بخش پایانی/ فعال فرهنگی مقیم یونان در گفت‌‎‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

استقبال بی‌نظیر جوانان یونانی‌ از کتاب زندگی‌نامه سردار سلیمانی/ تلاش سعودی‌ها در یونان برای تخریب چهره شیعیان

حسین کرجی با بیان اینکه رسانه‌های یونان به توصیه آمریکایی‌ها به‌دنبال تخریب چهره سردار سلیمانی هستند، گفت: اما ترجمه کتاب «رفیق خوشبخت ما» که داستان زندگی شهید سلیمانی است، با استقبال بی‌نظیر یونانی‌ها قرار گرفت و توطئه آمریکایی‌ها را تا حدودی خنثی کرد.
کد خبر: ۴۷۲۷۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷ - 22August 2021

استقبال بی‌نظیر جوانان یونانی‌ از کتاب زندگی‌نامه سردار سلیمانی/ تلاش سعودی‌ها در یونان برای تخریب چهره شیعیانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: یونان کشوری دارای تمدن کهن و با تاریخی به قدمت تاریخ ایران زمین است. در مناسبات ایران و یونان بیشتر به جنگ بین ایرانیان و یونانیان توجه شده است و کمتر کسی به فراوانی اشتراکات فرهنگی بین این دو کشور اشاره داشته است. برای اینکه با شباهت‌های فرهنگی ایران و یونان، نگاه احزاب و مقامات سیاسی یونانی نسبت به فعالیت‌های محور مقاومت و آینده روبط تهران و آتن آشنا شویم، خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس با «سیدعلی حسین کرجی» فعال فرهنگی که نزدیک به  ۱۵سال است در آتن پایتخت یونان زندگی می‌کند و شش ساله در این کشور فعالیت فرهنگی می‌کند، به گفت‌وگو نشسته است، که (بخش اول آن روز گذشته منتشر شد) بخش دوم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

دفاع‌پرس: شباهت‌های فرهنگی ایران و یونان از نظر شما شامل چه موضوعاتی است؟

شباهت‌های فرهنگی ایران یونان در تمامی شاخه‌های فرهنگ مانند سبک زندگی، شعر، موسیقی، باور‌ها و سنت‌ها، ادبیات، هنر و ... بسیار مشهود است و علت آن قرابت‌های تاریخی بین این دو کشور در این سنوات است، روابطی که بیش از ۲ هزار سال است، ادامه دارد و همواه این دو ملت بر یکدیگر تاثیر و تاثر داشتند. همانطور که در تاریخ و فرهنگ ایران رگه‌های هلنیسم هویداست در فرهنگ یونانی امروز نیز رگه‌های فرهنگ ایرانی بسیار مشهود است. از این رو یونانیان به راحتی با فیلم، تئاتر، موسیقی و ادبیات ایرانی ارتباط برقرار می‌کنند و مولانا و خیام جزو شناخته‌ترین شاعران ایرانی در بین یونانیان است که آثار ترجمه شده این دو شاعر ایرانی در یونان فروش بالایی دارد. اما متاسفانه رسانه‌های یونانی که جهت گیری‌های سیاسی دارند و یا از لحاظ مالی از سوی دیگر کشور‌ها تغذیه می‌شوند سعی در گسترش سبک زندگی غربی - آمریکایی در بین جوانان دارند که البته تا حدودی نیز موفق شده‌اند و بسیاری از جوانان از سنت‌ها و فرهنگ اصیل یونانی خود فاصله گرفته‌اند که این موضوع نه‌تنها در مناسبات فرهنگی بلکه در گرایش به دین اثرات سو گذاشته است. تبلیغ بی‌خدایی و ... سبب شده تا روز به روز بی‌خدایی در بین جوانان ریشه بدواند که البته جهت‌گیری‌های اشتباه کلیسای یونان به عنوان مثال در عدم استفاده از واکسن کرونا به این موضوع کمک کرده است.

دفاع‌پرس: ظرفیت‌های یونان برای معرفی اعتقادات اسلامی شیعی و فرهنگ ایرانی چگونه است؟

در خصوص تشیع همانطور که پیشتر مطرح شد، بسیاری از بزرگان مسیحیت ارتدکس حتی اساتید دانشگاه که در حوزه شیعه شناسی تحقیقاتی را انجام داده اند، معتقدند که اسلام شیعی و مسیحیت ارتدکس رقی قرابت‌های زیادی با یکدیگر دارند و دلایل این موضوع را هم بیان می‌کنند که یکی از این دلایل گرایش زیاد در این دو مذهب به تعقل و اندیشه است؛ لذا این خود می‌تواند بعنوان کاتالیزی برای معرفی آسان‌تر مذهب تشیع عمل کند. بخش دوم حضور گسترده شیعیان مهاجر و پناهنده عموما افغانستانی در یونان است. قطعا نسل دوم و سوم این پناهندگان جمعیت قابل توجهی از شیعیان را تشکیل می‌دهند که می‌بایست با کار بر روی این جامعه اولا این افراد را متمرکز سپس با ایجاد مرکزی از ادغامشان در جامعه میزبان تا حدی جلوگیری کرد تا فرهنگ و دین خود را حفظ و جامعه‌ی شیعه‌ای پویا داشته در این کشور داشته باشیم. از این رو قطعا می‌توان جایگاه خود را در این کشور پیدا کند. سعودی‌ها مدت هاست از این موضوع باخبر شده و دست به یکسری اقدامات شیعه هراسانه زده‌اند. شخصی سنی مذهب از پدری عرب و مادری یونانی که مسلط به زبان یونانی است با بارگزاری برنامه‌هایی ویدیویی در شبکه‌های مجازی و یوتیوب با حمله به ایران و شیعیان سعی در نشان دادن چهره‌ای غیر واقعی از تشیع دارد و با یک جستجوی ساده در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب به زبان یونانی ویدیو‌های این شخص که مستقیم از سعودی‌ها حمایت می‌شود و سعی در نشان دادن به گفته خودش اسلام راستین دارد، بالا می‌آید. جای چنین برنامه‌هایی در یونان برای ارائه اسلامی راستین خالیست. البته به تازگی رایزنی فرهنگی ایران در یونان دست به ترجمه و چاپ چندین عنوان کتاب با عنوان‌های اسلامی شیعی، مریم و عیسی (ع) ازدیدگاه قرآن، عشق در اسلام و ... سعی در نشان دادن چهره واقعی اسلامی داشته، ولی قطعا جای کار در این موضوع بسیار زیاد است.

دفاع‌پرس: در مورد کتاب سردار سلیمانی، روند چاپ و انتشار آن در یونان توضیح دهید؟

همانگونه که مستحضرید پس از شهادت سردار سلیمانی بسیاری از انسان‌های آزاد که نسبت به فعالیت‌های سردار آگاهی داشتند، این عمل را به طرق مختلف محکوم کرده و عده کثیری در مقابل سفارت آمریکا در این کشور تجمع کردند و با شعار‌هایی مانند «آمریکا قاتل ملت ها» و یا «زمان انتفام فرا می‌رسد» به این اتفاق واکنش نشان دادند. رسانه‌های این کشور ۹۹ درصد در دست آمریکایی‌هاست و اخبار را از دیدگاه و آنچنان که به آن‌ها دیکته می‌شود بیان کنند، اگر هم رسانه‌ای آزاد باشد محدودیت‌های زیادی برایش ایجاد می‌کنند؛ لذا این رسانه‌ها سعی در نشان دادن چهره‌ای تروریستی از این سردار داشتند. یک سال پس از این اتفاق و با مستقر شدن رایزن فرهنگی جدید در یونان، مهدی نیک خواه قمی، خلل وجود کتابی در راستای نشان دادن چهره واقعی این شخصیت را در یونان حس و پس از برگزاری جلسه‌ای قرار شد تا کتاب رفیق خوشبخت ما که کتابی از مجموع داستان‌های زندگی سردار است ترجمه شود. کار ترجمه این کتاب به بنده محول شد و کار ترجمه در حدود دو ماه بطول انجامید. پس از ترجمه کتاب، با یکی از انتشاراتی‌های نام دار و با سابقه یونان به نام تاکسیدقتیس وارد مذاکره شدیم و قرار شد تا این کتاب در شمارگان هزار نسخه منتشر شود و به صورت رسمی در شبکه توزیع کتاب یونان قرار گیرد. الحمالله این کتاب منتشر شد و امروز در کتاب فروشی‌های رسمی و بزرگ یونان با قیمت پشت جلد ۱۰ یورو به فروشی می‌رسد و نکته جالب اینجاست میزان فروش کتاب نشان می‌دهد که اقبال خوبی به این کتاب شده و ان‌شاالله شاهد چاپ دوم این کتاب در یونان باشیم.


دفاع‌پرس: چرا پیام تسلیت اسقف اعظم یونان در مورد ترور شهید سلیمانی در رسانه‌های یونانی مورد توجه زیادی قرار نگرفت؟

پاسخ به این سوال ساده است، زیرا رسانه‌ها در یونان از کشور‌های ثالث خط می‌گیرند و مطابق میل قدرت‌های بزرگ حرکت می‌کنند.

دفاع‌پرس: نگاه احزاب و مقامات سیاسی یونانی نسبت به فعالیت‌های محور مقاومت در غرب آسیا چگونه است؟ تا چه میزان می‌توان روابط دیپلماتیک میان یونان و رژیم صهیونیستی را در این مورد اثر گذار به شمار آورد؟

نگاه احزاب و مقامات سیاسی یونان قطعا در این زمینه متفاوت است و دیدگاه‌های متناقضی در این حوزه وجود دارد. به عنوان مثال آقای یانیس واروفاکیس وزیر اسبق اقتصاد یونان که به تازگی با حزبی تازه تاسیس در مجلس این کشور حضور دارد در ویدیو‌ای که از خود منتشر کرد حمایت یونان از سعودی‌ها را محکوم و بصورت علنی از حوثی‌های یمن و حرکت مقاومت دفاع کرد. شاید نکته درد آور در این خصوص این باشد که این روشگری‌ها در بین بسیاری از سیاست مدارن یونانی وجود دارد و وجدان بسیاری از سیاسیون یونان در احزاب مختلف بیدار است، اما جرات ابراز حقایق و تمایلات خود را برای حفظ سمت ندارند. در این ویدیو همچنین آقای واروفاکیس به این نکته که آمریکا به ما گفته از عربستان حمایت کنیم و ما موظف هستیم به دستورات آمریکا گوش کنیم، این موضوع را خجالت آور بیان می‌کند. این حقیقت موجود در بین سیاسیون یونانیست، سیاسیونی خسته از تحقیر از سوی قدرت‌های دیگر که جرات ایستادن در مقابل زیاده خواهی‌های آن‌ها را ندارند.

در خصوص بخش دوم سوال شما، همواره در یونان این موضوع در بین احزاب سیاسی وجود داشته که در مقابل دشمن قدرتمندی مانند ترکیه باید با ایجاد بلوکی چالش‌های ایجاد شده و حتی خطر جنگ را کاهش دهیم. یکی از این راه کار‌ها نزدیکی به رژیم صهوینیستی است، رژیمی که هرگز نمی‌توان به عنوان دوست ملتی تلقی گردد؛ لذا سیاسیون یونان فکر می‌کنند با نزدیکی به این رژیم امنیت و منافعشان تضمین می‌گردد که این امر هرگز محقق نشد، رژیم کودک کش و وحشی اسرائیل هرگز نمی‌تواند دوستی مطمئن برای یونان باشد. جایی در مقاله‌ای از سوی یکی از تحلیل گران یونانی خواندم که مواظب اسرائیل باشید، این کشور قصد دارد تا جزایری از یونان را نیز غصب کند و در این راستا بخشی از جمعیت خود را با آرام آرام به سوی جزایر شرقی یونان سوق دهد. اگر این تحلیل درست باشد یونان می‌بایست اسرائیل را به چشم تهدیدی بالقوه برای کشورش ببیند. در حوادث اخیر و کشتار مردم فلسطین که مقاوت با بیش از دو هزار راکت جواب دندان شکنی به این دشمن خونخوار داد، عده‌ای یونانی بیان می‌کردند که ما صرف نظر از اینکه اسرائیل دارد جنایت می‌کند و با بمباران مدارس بیگناهان را می‌کشد، چون اسرائیل متحد ماست، باید تحت هر شرایطی از او حمایت کنیم. اما بازهم تاکید می‌کنم که باید مردم یونان را از سیاسیون جدا کرد، اکثر مردم یونان مردمی شریف و حقیقت جو با وجدان‌هایی بیدار هستند.

دفاع‌پرس: در مورد درگیری‌های روز انتخابات ریاست جمهوری و حمله عوامل ضد انقلاب به رای دهندگان ایرانی در آتن و واکنش دولت و پلیس یونان نسبت به این مسئله توضیح دهید؟

بنده در انتخابات این دوره این افتخار را داشتم تا به عنوان نماینده حجت الاسلام رئیسی در محل اخذ رای شعبه آتن حضور و ناظر صندوق باشم تا ضمن مشاهده رونده انتخابات در این کشور وضعیت را بررسی کنم. متاسفانه همانطور که مشخص شد حرکتی برنامه ریزی شده از سوی ضد انقلاب صورت گرفت تا با ایجاد رعب و وحشت مانع حضور ایرانیان شود. ولی باز هم الحمدلله این انتخابات با حضور ایرانیان برگزار شد.

دفاع‌پرس: آینده روبط ایران و یونان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه فرصت‌ها و تهدیدات مشترکی پیش روی روبط میان تهران و آتن قرار دارد؟

باید واقع بین بود، باید شرایط را بدور از احساسات و شعار تحلیل کرد، تا زمانی که احزابی مانند حزب فعلی در صحنه سیاسی این کشور قدرت را در دست داشته باشند مناسبات گسترش نخواهد یافت. این موضوع در دولت‌های چپ گرا در این کشور کمرنگ‌تر است؛ لذا فارغ از دولت ها، جمهوری اسلامی ایران می‌بایست روی بدنه اجتماعی یونان حساب بازکرده و با سطح جامعه و نخبگان آن ارتباط برقرار کند. در سایر حوزه‌ها نمی‌توانم اظهار نظر کنم، اما در حوزه فرهنگ که فعالیت ماست، به قدری این تشابهات و علایق وجود دارد که بی شک در بین تمامی کشور‌های حوزه اروپا، جمهوری اسلامی می‌توان بیشترین اثر گذاری را در این کشور داشته باشد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار