یادداشت/ روزبه قمصری

واقعه «عاشورا» یکی از نماد‌های هویت بخش شیعه است

واقعه «عاشورا» به عنوان یکی از نماد‌های هویت بخش شیعه از اهمیت و جایگاه بسیار والا و بااهمیتی برخوردار است.
کد خبر: ۴۷۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰ - 19August 2021

واقعه «عاشورا» یکی از نماد‌های هویت بخش شیعه استگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ روزبه قمصری؛ بی‌شک قیام امام حسین (ع) حادثه‌ای بزرگ در تاریخ اسلام است که درک درست از ماهیت این حرکت به سادگی به دست نمی‌آید. همچنان که واقعه «عاشورا» به عنوان یکی از نماد‌های هویت بخش شیعه از اهمیت و جایگاه بسیار والا و بااهمیتی برخوردار است.

واقعه عاشورا که در ۱۰ محرم سال ۶۱ هجری قمری اتفاق افتاد نبردی بود مابین سپاه کم‌تعداد امام حسین (ع) و سپاه یزید با تعدادی در حدود سه تا چهار هزار نفر که در محلی در نزدیکی کربلا روی داد. هر دو طرف دلایلی را برای آغاز و انجام این نبرد با یکدیگر داشتند که دلیل امام حسین (ع) خطر نابودی اسلام توسط یزید بود و دلیل یزید ابن معاویه برای جنگ، بیعت نکردن امام حسین (ع) با او بود. در واقع امام حسین (ع) حکومت و زمامداری یزید ابن معاویه را غیرشرعی و غیرقانونی می‌دانست که بر خلاف پیمان صلح امام حسن مجتبی و معاویة بن ابی‌سفیان به شکلی مورثی به یزید اول رسیده بود.

پیش از آنکه بخواهیم ویژگی‌های امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان و نقش و تاثیر آن‌ها در واقعه بزرگ و عظیم عاشورا را بررسی کنیم باید به ویژگی‌ها و خصلت‌های برتری که این امام بزرگ و خاندان او در آن زمان از آن برخوردار بودند اشاره کنیم. یکی از مهمترین این ویژگی‌ها، خصلت «شجاعت» در بنی‌هاشم و خاندان پیامبر است که در آن زمان زبانزد خاص و عام بود.

با توجه به موارد گفته شده، بالاتر از همه این‌ها، شجاعتى است که امام حسین (ع)، اهل‌ بیت او و یارانش در صحنه‌هاى مختلف عاشورا از خودشان نشان دادند. شجاعت و رزم‌آورى یاران امام در میدان کربلا، آن‌چنان بود که فریاد همه را برآورد تا آنجایی که یکی از سران سپاه کوفه آن‌ها را «شیران خشمگین» نام نهاده بود.

فرهنگ عاشورا در واقع فرهنگی است که در بطن خود آموزه‌های ارزشمند و نابی را در حوزه‌های مقاومت و ایستادگی انسان در برابر ظلم و ستم دارد و اگر ما و تمامی انسان‌های آزاده واقعه عاشورا و چرایی قیام امام حسین (ع) برعلیه یزد زمان خود را به خوبی مطالعه کرده و به آن عمل کنند دیگر هیچ ظالم و ستمگری روی آرامش را به خود نخواهد دید و در آن طرف میدان نیز دیگر هیچ مظلومی هم در عالم باقی نخواهد ماند.

بر این اساس فرهنگ عاشورا و به خصوص فرهنگ مقاومت و ایستادگی می‌تواند راهنما و چراغ راه بسیار مهم و ارزشمندی در سطح حکومتی باشد. حتی این فرهنگ تاریخی و ارزشمند می‌تواند برای یکایک مردم هر جامعه‌ای مسیری روشن برای رسیدن به حق و حقیقت و کامیابی و عاقبت به خیری باشد.

نکته قابل تامل در این میان این است که مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی با سرمشق قراردادن آزادی خواهی و ظلم ستیزی سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع) در برابر رژیم سراسر ظلم ستم‌شاهی بپاخواستند و قیام کردند و با نثار جان و خوان چاپ خود و فرزندان خود بساط حکومت ۲۵۰۰ طاغوت را جمع کرده و آن‌ها را به زباله دادن تاریخ فرستادند.

سپس نوبت به مقطع تاریخی دفاع مقدس رسید که آنجا هم مردم ایران و رزمندگان جبهه حق برعلیه باطل مجددا با توکل به خداوند و الگو قرار دادن قیام امام حسین (ع) و درک و فهم فرهنگ عاشورا توانستند بر علیه یزد زمان، صدام جنایتکار بپاخیزند و در دوران دفاع مقدس که جنگی هشت ساله را به دنبال خود داشت در برابر ماشین جنگی صدام کافر و دنیای غربی که متشکل از بیش از ۴۰ کشور بود مقاومت کرده و در نهایت به پیروزی شیرینی دست پیدا کنند.

امروز نیز با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران و از سر گذراندن گردنه‌های بسیار خطرناک ازجمله فتنه سال ۱۳۸۸ و اعتراضات سال ۱۳۹۶ که جز با یاری خداوند و ایثار و ازخودگذشتگی مردم ممکن نبود به مقطع زمانی فعلی رسیدیم و جا دارد تا همچنان از آموزه‌های ارزشمند عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت که در قیام امام حسین (ع) جاری و ساری بود درس گرفته و استفاده کنیم تا همانند چهار دهه گذشته پرقدرت و باصلابت رو به جلو حرکت کنیم و پرچم انقلاب اسلامی را به دستان مبارک امام عصر، مهدی موعود (عج) برسانیم.

در پایان باید این نکته را در خاطر داشت که مقاومت در برابر قدرت‌های سلطه گر و مبارزه با فساد و انحراف و دور نشدن از سنت نبوی درس بزرگ عاشورا است که امروزه نیز می‌تواند راهگشای مردم و مسئولان کشور باشد. در حقیقت اکنون نیز می‌توانیم با بهره‌مندی از فرهنگ عاشورا بر مشکلات داخلی و خارجی کشور فائق بیاییم.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها