الگویی مناسب برای سنت پسندیده وقف

این روزها فعالیت‌های مختلفی در راستای حفظ و احیای انجیرستان مرحوم حاج حسن فیروزی در استهبان انجام می‌گیرد که طبق نظر رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه قرار است که این فعالیت‌ها به‌عنوان الگو در دیگر انجیرستان‌های شهرستان استهبان نیز انجام شود.
کد خبر: ۴۷۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳ - 15August 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، استهبان یکی از شهرستان‌های استان فارس است که در شرق این استان قرار دارد و به‌دلیل وجود هزاران هکتار انجیرستان دیم، رتبه نخست تولید انجیر در کشور را دارد و به شهر انجیر معروف است.

یکی از انجیرستان‌های شهرستان استهبان، انجیرستان مرحوم حاج حسن فیروزی بوده که با نیت کمک به فقرا، مسجد جامع شهر و مدرسه علمیه وقف شده است؛ در کنار این انجیرستان، انجیرستان‌های موقوفه دیگری در شهر انجیر وجود دارد که با نیات مختلفی وقف شده است.

حاج حسن فیروزی سال گذشته به‌دلیل کسالت و خانه‌نشین شدن، اداره امور انجیرستان را با نظر و مشورت دادستان و مسئولین اوقاف شهرستان استهبان به امام جمعه این شهرستان واگذار کرد؛ پس از این بود که فعالیت‌هایی در راستای حفظ و احیای این موقوفه انجام شد که پس از وفات حاج حسن فیروزی نیز ادامه یافت.

نکته قابل توجه در خصوص انجیرستان مرحوم حاج حسن فیروزی که نیمی از آن با نیت کمک به فقرا و نیمی از آن با نیت کمک به مسجد جامع شهر و مدرسه علمیه وقف شده، این است که در حال حاضر فعالیت‌هایی که زیر نظر امام جمعه استهبان برای حفظ و احیای این موقوفه انجام می‌گیرد، قرار است به‌عنوان الگویی برای احیای دیگر انجیرستان‌های موقوفه نیز مدنظر قرار گیرد.

براساس این گزارش، طرح الگوپذیری از فعالیت‌های انجیرستان مرحوم حاج حسن فیروزی برای دیگر انجیرستان‌های موقوفه پس از آن انجام شد که گزارش‌های متعددی از فعالیت‌های مختلف این انجیرستان به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه رسید و حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی نیز پس از بازدید حضوری از این انجیرستان، دستور داد که فعالیت‌های انجام شده در این انجیرستان برای حفظ و احیای این موقوفه به‌عنوان یک نمونه و الگو در دیگر انجیرستان‌های موقوفه استهبان نیز انجام گیرد.

نکته مهم این است که انجیرستان مرحوم حاج حسن فیروزی به هیچ‌کس و هیچ ارگان و نهادی به غیر از بهره‌مندان این موقوفه یعنی فقرا، مسجد جامع و مدرسه علمیه تعلق ندارد و با فعالیت‌های مختلفی که با محوریت اداره اوقاف شهرستان استهبان در راستای حفظ و احیای این موقوفه انجام می‌گیرد، ابتدا این موقوفه تا سالیان سال پابرجا خواهد بود و دوم اینکه بهره‌مندان این موقوفه به‌خوبی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار