دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به تشکیل سریع کابینه مردمی/ کابینه دولت سیزدهم چگونه تشکیل می‌شود؟

امام خامنه‌ای در مراسم تنفیذ رئیس‌ جمهور منتخب درحالی به تشکیل سریع دولت تاکید داشتند که حجت‌الاسلام رئیسی سعی کرده است تا با سازوکاری جدید کابینه دولت خود را تشکیل دهد.
کد خبر: ۴۷۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵ - 08August 2021

کابینه دولت سیزدهم چگونه تشکیل می‌شود؟ / توصیه رهبر انقلاب به تشکیل سریع کابینه مردمیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: دولت دوازدهم درحالی جای خود را به دولت بعدی داده که در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب، رهبر انقلاب اسلامی به تشکیل سریع کابینه مردمی دولت تاکید جدی داشتند. ایشان سرعت عمل در تشکیل دولت را ضروری خواندند و افزودند: شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت به تأخیر بیفتد بنابراین رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران شتاب به خرج دهند

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با تشکر از همه مردم و نقش‌آفرینان در انتخابات گفت: «در انتخابات ۲۸ خرداد، ملت با وجود همه مشکلات معیشتی و بهداشتی، حماسه بزرگی خلق و دشمنان را ناامید و دوستان را امیدوار کرد.»

وی، پیام‌های انتخابات ۲۸ خرداد را تحول‌خواهی، عدالت‌طلبی، مبارزه با فقر، فساد، تبعیض و رانت‌خواری، پاسداشت ارزش‌های انقلاب، لزوم رفع مشکلات و در یک کلمه تغییر وضع موجود دانست و گفت: «مشکلاتی از جمله تورم ۴۴ درصدی، رشد فزاینده نقدینگی، افزایش بدهی‌های دولت، کسری بودجه، بیکاری و مشکل مسکن که به علت دشمنی‌ها و همچنین برخی ناکارآمدی‌های داخلی ایجاد شده، نیازمند اصلاح است و مردم توقع دارند اعتماد آسیب‌دیده آنان ترمیم شود.»

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هر جا به رهنمود‌های رهبری بی‌توجهی شد دچار مشکل شدیم، خاطرنشان کرد: «به دنبال رفع تحریم‌ها خواهیم بود، اما سفره مردم را به اراده بیگانگان گره نمی‌زنیم.»

رئیسی گفت: «کسری بودجه، ثبات بازار سرمایه، کنترل تورم، کرونا و موضوع آب و برق» از جمله مسائل مهمی است که حل آن‌ها فوریت دارد و دولت با نگاه به ۱۰ مساله فوری، یک برنامه تحولی کوتاه‌مدت تهیه کرده است.»

رئیس‌جمهور افزود: «برنامه تحولی چهارساله دولت که به زودی در اختیار صاحبنظران قرار می‌گیرد، زمینه‌ساز اجرای برنامه توسعه هفتم خواهدبود.» در این مراسم وزیر کشور نیز گزارشی از روند برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد.

رحمانی‌فضلی، «قانون‌مداری، امانتداری، بی‌طرفی، امنیت کامل، رقابت سالم، مشارکت حداکثری و حفظ سلامت مجریان، داوطلبان و رای‌دهندگان» به منظور افزایش شور و نشاط سیاسی و مشارکت مردم را جزو اصول برگزاری انتخابات برشمرد و گفت: شورای نگهبان صحت و قانونی بودن انتخابات را بدون ابطال حتی یک صندوق رای اعلام کرد.

تشکیل کابینه فراجناحی

حجت‌الاسلام رئیسی، اما با پیروز شدن در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کرد که کابینه من متفاوت از اعضای فعال در ستاد انتخاباتیم خواهد بود. به طوریکه سامانه‌ای راه اندازی می‌کنیم و از همه مردم، نخبگان، خبرنگاران و ... می‌خواهیم گزینه مورد نظر خود را در این سامانه معرفی کنند. به مدت کوتاهی این وعده رئیسی عملی شد و این سامانه راه‌اندازی و معرفی شد. هرچند برخی از این اقدام رئیس جمهور منتخب انتقاد کرده و آن را پوپولیستی دانستند، اما در نهایت ظاهرا افراد زیادی نیز از این اقدام استقبال کردند.

این سامانه در روز‌های اخیر به کار خود پایان داد و حالا تعیین کابینه رئیسی یک مرحله دیگر جلو رفت به طوریکه بررسی افراد معرفی شده در کارگروه ویژه قرار گرفت.

در گام اول سامانه‌ای تشکیل شد با نام «یاران رئیسی». در این سامانه افراد می‌توانند بعد از ثبت‌نام گزینه‌های مورد نظر خود را برای حضور در کابینه دولت سیزدهم معرفی کنند. آنطور که صدا و سیما اعلام کرده است، پس از معرفی مدیران از سوی مردم و تشکل‌ها، اطلاعات اولیه، پایش می‌شود.

به این معنا که گزینه‌های معرفی شده ارزیابی‌های ابتدایی بر اساس معیار‌های عمومی مانند تحصیلات، سوابق اجرایی، سن و … می‌شوند. همچنین چهار شاخص اعلام شده توسط رئیس جمهور منتخب یعنی «کارآمدی»، «فسادستیزی»، «روحیه انقلابی» و «مردمی بودن» در این افراد بررسی می‌شود و نتیجه به کارگروه‌های تخصصی که از سوی رئیسی تشکیل شده، ارائه می‌شود.

یاران رئیسی؛ سامانه مردمی معرفی کابینه رئیس‌جمهور

فرآیند کار در این کارگروه‌ها نیز به این شکل است که بر اساس شاخص‌های شایستگی برای احراز هر مسئولیتی در کابینه، با لحاظ نقاط ضعف و قوت و کارنامه مدیریتی فرد معرفی شده، انتخاب و نام آن‌ها پس از تایید اولیه و مورد استعلامات لازم از مراجع ذیصلاح قرار می‌گیرد.

کارگروه ویژه در ادامه بررسی صلاحیت این افراد، مصاحبه و تطبیق خصوصیات با سیاست‌های کلان دولت سیزدهم و معیار‌های انتخاب کابینه را انجام می‌دهد. سپس پیشنهادات جمع بندی شده به رئیس جمهور منتخب معرفی می‌شوند.

این کارگروه‌ها برای این منظور فهرست چند برابر ظرفیت را به همراه برنامه‌های افراد مدنظر و نتایج ارزیابی‌های تخصصی، به رئیس جمهور منتخب عرضه می‌کنند تا در نهایت با انتخاب او، شایسته‌ترین مدیران برای تصدی مسئولیت‌ها در کابینه سیزدهم، انتخاب و برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند. آنطور که دفتر رئیس جمهور منتخب امروز اعلام کرده است انتخاب کابینه دولت سیزدهم در حال حاضر در مرحله سوم و چهارم قرار دارد. در اطلاعیه دفتر رئیسی آمده است: انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم توسط رییس جمهور منتخب وارد مرحله ارزیابی شایستگی توسط کارگروه‌های تخصصی شده است.

در این مرحله افراد معرفی شده که چندبرابر ظرفیت مسئولیت‌های مورد نیاز در کابینه هستند، توسط کارگروه‌های تخصصی متناسب با «ماموریت‌های هر وزارت خانه» و «رویکرد‌های کلان دولت جدید» در هر حوزه، ارزیابی تخصصی می‌شوند

نتایج این ارزیابی‌ها جهت طی مراحل بعدی در اختیار رئیس جمهور منتخب قرار گرفت و در نهایت گویا انتخاب وزیران رئیس‌جمهور جدید، نهایی شده و ایشان قرار است تا اسامی نهایی این افراد را برای گرفتن رای اعتماد نمایندگان، تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

انتهای پیام/۳۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار