کشور مهم است، گفت: این سازمان یک سازمان حیاتی برای وزارت بهداشت و مجموعه کشور است. اهمیت این سازمان برای کشور برای ما افتخار است اما ما در ساختار، منابع و فعالیت‌های رسانه‌ای به عنوان یک سازمان حیاتی دیده‌ نشده‌ایم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران حیاتی بودن این سازمان را به دلیل اهمیت خون برای انسان مهم دانست و ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران مهم است، چراکه حیاتی است و خون جایگزینی ندارد و قابل ذخیره‌سازی نیست و همانطور که همگان می‌دانند برخی از فرآورده‌های خون فقط چند روز قابل استفاده است بنابراین مردم همواره باید از طریق سازمان انتقال خون برای این امر مهم ارتباط داشته باشند چراکه ما در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل نظامی نیازمند خون هستیم.

عشقی به خدمات سازمان انتقال خون در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: طی دو سال گذشته در پی شیوع ویروس کرونا، خدمات زیادی توسط سازمان انتقال خون صورت گرفته است، درحالی هیچ بودجه‌ای از بحث کرونا به این سازمان تعلق نگرفته است.

وی گفت: مظلومیت و مغفول ماندن سازمان انتقال خون موجب شده ما بر هویت این سازمان پافشاری کنیم و امسال در سالروز تاسیس سازمان، بر هویت آن در دوران دفاع مقدس تاکید کنیم. شاخص انتقال خون در سال ۱۳۵۸ نسبت کمی بوده است اما در دوران جنگ تحمیلی، مردم اهمیت انتقال خون را شناختند و بعد از هر عملیات با فراخوان‌های صورت گرفته استقبال می‌کردند و شاخص اهدا خون پنج برابر افزایش پیدا کرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید براینکه ۶۰ درصد از اهداهای خون ما در ایران مستمر هستند که بعد از دوران دفاع مقدس شکل گرفت، تصریح کرد: در مسائل و حادثه‌های طبیعی کشورمان سازمان انتقال خون بیشتر شناخته می‌شد.

عشقی ادامه داد: کیفیت خون ما در ایران در حد و اندازه کشورهای اروپایی و آمریکایی است که به همت تلاش کادر انتقال خون صورت گرفته است. ما در بحث اهدای خون به شاخص ۱۰۰ درصد بدون چشم‌داشت رسیده‌ایم و تنها کشور اسلامی هستیم که در کارگروه خون‌های نادر عضویت داریم و مرکزیت و مرجعیت سازمان جهانی در طب خون منطقه را در اختیار داریم.

وی صرفه‌جویی ۲۰ میلیون دلار در زمینه تامین فراورده‌های خون کشور را از دستاوردهای مهم این سازمان دانست و افزود: سه کتابی که امروز رونمایی کردیم انعکاس بخشی از دستاورهای سازمان انتقال خون ایران بود که می‌بایست در معرض قضاوت مردم قرار می‌گرفت. یکی از کتاب‌های این مجموعه با عنوان «سازمان انتقال خون ایران در هشت سال دفاع مقدس» قسمت عمده‌ای از تاریخ سازمان انتقال خون ایران است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها