یادداشت/ رحیم محمدی

راهبرد و چشم‌انداز صنعت دفاعی کشور

تلاش‌هایی که تاکنون در صنعت دفاعی کشورمان در راستای نیل به خودکفایی صورت گرفته، بیانگر حرکت‌های خوب و رو به رشدی است که چنانچه ادامه یابد، می‌تواند موجب افزایش توانمندی‌های دفاعی کشورمان شود.
کد خبر: ۴۷۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶ - 22August 2021

چشم‌انداز صنعت دفاعی کشورگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ نیرو‌های مسلح کشورمان هرگاه مردم به وجود آن‌ها نیاز داشتند، بدون تکلف در صحنه کمک به مردم حضور یافتند و این را هم جزو افتخارات خود تلقی می‌کنند؛ زیرا آن‌ها خود را جدای از ملت نمی‌دانند.

بر همین اساس، می‌بینیم که نیرو‌های مسلح کشورمان بعد از اتمام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در عرصه سازندگی و کمک به محرومین حضور یافتند و طی آن چندین سد، پل، پالایشگاه، راه آهن و بزرگراه و... برای استفاده عموم مردم ساختند؛ حتی امروز هم که کشور درگیر بیماری کروناست، باز هم این عزیزان در جبهه کمک‌رسانی به بیماران در خط مقدم حضور دارند؛ به نحوی که طی مدت یک سال و نیم از زمان فراگیری کرونا در کشورمان تعداد ۳۸ نفر از کادر درمان نیرو‌های مسلح به شهادت رسیدند.

این موضوع بیانگر آن است که نیرو‌های مسلح کشورمان هرکجا نیاز باشد در میدان خدمتگزاری حضور پیدا می‌کنند و برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که این میدان خدمت‌رسانی در کدام عرصه باشد؛ چون همواره برای امنیت و رفاه مردم حاضر هستند در جبهه‌های مختلف به مبارزه بپردازند؛ البته هرچند برخی‌ها می‌گفتند که «سرهنگ نیستند»، ولی باز همین سرهنگ‌ها بودند که در بزنگاه‌ها مردم را یاری دادند.

حال ممکن است روزی جبهه نبرد با دشمن از جنس هشت سال دفاع مقدس یا از جنس خدمت‌رسانی به مردم با آب‌رسانی به مناطق محروم کشور مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان باشد و یا حتی از جنس ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت دفاعی.

در تقویم مناسبت‌های کشورمان ۳۱ مرداد «روز صنعت دفاعی» نام‌گذاری شده است و این از آن جهت اهمیت دارد که برای ایستادگی مقابل دشمنان و در شرایط تحریمی باید بتوانیم قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت دفاعی کشور را تأمین کنیم.

امروز اهتمام نیرو‌های مسلح در زمینه خودکفایی صنعت دفاعی کشور، موجب شده تا در زمینه پهپاد و موشک جزو کشور‌هایی باشیم که نیاز‌های داخلی خود را با اتکا به توانمندی‌های داخلی تولید می‌کنیم و حتی به خودکفایی هم رسیده‌ایم؛ البته این روند در سایر عرصه‌ها مانند ساخت جنگنده‌ها و تانک‌های پیشرفته هم شروع شده که تا رسیدن به نقطه مطلوب، راه درازی در پیش است.

به عبارت دیگر، تلاش‌هایی که در حوزه ساخت موشک و پهپاد در کشورمان صورت گرفته است، نشان می‌دهد که در صنعت دفاعی، حرکت‌های خوب و رو به رشدی صورت گرفته که چنانچه از این صنعت به خوبی حمایت شود، علاوه بر آن‌که می‌تواند موجب افزایش توانمندی‌های دفاعی کشورمان شود، در زمینه تأمین ارز هم برای کشورمان مفید واقع شود و اندکی از اتکاء کشور به درآمد‌های نفتی را کاهش دهد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار