اعطای «نشان فداکاری» به ۸ تن از شهدای ارتش

برابر تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش جمهوری اسلامی ایران، طی ماه گذشته نشان فداکاری به شهیدان «برزآبادی فراهانی»، «امینی»، «نصری»، «رضایی»، «رسولی»، «میرزایی»، «فربدان» و «موسی‌زاده لاله‌دشتی» اعطا شد.
کد خبر: ۴۷۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴ - 26August 2021

نشان فداکاریبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «نشان فداکاری» اعطایی رهبر معظم انقلاب اسلامی به ارتش جمهوری اسلامی ایران و نماد ایثار و ازخودگذشتگی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش است که در راه پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران مردانه ایستاده و دفاع کرده‌اند.

بنابراین گزارش، در ماه گذشته (مرداد) طبق تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش، به‌پاس رشادت و مدیریت جهادی در صحنه‌ها و برهه‌های سرنوشت‌ساز دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و ایثار و بذل جان در اعتلای ایران سربلند اسلامی، نشان فداکاری به شهیدان «عباس برزآبادی فراهانی»، «ناصر امینی»، «محمدهاشم نصری»، «علیرضا رضایی»، «محمدهاشم رسولی»، «حسین میرزایی»، «بهمن فربدان» و «محمدرضا موسی‌زاده لاله‌دشتی» که سرسختانه در خط مقدم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستادند، تعلق گرفت.

در ادامه، زندگی‌نامه این شهدا را می‌خوانید:

زندگی‌نامه شهید برزآبادی فراهانی
شهید عباس برزآبادی فراهانی در سال ۱۳۲۶ در روستای برزآباد فراهان از توابع شهرستان فرمهین در استان مرکزی در دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۵۰ با ورود به دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش، مشغول به کار و ادامه تحصیل شد و پس از فارغ التحصیلی به لشکر ۱۶ زرهی قزوین اعزام شد.

در سال ۱۳۵۹ و با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به جبهه‌های حق علیه باطل شتافت تا بتواند با کمک تمام همرزمان عزیزش از خاک، آب و ناموس ملت ایران دفاع کند. شهید فراهانی در بسیاری از حملات منطقه‌ای محدوده لشکر ۱۶ زرهی قزوین از جمله کوه‌های الله اکبر، سوسنگرد و منطقه استراتژیکی و ... شرکت فعال داشت و از همه مهمتر در مورخه هفت آذرماه، آغاز عملیات طریق القدس (فتح بستان) که در ساعت ۳۰ دقیقه نیمه شب، در یک شب بارانی با ندای «یا حسین (ع)» فرماندهی آغاز شد، حضور داشت.

سرانجام این شهید والامقام در تاریخ دوازدهم آذرماه ۱۳۶۰ در منطقه بستان مورد اصابت بمباران هوایی دشمن قرار گرفت و به مقام والای شهادت نائل آمد.

زندگی‌نامه شهید امینی
شهید ناصر امینی در دی ماه سال ۱۳۲۵ در شهر تهران به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۵ وارد دانشکده افسری شد و پس ازطی دوره سه ساله دانشکده با درجه ستوان دومی به شهر‌های مختلف منتقل شد در سال ۱۳۵۱ ازدواج کرد که از او دو فرزند پسر به یادگار مانده است.

با آغاز جنگ تحمیلی در پانزدهم مهرماه ۱۳۵۹ به سوی جبهه جنوب شتافت و حدود ۸ ماه در جبهه شوش در خط مقدم با دشمن بعثی جنگید و سرانجام در یورش غیورانه سپاهیان اسلام به قوای متزلزل کفر در ارتفاعات الله اکبر در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۱ در اثر ترکش خمپاره به شهادت رسید.

زندگی‌نامه شهید نصری
شهید محمد هاشم نصری در سال ۱۳۲۴ در روستای پیرسواران ملایر، دیده به جهان گشود. برای طی خدمت سربازی وارد ارتش شد و پس از اتمام خدمت سربازی به استخدام درجه‌داری ارتش درآمد. شهید نصری در حین خدمت ادامه تحصیل داد و وارد دانشکده افسری شد و بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده در سال ۱۳۵۴ جهت طی دوره مقدماتی زرهی به مرکز آموزش زرهی شیراز اعزام شد. پس از دوره مقدماتی به تیپ ۳۷ زرهی شیراز منتقل شد و تا شروع جنگ تحمیلی در این یگان خدمت کرد. با شروع جنگ تحمیلی به همراه تیپ ۳۷ به منطقه عملیاتی بستان اعزام شد.

سرانجام، وی در همین منطقه و در مقابله با ارتش رژیم بعث عراق در روز بیست و یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۵۹ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

زندگی‌نامه شهید رضایی
شهید علیرضا رضایی در روز سیزدهم مهرماه ۱۳۲۴ در اصفهان دیده به جهان گشود. پس‌ازاتمام تحصیلات دوره راهنمایی به استخدام مرکز آموزش درجه‌داری ارتش درآمد و پس از طی دوره‌های مختلف، در دهلران خدمت خود را آغاز کرد. وی هم‌زمان در کنار خدمت در ارتش ادامه تحصیل داد و پس اخذ مدرک دیپلم، در آزمون دانشکده افسری پذیرفته و مشغول به تحصیل شد.

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده به مرکز آموزش توپخانه اصفهان منتقل تا دوره مقدماتی توپخانه را طی کند. پس‌ از آن به گروه ۴۴ توپخانه منتقل شد. با شروع جنگ تحمیلی، به جبهه غرب رفت و در منطقه سرپل ذهاب مشغول خدمت و مقابله به ارتش رژیم بعث عراق شد.

سرانجام، وی در روز بیستم مهرماه سال ۱۳۵۹ براثر اصابت گلوله خمپاره دشمن در منطقه سرپل ذهاب به فیض شهادت نائل آمد.

زندگی‌نامه شهید رسولی
شهید محمد هاشم رسولی در اسفندماه سال ۱۳۲۸ در شهر تهران دیده به جهان گشود. پس از اخذ مدرک دیپلم، در سال ۱۳۵۱ در آزمون ورودی دانشکده افسری پذیرفته شد و به استخدام ارتش درآمد.

پس از فارغ‌التحصیلی، برای طی دوره مقدماتی زرهی به مرکز زرهی شیراز منتقل شد. با اتمام این دوره در سال ۱۳۵۵ به لشکر ۹۲ زرهی منتقل شد و در مشاغل فرماندهی دسته و سپس فرماندهی گروهان به خدمت خود ادامه داد.

با شروع تهاجم ارتش بعث عراق در منطقه خوزستان حضور داشت و برای دفاع از خرمشهر به همراه یگان تحت امرش اعزام شد. وی و یگان تحت امرش در زمره مدافعان جان‌برکف خرمشهر بود که سرانجام در روز بیستم مهر ۱۳۵۹ در نبرد مستقیم با ارتش بعث عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

زندگی‌نامه شهید میرزایی
شهید حسین میرزایی در روز بیست و دوم اسفند ماه ۱۳۲۵ در شهرستان قزوین به دنیا آمد. به دلیل علاقه شدیدی که به شغل نظامی گری داشت بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد دانشکده افسری ارتش شد و بعد از طی دوره مقدماتی با درجه ستوان دومی خدمت رسمی خود را در یگان‌های نیروی زمینی ارتش آغاز کرد.

شهید میرزایی فعالیت سیاسی و مذهبی خود را از همان اوایل انقلاب شروع کرد و در سال ۱۳۵۸ به عضویت کتابخانه «ولی عصر (عج)» درآمد و سپس سرپرستی کتابخانه را به عهده گرفت و فرزندان انقلاب را با کتب مذهبی و انقلابی در مسیر خط امام هدایت می‌کرد.

وی به همراه شهید عباس خوشگو این کتابخانه را تا سال ۱۳۵۹ اداره کردند، سپس به همراه چند تن از دیگر برادران به فرمان امام امت (ره) وارد ارتش بیست میلیونی (بسیج مستضعفین) شد تا دوره آموزش نظامی را پشت سر گذارد و پس از اتمام آموزش نظامی با عنوان یک فرد بسیجی به پاسداری از انقلاب خونبار اسلامی و دستاورد‌های آن بپردازد و روز‌ها در سنگر مدرسه و شب‌ها در سنگر مسجد به نگهبانی و گشت شبانه در محل و ... می‌پرداخت.

با آغاز جنگ تحمیلی به عنوان فرمانده گردانِ تیپ ۲ لشکر ۱۶ زرهی قزوین در منطقه عملیاتی جنوب غرب خوزستان و دهلاویه حضور یافت.

سرانجام این شهید والامقام در مورخه هجدهم مهر ۱۳۵۹ در محور دهلران- کرخه در درگیری مستقیم با دشمن به شهادت رسید.

زندگی‌نامه شهید فربدان
شهید بهمن فربدان در تاریخ بیست وششم تیر ماه ۱۳۲۸ در شهر تهران دیده به جهان گشود. پس از اخذ مدرک دیپلم در آزمون ورودی دانشکده افسری ارتش پذیرفته شد. دوران سه‌ساله دانشکده افسری را با موفقیت سپری کرد و با پشت سر گذاشتن دوره مقدماتی، خدمت خود را در یگان‌های نیروی زمینی آغاز کرد.

با آغاز جنگ تحمیلی در لشکر۸۱ زرهی به عنوان فرماندهی گروه مخصوص گردان ۱۱ در کلیه مأموریت‌های محوله حضوری فعال داشت. سرانجام این دلاورمرد ارتش اسلام در تاریخ نوزدهم مهرماه ۱۳۵۹ در محور آبادان – دزفول، حین درگیری مستقیم با دشمن بعثی به مقام والای شهادت دست یافت.

زندگی‌نامه شهید موسی‌زاده لاله‌دشتی
شهید محمدرضا موسی‌زاده لاله‌دشتی در پانزدهم فروردین ۱۳۳۸ در روستای بالاکریخ از توابع شهرستان رشت دیده به جهان گشود. به دلیل علاقه شدیدی که به شغل نظامی‌گری داشت بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد دانشکده افسری ارتش شد. با آغاز جنگ تحمیلی همراه دیگر همرزمانش به فرماندهی شهید نامجوی به خرمشهر اعزام شد.

سرانجام این شهید گرانقدر ارتش اسلام در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۵۹ در راه دفاع از میهن اسلامی در خرمشهر به مقام شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار